Kajakhållare till bilen

Till min förra kajak fanns det inte hållare till bilen som passade. Så jag gjorde egna.

Gjorde först en mall av en uttjänt kartong, som att det passade till kajens skrov där det var lämpligt avstånd mellan takräcksbalkarna på den bil jag hade då (19 år sedan)

Sedan dess har bytt både kajak och bil

Per
 

Bilagor

  • Kanothallare.jpg
    Kanothallare.jpg
    36 KB · Visningar: 1,255
Jag har inga kajakhållare. Jag använder bara rörisolering på takräckena och lägger kajaken på dem. Det har funkat bra hittills.
 
Däckväskan

Däckväskan gjorde jag i samma stil och material som paddelflottören, så att de matchar varandra. Jag har inte brytt mig om att täta sömmarna så den är inte helt vattentät. Men tyget är tätt.

Bild 1: Alla delarna innan jag sydde ihop dem. En extra D-ring la jag till under hopsättningen. Den hamnade på insidan, så att jag kan fästa saker i den och även en plastskiva, som håller upp väskans bågform, finns också på insidan.
Plastskivan skar jag ut från en sån här http://jysk.se/kontor/stolsunderlagg/stolsunderlag-price-star-90x120cm-vikbar som jag var tvungen att köpa till just det här projektet. Räcker till ett par väskor till :) , jag kunde inte komma på något annat att använda.

Bild 2: Alla detaljer på väskans ovansida på plats

Bild 3 & 4: Väskan klar och fast på kajaken. Fästena är anpassade till min kajak och går inte att justera.

Bild 5 & 6: Jag gjorde även en axelrem till väskan så att jag enkelt kan bära den med mig till och från kajaken.
 

Bilagor

  • DSC_1346.jpg
    DSC_1346.jpg
    26.8 KB · Visningar: 1,150
  • DSC_1347.jpg
    DSC_1347.jpg
    30.2 KB · Visningar: 1,158
  • DSC_1353.jpg
    DSC_1353.jpg
    31.5 KB · Visningar: 1,190
  • DSC_1354.jpg
    DSC_1354.jpg
    81.9 KB · Visningar: 1,401
  • DSC_1362.jpg
    DSC_1362.jpg
    129.4 KB · Visningar: 1,275
  • DSC_1364.jpg
    DSC_1364.jpg
    94.8 KB · Visningar: 1,158
Cykelkärran

Som jag skrev i första inlägget så är cykelkärran fortfarande under förbättring så det får bli en bild bara. Kanske lägger upp fler bilder framöver. Är inte helt nöjd med den just nu. Den är rätt så svajig. Cyklar jag långsamt så går det bra men när hastigheten närmar sig 15 km/h så har kajaken en tendens att börja svaja. Jag har gjort lite modifieringar men inte testat dem än.

Kärran var från början en sån kärra som man transporterar barn i.
Förra sommaren modifierade jag den till en kärra att transportera saker på. Därav träskivan och aluminiumräcket under kajaken. Kärran ska användas både till kajaktransport och transport av annat.
Dragstången är gjord av grejer som jag hade liggandes i bra-att-ha-högen. Närmast cykeln är kärrans originalstång som går att få loss från skarven (det svarta fyrkantsröret). Förlängningen är gjord av ett av studsmattans rör som höll upp skyddsnätet. De rören var i två delar och i skarven borrade jag hål och satte i två M8-skruv med låsmutter för att hålla ihop rördelarna. Röret var jag även tvungen att bocka på två ställen för att få den rätt eftersom fästet på kärran är vinklat lite utåt så fick jag först bocka röret in mot fören på kajaken och sen en bockning utåt igen för att hamna i ungefär samma vinkel som fästet på kärran. Jag vet inte om bockningen blev optimal. Kan vara det som är en av orsakerna till svajigheten.

För att lätt kunna ändra dragstången efter vad som ska transporteras så har jag vingmuttrar och vingskruv vid skarven och vid fästet på kärran. Då kan jag hyfsat lätt få bort förlängningen.
På bilden har jag bara trätt rörisolering över aluminiumräcket och spänt fast kajaken på det. Men jag ska skruva fast kilformade träklossar på räcket så att det blir mer som kajakhållare.

Anledningen till att jag vill transportera kajaken efter cykeln är för att jag har bara 2 km till närmsta isättningsstället, men brukar ta mig till ett annat ställe som ligger ca 4 km bort. Känns dumt att ta bilen varje gång när det är så nära.
 

Bilagor

  • DSC_1281.jpg
    DSC_1281.jpg
    61.3 KB · Visningar: 2,168
Vill man göra det lite enklare för sig och ändå är på biltema kan jag tipsa om deras diamant-tejp som jag har på mina paddelblad och som förvånande nog suttit kvar i många år. Jag har gula remsor på min svarta paddel av följande tejp:
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Diamanttejp-2000017578/

Har även gult på sidorna av cykelsadeln samt röd dito bak på cykelsadeln och den tejpen har också överlevt flera svenska vintrar med stor andel utomhusparkering.

/Patrik, vars DIY till kajak blivit transportkapell, paddel-koppel av textilgummiband och plastkrokar och det ligger tyg till ett drivankare i en påse härhemma, att färdigställas vilket år som helst :)

Jo, jag har sett i andra trådar att det har tipsats om den där tejpen. Jag har sånt här hemma http://www.kajaksaker.se/varumarken/3m-1/reflexark som jag funderar på att skära ut nått i från och sätta på paddelbladen, men det har inte blivit av än.
 
Gillar däcksväskan. Kan du dra den åt dig för att nå innehåll längre fram i väskan när du är på vattnet.

Thure
 
Geometrin på kärran kan ställa till det typ att dragpunkten på cykeln inte hamnar rakt framför mig itten av kärrhjulen resp massan av kajak och kärra.

Möjligen sitter kajaken väl högt?

Har du kollat rek däckstryck på kärran? För högt eller lågt tryck kan ge wobbel.

Thure
 
Geometrin på kärran kan ställa till det typ att dragpunkten på cykeln inte hamnar rakt framför mig itten av kärrhjulen resp massan av kajak och kärra.

Möjligen sitter kajaken väl högt?

Har du kollat rek däckstryck på kärran? För högt eller lågt tryck kan ge wobbel.

Thure

Jo, jag misstänker att min bockning av förlängningsröret inte är optimal, så dragpunkten är nog lite off.

Däcktrycket har jag gått efter vad som står på däcken, men om det trycket är det bästa för en lastad kärra vet jag inte.
 
hejsan
tack för att du delar med dej, snygga jobb.
varför vill du ha dragstång? använd kajaken som dragstång istället...
vill du säkra så dra ett spännband eller liknande från vagnen till fronten på kajaken som stödband liksom...går själv i byggartankar till att cykla med canadensaren bakom...
mvh
 
När man bromsar cykeln är det bra att ha ett mothåll eller dragstång. Jag har helt enkelt haft en planka rakt bakåt från pakethållaren där jag surrar kajakfören. Kajaken på vanlig kanotvagn.

Tror att dragstång till baknavet på cykeln balanserar bättre.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...