Töfsingdalen i januari - framkomlighet och regler?

Med ett par dagar ledigt andra veckan i januari har jag siktet inställt på skidor och tält i Töfsingdalen. (Bestämde mig i samband med att jag slutade flyga för en del år sen att belöningen var att besöka alla Sveriges nationalparker).

Töfsingdalen ligger ju på bekvämt avstånd från Grövelsjön vilket känns skönt med tanke på hur korta dagarna är, och med tanke på att det ju verkar vara bitvis rätt svårframkomligt.

Men hur svårframkomligt är det på skidor? Det beror ju förstås på snödjup, men finns det områden jag bör tänka bort helt? Just nu bara 30 cm snö i Grövelsjön, men jag har vi två veckor kvar till avfärd och en del snö på långtidsprognosen. Hur ser det t.ex. ut i sluttningarna ned från Långfjället? Om det är fint väder tänker jag kanske ta vinterleden upp till Övre Fosksjön och därefter på ett ungefär följa sommarleden ner mot nationalparken, om det inte är för storblockigt? Så sparar jag vinterleden från Hävlingen till hemvägen.

Det är ju också förbjudet att tälta och elda i stora delar av Töfsingdalen liksom omgivande Långfjällets naturreservat (inom 600 meter från vattendragen - varför?). Inom förbudsområdet ligger ju dock flera vindskydd, jag antar att det bör vara tillåtet att sova och elda där, och att ett tält i direkt anslutning till vindskydden knappast kan göra någon större skillnad?
 
Eldförbudet är lite snällt, du får laga mat och grilla

elda inom 600 meter från Töfsingen eller från sjöar och vattendrag från och
med Storån uppströms till Hävlingen, enligt karta i bilaga 1. Användning
av grill och friluftskök är dock tillåten
- tälta eller sätta upp vindskydd eller liknande anordning inom 600 meter från
Töfsingen eller från sjöar och vattendrag från och med Storån uppströms
till Hävlingen, enligt karta i bilaga 1

Men tältförbudet finns ju där.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs1987/snfs-1987-14k.pdf


angående rastskydden i naturreservatet

I Långfjället finns flera Rastskydd (raststugor för dagbesök) på olika platser. I rastskydden finns kamin, bänkar och bord för rast. I rastskydden får du inte övernatta annat än i nödfall. Rastskydd finns kring sjön Hävlingen, Töfsingen, Slagufjället, Slagusjön, Valdalsbygget, Olån, Oskarsstugan, Fiskebäcksstugan, Jaktstugan vid Foskan, Särsjöbäcken, samt vid Spångkojan och Siljanskojan längs Storån.

https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/besok-och-upptack/naturreservat/alvdalen/langfjallet.html

samt

inom markerat område på bifogad karta, tälta och elda annat än på anvisad plats.
 
För att bedöma skidföret nere i skogen kan du ha nytta av
https://temperatur.nu/storsatern-1manad.html

Troligt att det är "bottenlös snö" där för närvarande. Området har inlandsklimat dvs mildluften från väster som då och då går in genom "Jämtlandsfönstret" kommer inte åt området i nordligaste Dalarna och sydligaste Härjedalen.

Thure
 
Jag är i Grövelsjön just nu och var på Långfjället idag. Generellt åkbart men väldigt tunt snötäcke. Riset går i dagen på vissa ställen och många större stenar är inte snötäckta.
 
Har korsat Töfsingedalen några gånger på vintern men då senare på säsongen. Är det rejält med snö märker man inte av blockigheten så mycket men visst kan det vara lite knixigt på vissa ställen. Är det bara 30 cm får man nog inte vara så rädd om skidorna då det lär sticka upp en del sten. Om du följer Töfsingeån så är det mer lättframkomligt såsom jag kommer ihåg det, dock tätare skog med mer inslag av gran, den turen gjorde jag på sommaren dock.
 
Tack för väldigt bra svar! Blir än mer förbryllad av det udda formulerade eldningsförbudet dock :). Vindskydden verkar kanske inte vara vindskydd alltså utan raststugor (markerade med vindskyddssymbol på reservatskartan). Övernattningsstugan vid Hävlingen är ett bra alternativ om vädret blir sämre än jag hoppas, men annars siktar jag på en tältplats 600 meter från vattnet. Tur att avstånden är korta så jag har tid att ta det lugnt om framkomligheten är dålig.
 
Vindskydd

Visst finns det vindskydd i närheten av Töfsingdalen.

Strax utanför Nationalparksgränsen nedanför Särsjön ligger tre stycken på rad.

Har själv brukat två av dem. Perfekt som utgångspunkt för turer i Töfsingdalen.

Eldstad och ved har alltid funnits då jag varit där på hösten.

Gissar att det är dem du menar när du nämner vindskyddssymboler på kartan.
 
Vindskydden verkar kanske inte vara vindskydd alltså utan raststugor (markerade med vindskyddssymbol på reservatskartan).
Jag, som utlänning, tror att här finns ett problem med skillnad mellan låglands- och fjällområdet. ;)
Bygnad som får vindskyddssymbolen på kartan liknar varannan i låglandet och i fjällen. Tak, tre väggar och öppen på ena sidan. Medan man kan bruka dom för övernattning i låglandet är de endast avsedd för rast i fjällen (liksom rastskydd).
Raststugor i fjällen brukar vara små hus som för det mesta är lämplig att sova in i nödsituation även om vinden kommer från "fel" sida.

Det udda eldningsförbud förklarar sig väl med de många fiskare som rör sig i området. Trycket är väl högst närmast vatten och man vil undvika många gamla eldstäder.

Henning
 
Rastskyddet vid Töfsingen

Har bara besökt området sommartid, men rastskyddet vid Töfsingen direkt norr om gränsen till nationalparken borde vara ett trivsamt ställe att stanna till på även under vintern. Det finns rinnande vatten i närheten, vedförråd och kamin att elda i.

Hoppas du får en trevlig tur!
 

Bilagor

  • tofsingen.jpg
    tofsingen.jpg
    32.6 KB · Visningar: 377
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jmhe Att göra i Januari Allmänt om friluftsliv 9
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.