Billig tarp

Jag har nån liknande fast grön med reflekterande insida. Tyvärr väger den över kilot så det blir ju aldrig att man tar den när man har andra som väger en tredjedel.

Det är inte så att du eller jag har vänt den ut och in? Min är nämligen grön på insidan och silvrig utanpå.
Vikten på endast duken med de sex stycken fastsydda remmarna på sidorna är 950 g, takhöjden är 1,1m. Fördelen som kan vara är ju att det blir som ett mellanting mellan tarp och tält, den är ju tillskuren samt dragkedjor i båda ändarna för att kunna öppna upp helt. Men det kan ju också ses som en nackdel då det begränsar för hur man kan slå upp den.
 

Bilagor

  • tarp.jpg
    tarp.jpg
    32.1 KB · Visningar: 1,386
  • tarp1.jpg
    tarp1.jpg
    40.1 KB · Visningar: 1,394
Senast ändrad:
Ok jag vet inte faktisk men man kanske ha det åt båda? Länge sen jag satte upp det. Vet att den silvriga var inåt då iaf. Innertältet var oranget men sunkigt så det kastade jag samt stängerna.

För mig att det här ett haglöfs nånting och de var bland de bästa på sin tid då på 70-talet. Det är ett arvegods.
 
Hade ett Fjällräven med ena sidan i alu från samma epok. Meningen var att man skulle vända alun utåt eller inåt allt efter behov. Är det varmt och solig vill man ha den utåt och tvärtom om det är kallt. Säkert samma sak med ditt tält.
 
Hade ett Fjällräven med ena sidan i alu från samma epok. Meningen var att man skulle vända alun utåt eller inåt allt efter behov. Är det varmt och solig vill man ha den utåt och tvärtom om det är kallt. Säkert samma sak med ditt tält.

En kall och klar natt ska man väl rimligen vända Al sidan utåt?
 
Häftigt, vet du om det fungerar? Ger det någon tempskillnad?
Minns inte faktiskt. Jag tältade nog mest på sommaren och hade blanka sidan ut. Min kompis som jag ofta tältade ihop med hade en enklare modell av samma tält utan alu. En annan skillnad var att på mitt tält var innertältetet i ett tunnt, bomullsliknande material som säkert ventilerade bättre än den nylonliknande väven i kompisens. Men summa summarum upplevde vi båda mitt tält som svalare.
 
Smart idé med ryggåstältet!
Kanske rotar upp något gammalt i förrådet.


Men väger ca 1.7 kg :)

Beror självklart på storlek.
Vikt 90g/m2.
Kör man på den som är 3,5x2,35=8,225m2
Dvs. 740g för endast 49,90kr.

Helt okej vikt/pris-statistik enligt mig. 😉
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...