Vilket kök ska jag ta med mig?

På onsdag åker jag upp till Nikkaluokta - Abisko via Nallo, och jag funderar vilket kök jag ska ta med mig. Har ett Primus multifuel (inte säker på exakt modell) och MSR PR. Har tänkt köra på gas på multifuelet, men har aldrig testat det riktigt, men planerar att göra det innan jag åker, utan jag har mest använt mitt MSR PR när jag har varit på mindre turer med familjen. Ser ut att bli minusgrader där uppe, fungerar vanlig gas eller måste man ha flersäsongsgas? Fördelen med PR är vikten och storleken, men multifulet känns betydligt stabilare.

Hur hade ni gjort?
 
Senast ändrad:
Viktmässigt vinner man alltid på med en renodlad gas-kök om man bara skall använda campingasol. - vill man också bränna bensin/fotogen så faller förstås den delen bort och man måste ha flerbränsle-kök.

När det gäller temperaturen - kan du hålla gasflaskan några grader över 0 grader C (med olika trick, som tex en skvätt jummet vatten i en bytta som man ställer flaskan i), framförallt i slutet när den börja bli tom och har låg tryck, så klarar du dig med gas hela vägen.

Har man gasolkök som kan vätskematas (typ otimus vega) med upp och nedvänd tub större delen av användningen (man förvärmer brännare lite med flaskan upprätt och sedan vänder - farten blir dock som den blir och går inte att reglera så bra) - så kan du använda campingasol till ganska så många minusgrader utan värmehjälp till flaskan.

Kör man med Optimus polaris (dock tyngre lösning) så har man också full reglerområde på köket även om man vätskematar från campingasol med upp och nedvänd flaska (kanske fungerar även med primus Omnifuel, men kran är inte utformad att kunna ställas med flaskan upp och ned)
 
Jag hade provkört och lärt in mig på multifuelköket och kört på det. Jag använder det året om numera (kem ren bensin)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kan instämma om Vega. Kör Optimus Vega gaskök med vanlig gas (primus, msr..) till många minusgrader. Vänder uppochned för bra bränning.

MSR PR kan du ju inte vända, men å andra sidan lär det inte bli många minusgrader heller så det fungerar nog.
Kan du köra multifuel köket på gas med uppochned tub så skulle jag kört det. Vanlig gas fungerar fint.
 
Hur hade ni gjort?

Jag hade lärt mig att använda fotogen eller bensin i Primus Omnifuel. Som Thomas skriver här ovan så använder även jag det året runt med alkylatbensin.
Fast nu har du inte tid att göra det och det lär väl inte bli rekordkallt så då är det att värma burken som beskrivs. Ibland räcker det med att lägga sina händer mot så blir det mer fjutt.
 
Ursäkta sent svar, har varit fullt upp sen jag skrev min fråga.

Sitter nu alla fall på tåget på väg upp till Kiruna. Testade mitt multifuel med gas och det var inga problem, har köpt flersäsongsgas, då det skulle snöa i sälka enligt prognosen. Kanske onödigt, men så blev det.

Mbatikopio, framgår inte av min fråga. Men jag har använt mitt multifuel med bensin många gånger, så det är inga problem. Men eftersom jag har en värmelyckta som jag skruvar på gasflaskan så är det smidigare om jag inte behöver släpa med mig bensin och gas. Sen tycker jag generellt sätt så är gasen mycket smidigare och snabbare att få igång än bensinen.

Skriver från mobilen så ursäkta om det smugit sig in några stavfel, eller konstiga meningsuppbyggnader :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.