Slang kränger av däck!

Måttet där är väl inte däckets yttermått utan bredden på den del som greppar i fälgen?

Om problemet är vid ventilen så är det som sagt var det klassiska med att slangen inte tillåtit kanttrådarna att haka i.
 
Han jag citerade syftade på att det finns olika tabeller med rekommenderade fälg och däckkombinationer, och att tabellen säger att man för den däckdimension som TS har enligt första inlägget, bör man använda en fälg med 23 mm:s innermått. Det har dock väldigt liten praktiskt betydelse, vilket bevisas av att det för miljoner människor fungerar utmärkt med däck som är långt mycket bredare än vad någon sådan där tabell säger att man ska ha. 17-19 mm:s fälgar (innermått) var vanliga på mtb:s ända fram till för inte så många år sedan år sedan.
 
Hej

Novis på cykel undrar en sak, köpte en gammal sportigare hoj och nu har problemen börjat.

Fälg: 17-622 18/8
Däck: 37-622 (28*1 5/8x 1 3/8 = 700x35C)

Nya däck, fälgband och slangar i "rätt" dimension leder bara till att när jag pumpar så trycks däcken av fälgen nära ventilen och då är inte ens däcket pumpat mer än 80% av rek tryck.

Vad gör jag för fel?
Gammal hoj sade du?
En gång i tiden hade inte fälgsidorna invändiga krokar för att greppa om däckens kanttråd. Om dina fälgsidor bara är platta på insidan är det fullt normalt att du inte kan pumpa till trycket som är angett på däckssidan innan däcket kliver av.
Oftast blir dock trycket högt nog för att cykeln ska kunna användas ändå, även om du inte kommer upp i på däckssidan rekommenderat tryck.
Måste du nödvändigtvis ha höga tryck på gamla fälgar får du använda tubdäck.
 
Fälgar för tubdäck och fälgar för kanttrådsdäck ser mkt olika ut.

Thure
 

Bilagor

  • RS07_Unknown_Vintage_Sprint_Rim2.jpg
    RS07_Unknown_Vintage_Sprint_Rim2.jpg
    15.6 KB · Visningar: 399
Fälgar för tubdäck och fälgar för kanttrådsdäck ser mkt olika ut.

Thure

Jotack, jag vet.

Men det hindrar inte att man kan sätta tubdäck på kantrådsfälgar.
(Andra vägen blir nog värre....)
Kan behövas en remsa dubbelhäftande tejp på fälgens insida för att inte däcket ska glida på fälgen dock. Eller tubdäckslim förstås.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...