Fotogen eller bensin

Jag skulle gissa på bensin

eftersom de förefaller att förvärma med bränslet i flaskan
och det slår upp höga gula lågor initialt, men de försvinner
snabbt igen - och det syns ingen förvärmningsspritflaska.
Hade de haft fotogen (eller diesel! militärer...) i bränsleflaskan
så hade förvärmningen varit tvungen att ha tillgång till sprit i
den omgivningstemperaturen...
 
Bildindicier för ovanstående påstående. Pumpen i bränsleflaskan är inte av senaste års-
modell precis - så det är möjligt att även spindelköken är av någon lite tidigare version...
 

Bilagor

  • SkärmklippLandgång2.jpg
    SkärmklippLandgång2.jpg
    47.4 KB · Visningar: 1,120
  • SkärmklippLandgång1.jpg
    SkärmklippLandgång1.jpg
    53.2 KB · Visningar: 1,168
Av brännplåtes utseende så är det en omnifuel eller någon ur samma familj kök.

Det är inte optimus nova helt klart.


och som redan påpekats - brinner det sådär så är det inte fotogen eller diesel, dock förvärmer man ordentligt så bör man komma undan eldbollen även om det är jobbigt att få en omnifuel ordentligt varm innan man fått en ordentlig låga i koppen så att den värmer nedåt till blocket med förgasning. Just den delen finns det en del övrigt att önska när det gäller uppstart av köket i fråga och det är väldigt mycket eldande för kråkor under förvärmningen.
 
Är det inte en spridunk nere till höger i bild 2?
 

Bilagor

  • SkärmklippLandgång1.jpg
    SkärmklippLandgång1.jpg
    5.8 KB · Visningar: 1,012
Nja, jag tror det där är något som hör till matlagningskitet som ligger i den mörka textilen som upptar ett stort område mellan personerna. Men omöjligt är det naturligtvis inte, trots att de militära plastflaskor jag sett (för "SPRIT 35") har alla haft svart skruvkork...
 
Vad är den praktiska temperaturen för användandet av bensin resp. fotogen? På bilderna ser det ut att vara åtskilliga minusgrader.
 
Vid lägre temperaturer måste du ha parrafinfri fotogen medan bensin tänds lätt ner till -70 och när det är så kallt håller jag mig innomhus.

go tur
 
Köldgräns

Vad är den praktiska temperaturen för användandet av bensin resp. fotogen? På bilderna ser det ut att vara åtskilliga minusgrader.

När Roald Amundsen var först till sydpolen använde han fotogenkök.
Jag tror att du bangar innan köket gör det, oavsett om det är bensin eller fotogen.

Jag har kört trangia 25 (sprit) och optimus 111 (fotogen) i -39 grader.
Eldade under en motorcykel. Motoroljan hade frusit till fast form under natten. Båda köken fungerade utan anmärkning. Spriten var lite svårantändlig i båda köken.
Det tog 2 timmar att få igång motorcykeln. Sedan kunde färden fortsätta.
/John
 
Vad är den praktiska temperaturen för användandet av bensin resp. fotogen?
På bilderna ser det ut att vara åtskilliga minusgrader.
Normalt brukar man säga att:

Campingasol i våra små plåtbehållare försvinner ut ur buketten av bränsleval vid ungefär nollgradigt [men det har under senare år kunnat utsträckas nedåt några tiotal grader genom diverse ingenjörsmässiga krumbukter, inne i behållaren respektive i brännaren och i gasmixens sammansättning].

Paraffinfri fotogen i ett förvärmt tryck-kök kör du enkelt ner till minus 30-35-40 eller lägre än så. Som sagts tidigare - du kroknar långt innan fotogenköket gör det... [Förvärmningsspriten förvarar du alltid innanför dina yttre klädlager så den är ljummen och go...] Flytande fotogen är rätt svårantändligt utan lämplig veke eller förgasning - så det är mycket säkrare att hantera, ingen hastigt uppflammande eldboll som vi såg i Landgångsavsnittet...

Parentetiskt kan vi notera att "arktisk diesel" / "vinterdiesel" är väldigt lik paraffinfri fotogen sett ur köksbränsle-synvinkel. Men diesel luktar illa och sotar igen förgasningsdelen mycket snabbare än fotogenen. Och dieseln kräver mer, ja mycket mer, förvärmningseldning innan det fungerar problemfritt i ett förvärmt tryck-kök. Så diesel är att betrakta som ett nödreservbränsle anser jag, även om jag vet att många NATO-förband använder JP8 som ordinarie bränsle till sina förvärmda tryck-kök, t.ex Heinze-Geniol, Optimus 111T, British Army No 12 och dylikt. De kör visst JP8 i massor av fordonsmotorer och flygmotorer också. Både kolv- och turbin-...

Kemiskt ren bensin, heptan (eller 4T alkylatbensin) i förvärmt tryck-kök kör du också enkelt ner till minus 30-35-40 eller så. [Här behöver du ingen förvärmningssprit, det går att förvärma med bensinbränslet - men vi såg ju hur det kunde flamma upp i Landgångsavsnittet. Bensin är väldigt lättandtändligt i de flesta temperaturer! Själv kör jag med samma spritförvärmning som om jag körde fotogen de få gånger jag provar en brännare med alkylatbensin...]
/Odd
 
Det går utmärkt att få eldbollar av fotogen också på Omnifuel och det beror på att Omnifuel är svår att få ordentligt genomvarm med rimlig mängd T-spritförvärmning (det går massor av T-sprit, typ 5 gram...) och det slurkar flytande fotogen genom munstycket - dock brinner den fetare (mer lysande) och kan sota i lågspetsarna i jämförelse med vad man såg i filmen.

Optimus Nova är ganska mycket lättare att förvärma och kräver mindre mängd förvärmningsbränsle i jämförelse med Primus Omnifuel...
 
Gällande bensin i kyla, är det fler än jag som upplever att köket stjäl mycket av värmen precis när man ska tända på, så att man nästintill måste ha tändstickan som veke i köket? Jag kör Omnifuel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.