Var köper jag paraffin & bivax (g1000-vax) billigast?

Hej

Tänkte göra eget g-1000, grönlandsvax, att impregnera kläder med enligt receptet 85% paraffin & 15% bivax.

Någon som vet var man kan köpa bivax och paraffin för detta ändamål?

Hela poängen med egen tillverkning är att det ska vara billigt så priset på ingredienserna ska vara så lågt som möjligt.

Tacksam för tips.
 
Hej!
Det enklaste är att ta kontakt med en biodlare! ;-)
be om täckvax (man avtäcker cellerna med honung inför slungning) det är rent och doftar gott!
/micke
 
Täckvax är kladdigt av honung. Bättre är att köpa vaxmellanväggar från en biredskapshandlare. Gissningsvis max en hundralapp för 1 kg. Googla!
 
Jag har köpt bivax från Joel Svenssons vaxfabrik för många år sedan. Men är det inte väldigt lätt att rengöra bivax från en odlare? Jag mest bara gissar, men tror man smälter vaxet i hett vatten i en kastrull några omgångar.

Paraffin har jag köpt från någon firma, minns inte vilken, som sålde produkter för egen tillverkning av kosmetika.
 
Jag har köpt bivax från Joel Svenssons vaxfabrik för många år sedan. Men är det inte väldigt lätt att rengöra bivax från en odlare? Jag mest bara gissar, men tror man smälter vaxet i hett vatten i en kastrull några omgångar.

Paraffin har jag köpt från någon firma, minns inte vilken, som sålde produkter för egen tillverkning av kosmetika.

Som gammal biodlare kan jag meddela att det inte är alldeles enkelt. Bivaxet direkt från kupan innehåller en hel del partiklar av olika slag och att filtrera bort dessa är inte enkelt.

Ser att Joel Svenssons Vaxfabrik tar 255 kr/kg för vax.


Om nu frågan fortfarande är aktuell såhär drygt 7 år efter att den ställdes :)
 
All DIY är inte alltid billigaste alternativet, som så mycket i livet beror det på vilka källor man har. En kalkyl innan man handlar loss är sällan fel.
 
/.../

Om nu frågan fortfarande är aktuell såhär drygt 7 år efter att den ställdes :)

Oj! Tråden bara dök upp, för mig att svara på. Troligen var det väl forumet som tyckte det var en relaterad tråd till att jag sökte på skridskor... Ser nu att "liknande trådar" ger helt flänga resultat. Missade det, det var länge sedan jag använde forumet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dilbert3000 Var köper jag Deuter - Internationella sajter Butiker och leverantörer 2
seobserver Var finner jag vävband 2 1/8" brett? Butik eller leverantör tack? Butiker och leverantörer 16
JohnnyL Gröna kartan, var i Göteborg Butiker och leverantörer 5
Maria Lund Var hittar jag Oakley Surf (ryggsäck)? Butiker och leverantörer 0
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
zotter Var ligger friluftsbutiken "Go" i Stockholm? Butiker och leverantörer 10
Info Icebreaker kalsonger - webshop var? Butiker och leverantörer 5
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
prylManne Friluftsbutiker i göteborg? vilka och var? Butiker och leverantörer 10
marelius Nalgene all-terrain bottle - var? Butiker och leverantörer 1
frtmarcus Var kan jag hitta Outdoor Research (OR) produkter? Butiker och leverantörer 8
Busse Var hitta Mountain Hardware Butiker och leverantörer 3
Jeobald Var hitta Viking? Butiker och leverantörer 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Silva köper Optimus Butiker och leverantörer 1
Seebra Jag blev scammad :(( Butiker och leverantörer 28
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
Jag tror att jag gjort ett klipp! Butiker och leverantörer 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.