Gasskvättar....ett minne blott!!

Jag kör samma och är också nöjd.


Har kollar på den där adaptern under några år men har inte funnits nog me motivering att lägga över 300kr

När jag hitta denna idé så blev de 23kr 1m mässingsrör o 37kr för bränsleslangen.. Då får jag nog ut 30st adaptrar som funkar bra för 60kr.
 
I praktiken har jag inte fått det att fungera dvs med den första kopplingen. Verkar som det inte rinner över något att tala om när det rör sig om småskvättar. Möjligen skulle kylning av målkärlet hjälpa?

Thure
 
I praktiken har jag inte fått det att fungera dvs med den första kopplingen. Verkar som det inte rinner över något att tala om när det rör sig om småskvättar. Möjligen skulle kylning av målkärlet hjälpa?

Thure

Med min gas-saver gör det i alla fall skillnad om tuberna har olika temperatur.
 
I praktiken har jag inte fått det att fungera dvs med den första kopplingen. Verkar som det inte rinner över något att tala om när det rör sig om småskvättar. Möjligen skulle kylning av målkärlet hjälpa?

Thure

Kyler du inte ner tuben som ska fyllas så går de inte...helt omöjligt då dom har samma tryck..

Frysa tuben är ett måste
 
Verkar ju fiffigt

Jag ska prova. Då går det iaf inte åt lika mycket material. Man kan spara någon tub då och då och använda all tillgänglig gas, eller mer av den åtminstone!
 
Kyler du inte ner tuben som ska fyllas så går de inte...helt omöjligt då dom har samma tryck..

Frysa tuben är ett måste

Den som minns sin gymnasiefysik, kommer troligen ihåg allmäna gaslagen pV=nRT. Gas flyttar sig om trycket skiljer och det som är lättast att ändra kontrollerat för att uppnå en tryckskillnad är ju temperaturen.
Att koppla ihopa två lika tempererade kommer att leda till att du får lika mycket gas i varje - naturen strävar ju oftast efter jämvikt - dvs kopplar du ihopa en nästa tom och en halvfull (utan några backventiler) får du cirka två kvartsfulla.

Koppla försiktigt med sådant här - jag vill inte läsa att något sagt poff! Jag bär hellre med två tuber ( t ex i kajken där vikt och volym inte är så kritiskt) än mixtrar med sådant här.

/Patrik,
 
Den som minns sin gymnasiefysik, kommer troligen ihåg allmäna gaslagen pV=nRT. Gas flyttar sig om trycket skiljer och det som är lättast att ändra kontrollerat för att uppnå en tryckskillnad är ju temperaturen.
Att koppla ihopa två lika tempererade kommer att leda till att du får lika mycket gas i varje - naturen strävar ju oftast efter jämvikt - dvs kopplar du ihopa en nästa tom och en halvfull (utan några backventiler) får du cirka två kvartsfulla.

Koppla försiktigt med sådant här - jag vill inte läsa att något sagt poff! Jag bär hellre med två tuber ( t ex i kajken där vikt och volym inte är så kritiskt) än mixtrar med sådant här.

/Patrik,



Hur kommer de sig att man kan tömma helt ur den ca 20% mängd skvätt som brukar bli kvar i tuben?


De här kan ju inte va värre än att fylla en tändare så länge man håller koll att man inte överfyller...

De som läses i teorin i skolan stämmer sällan överens i verkligheten..

Tömma över tuber under turen har de inte vart tal om FÖR DE GÅÅÅR EJ!! utan man tar reda på skvättarna hemma då man måste frysa ena tuben...vet inte vad som är svårt att fatta.
FRYS! tuben,gasbehållaren,gasflaskan som ska fyllas....... Så går de finfint.

Eller så låter ni bli dä o fortsätter som vanligt o kasta skvättarna me tuben...
 
Hur kommer de sig att man kan tömma helt ur den ca 20% mängd skvätt som brukar bli kvar i tuben?


De här kan ju inte va värre än att fylla en tändare så länge man håller koll att man inte överfyller...

De som läses i teorin i skolan stämmer sällan överens i verkligheten..

Tömma över tuber under turen har de inte vart tal om FÖR DE GÅÅÅR EJ!! utan man tar reda på skvättarna hemma då man måste frysa ena tuben...vet inte vad som är svårt att fatta.
FRYS! tuben,gasbehållaren,gasflaskan som ska fyllas....... Så går de finfint.

Eller så låter ni bli dä o fortsätter som vanligt o kasta skvättarna me tuben...

Var och en gör sina val och tar sina risker - jag hindrar ingen men väljer att inte göra det själv.

Om du inte får ut sista 20% ur dina tuber så förstår jag att det blir många skvättar. Jag kan ta med mej en nästan tom och en full på tur för att först köra slut på den nästan tomma, så långt mitt kök/min lampa tillåter.

Om du bara får ut 80% ur din tub - kan det bero på att tuben blivit kall under drift och därmed sjunker trycket och gasen orkar inte ut?
När du kommer hem blir tuben varm igen och då ökar trycket igen.
Har du provat om tuben tar slut på tur att låta den återfå normal temp igen och se om du får ut lite till? Min tub blir oftast sval under drift i mitt kök i alla fall (trangias gasbrännare).

Troligen stämmer teori och praktik även om det såklart finns förluster i de flesta system, så 100% verkningsgrad uppnår man väldigt sällan. Det brukar finnas en "verklighetskoefficient" (i procent) för de flesta formler men grundprinciperna är ändå de samma, om än med lägre verkningsgrad.

Men börja nu inte värma gastuber för att kräma ur det sista ur tuben - för eller senare säger det poff då och det är rejält obra.

Sen ska man väl inte kasta bort tomma tuber - de ska väl till särskild plats på återvinning (för trycksatta kärl) - finns nog en gammal tråd om detta här på utsidan. Om en metallpress i återvinningshanteringen klämmer ihopa en tub med gas kvar så är vi nog tillbaka till det där obra poffet igen.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
luktafotogen Ugnstermometer med minne för max temperatur. Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...