Underställ - Woolpower LITE eller 200g

Hej,

Jag är på jakt efter ett nytt underställ i merinoull som ska fungera till fjällen under sommaren. Står mellan Woolpower LITE och 200g men jag har några funderingar kring materialetvalet och hållbarhet. Jag har bestämt för att använda en blandning istället för ren merinoull då hållbarheten är betydligt bättre. Tanken är att jag ska kunna bära det under kallare dagar utan att känna att det blir för varmt. Tidigare har jag använt 100% merinoull 200g/m² vilket har fungerat bra.

1. 200g innehåller 20% mer syntetiskt material än LITE, har det en märkbar effekt på hur länge plagget kan bäras innan det börjar lukta illa?
2. Håller plaggen ungefär lika länge?
3. Har ni upplevt 200g för varmt för sommarbruk?
4. Vad har ni för erfarenheter av Woolpower som företag och deras kvalitet?

Tack på förhand!
 
Jag har både tröja, byxor och sockar i olika tjocklekar från W. Tycker de gör bra grejor som passar mig som är rätt frusen av mig. LITE har jag inte prövat så jag kan inte göra någon jämförelse.

Vid fjällvandring sommartid upplever jag ändå att 200 g är för varmt för mig. Jag menar då att jag måste ha något utanpå för slitaget, vinden och regnet. Däremot är 200 g perfekt för mig att sova i trots att jag har en varm säck. Jag går oftast i syntetundertröja som naturligtvis luktar illa. Tur att jag oftast går ensam. Men kanske LITE är ett bättre alternativ?

Skidåkning i april, då passar 200 g bra direkt under anoraken om väderleken är tjänlig. Annars drar jag på en fleece utanpå tröjan.
 
Jag har testat https://www.decathlon.se/troja-trek-700-wool-zip-herr-id_8316088.html och tycker att den ligger i samma känlsa som Icebreaker, men betydligt mer prisvärd. Icebreaker 200 gr/m2 kostar runt 1000 kr och Decathlons Quechua 350 kr.
Har använt ett antal Icebreaker för träning och tycker att Quechua verkar vara lika bra. Har bara använt Quechuan i typ 4 månader, men den är förvånansvärt bekväm och har prestanda som motsvarar Icebreaker.
 
Hej Tobias!


1. Har inte märkt att det skulle lukta mer än mina andra ställ i 100% merino. Faktum är att bara så lite ull som 20% gör stor skillnad för lukten för egen del. Men kanske inte är nog för en annan.

2. Ingen erfarenhet av Lite men jag skulle inte oroa mig för hållbarheten.

3. Jag tror det. Skulle inte komma på tanken att ha 200g på sommaren för egen del. Kan tom välja nåt tunnare på hösten. Det är ju inte bara vikten utan även det faktum att det är frotté som gör dom ännu varmare. För att få den effekten bör man väl ha rätt löst sittande kläder utanpå så det bildas ett luftlager.

4. Har flera underställ från Woolpower plus nån kofta. Håller otroligt väl och känns bra att stödja svensk textilindustri. Mer läsning om Woolpower
 
Jag har både långkallingar och underställströjan i Lite, jag använder dom sommar som vinter både ute i busken och i stan och de har hållt superbra och luktar inte särskilt mycket heller. Fullkomligt älskar de där långkallingarna. Jag köpte även ett par 200-grams woolpower långkallingar och dom tycker jag är alldeles för varma för all aktivitet, har bara använt dom som sovplagg kalla vinternätter i sovsäcken.
Kanske att de skulle funka på vintern om man bara har tunna skalbyxor, men jag kör istället med Lite-långkallingarna och ett par tjocka vadmalsbrallor som är supersköna.

Köpte också en beanie samtidigt som även den är på huvet hela kallsäsongen, som undermössa på vintern tillsammans med nåt pälsschabrak eller som enda mössa ner till -5 typ.
Och så köpte jag ett par 600-grams raggsockar som varit superbra, har dem jämt inomhus hemma också förutom i pjäxor etc.

Nu så har jag beställt deras balaclava oxå och lite-sockar "liners" inför vinterns turer.

Kanske låter som jag gör reklam för woolpower nu men det finns nackdelar, tex är deras storlekar ibland jättekonstiga (för stora). Deras kallingar är en storlek för stora, L är som XL osv, så där kastade jag några hundra i sjön på ett par kallingar stora som tält. Och kläderna håller inte formen så bra heller utan utvidgas (förutom underställströjan, den verkar har krympt lite tyvärr)

Ska tilläggas att jag fick halva priset-rea pga jobb på en fjällstation, annars tycker jag de är förjävla dyra kläderna. Jag menar 345 spänn för ett par kallingar? PLEASE
 
Jag använde Woolpower 200g och 400g väldigt mycket när jag bodde på Svalbard. I Linköping är både 200g och 400g för varma att använda som rena underställ, har dem ibland som tunnare förstärkningsplagg.

Både 200g och 400g tål att slitas på, dock så är frottéstrukturen ömtålig mot stick eller fastna i dragkedjor och liknande, om inte sådant händer så håller de länge.
 
Uppdatering. Beställde hem ett set från Woolpower i LITE-serien, definitivt högre kvalitet jämfört med Icebreaker och SmartWool. Sömmarna såg bra ut, inte några utstickade trådar vilket det gjorde på SmartWool. Passformen var utmärkt, satt tight även på min något smala kropp. Det enda negativa var att kragen på deras turtleneck tryckte till adamsäpplet något för hårt, därav beställde jag hem deras crewneck istället. Dessutom hade jag föredragit att tvättlappen satt vid höften, inte nere vid låret.
 
Alewalds

Köpte ett merinounderställ på Alewalds i Stockholm. 600 kr för hela setet.

Om det var 200 gr eller inte vet jag inte, men det var prisvärt och fungerar bra. Janus tror jag fabrikatet är.

Så mitt tips är att köpa ett ställ och använda det, 200 gram eller inte. Sedan kan man ha nästa lager utanpå det, om det behövs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...