Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien

Vandra Lausanne (typ) till Savona, ItalienVandra Lausanne (typ) till Savona, Italien
Hej,

Jag vill vandra från Lausanne (eller runt där) ner genom Schweiz, Frankrike och Italien och sluta vid kusten i Frankrike/Italien. Vill ha tips på sträckor. Har läst att Lausanne till Chamonix är tråkig natur. Alternativet är ju att gå via Geneve men det är kanske samma där? Ville gå via Chamonix som jag läst ska vara väldigt vackert men på kartorna ser det ut som det finns mycket mer naturreservat via Chambery och Grenoble. Någon som har erfarenhet? Vill ju helst ha så vacker natur som möjligt och gå via alla tre länderna. Vilka områden är fina?
 
La alpina

Efter bra tips från Oldtimer så lutar det nu mot att gå La alpina. Kommer dock inte ha tid att gå hela sträckan. Någon som har tips på sträckor som man kan hoppa över eller dem man absolut bör gå? Eller en annan rutt. Alla tips mottages tacksamt!
 
Jag har inte själv varit där, men jag har funderat på att försöka komma till nationalparken Gran Paradiso, som den röda leden passerar igenom. Så googla gärna på den (jag har sett att svenska vandringsresor går dit).

Vandring från Lausanne österut utmed Genevesjön bland vingårdarna är i och för sig väldigt trevligt, men det blir en ganska lång anmarsch till bergen. Förslagsvis tar man i så fall 1 dag utmed sjön och sedan transport upp i bergen.

Att starta i Lausanne och gå via Geneve tror jag inte riktigt på. Allt för mycket bebyggelse - om man inte går uppe i Jurabergen, som i och för sig är att rekommendera, men som väl tar för mycket tid från övriga vandringen..
 
Gran paradiso

Tack för bra svar! Precis sånt jag ville ha reda på! Gör nog som du säger, mjukstartar genom lite vingårdar och sen åker upp till bergen! Hade nog tänkt att vandra själv. I min egna takt och åka förbi dem tråkigaste/svåraste sträckorna med buss. Kommer bli min första ensamvandring så jag vet ju inte om det är en bra idé på just denna sträcka? Därför jag vill ha tips o råd!

Hade också tänkt att gå den röda sträckningen från charmonix till Monaco och att som sagt åka förbi vissa sträckor. Hade gärna gått hela men min sambo vill inte avvara mig hela semestern ;) :)

Tror dock (utifrån kartan) så snuddar man endast vid gran paradiso (tveksamt om man ens ser något?) på den sträckningen. Den blå sträckningen går via gran paradiso, en bra bit igenom men då måste man ju gå den blå sträckningen som sagt. Kan ju vara ett alternativ! Negativt då är att man i inte går förbi Mont blanc,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.