Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Visst, så länge det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken. Dessutom ska cyklister hålla sig på cykelbana om sådan finns. Sedan är det givetvis så att den som kör om ska göra det på betryggande avstånd och att man inte får använda signalhorn längre än nödvändigt.

Precis. Och vem är den att bedöma om det kan ske utan olägenhet för trafiken? Naturligtvis, vilket jag skrev, ska man inte ta upp hela vägen; sådant beteende är naturligvis felaktigt. Att "behöva" sakta in och göra en säker omkörning är dock knappast att betrakta som "olägenhet för trafiken". När vi cyklar så lägger vi oss på ett led om vägen t ex smalnar av för att underlätta för trafik, i andra fall ligger vi i två led om vägen är bred och det finns gott om utrymme för omkörning.
Det handlar om att bedöma situationen. Det finns garanterat cyklister som fallerar på detta, men handen på hjärtat; hur många är det av oss som i alla stycken agerar efter lagar och den anda som vägtrafikförordningen förordar när vi kör bil? Alltid håller hastighet? Alltid kör om på säkert sätt och aldrig överskrider hastigheten ens vid omkörning, tar varje högerregel, anpassar hastigheten efter vägbanans beskaffenhet eller andra förhållanden (skolor, viltvarning etc).

När det gäller cykelbanor är det inte heller så glasklart (eller vägren). Man får mycket väl cykla på vägen även om cykelbana finns om man gör bedömningen att det är bättre att cykla på vägen. Det kan ha göra med skicket; här i Norrbotten är cykelbanorna ofta i uselt skick med många tjälskador och mycket rullgrus. De är dessutom inte dimensionerade för de hastigheter man kommer upp i på en landsvägscykel. Körbeteendet att tuta och blåsa förbi alltför nära förekommer dock även på glesa norrländska vägar där man passeras av kanske 1-2 bilar/mil. Jag har svårt att komma ifrån att det är något med cyklingen i sig som triggar detta beteende hos vissa bilister. Kanske har det en rent psykologisk förklaring i det att man betraktar vägar som "bilvägar" och numera i allt större utsträckning måste samsas med cyklister, dvs någon form av territorialitet. Jag vet inte, men när jag sitter oskyddad på en cykel i 30-40 km/h känns det ganska olustigt att bli passerad i 90-100 på nära håll. Det är ett trist och pubertalt sätt att markera någon form av missnöje kan jag tycka.
 
Och för att svara TS: varken eller.
Visst finns det cyklister som uppvisar dåligt omdöme i diverse situationer, säkert minst lika dåligt omdöme som de bilister som kör om mig som pendelcyklist mitt i korsningar eller rondeller för att sedan direkt svänga höger. Eller som de bilister som MÅSTE köra om mig som cyklar i 30 utanför skolor odyl.
MEN cyklisterna utsätter väldigt sällan bilisterna för dödsfara när de brister i omdöme...

Vi har inga rättigheter i trafiken, ingen av oss. Bara skyldigheter. Om någon medtrafikant visar tecken på dåligt omdöme blir inte situationen bättre för att vi tar oss rätten att 'trafikundervisa' dem.
 
Precis. Och vem är den att bedöma om det kan ske utan olägenhet för trafiken? Naturligtvis, vilket jag skrev, ska man inte ta upp hela vägen; sådant beteende är naturligvis felaktigt. Att "behöva" sakta in och göra en säker omkörning är dock knappast att betrakta som "olägenhet för trafiken". När vi cyklar så lägger vi oss på ett led om vägen t ex smalnar av för att underlätta för trafik, i andra fall ligger vi i två led om vägen är bred och det finns gott om utrymme för omkörning.
Det handlar om att bedöma situationen. Det finns garanterat cyklister som fallerar på detta, men handen på hjärtat; hur många är det av oss som i alla stycken agerar efter lagar och den anda som vägtrafikförordningen förordar när vi kör bil? Alltid håller hastighet? Alltid kör om på säkert sätt och aldrig överskrider hastigheten ens vid omkörning, tar varje högerregel, anpassar hastigheten efter vägbanans beskaffenhet eller andra förhållanden (skolor, viltvarning etc).

När det gäller cykelbanor är det inte heller så glasklart (eller vägren). Man får mycket väl cykla på vägen även om cykelbana finns om man gör bedömningen att det är bättre att cykla på vägen. Det kan ha göra med skicket; här i Norrbotten är cykelbanorna ofta i uselt skick med många tjälskador och mycket rullgrus. De är dessutom inte dimensionerade för de hastigheter man kommer upp i på en landsvägscykel. Körbeteendet att tuta och blåsa förbi alltför nära förekommer dock även på glesa norrländska vägar där man passeras av kanske 1-2 bilar/mil. Jag har svårt att komma ifrån att det är något med cyklingen i sig som triggar detta beteende hos vissa bilister. Kanske har det en rent psykologisk förklaring i det att man betraktar vägar som "bilvägar" och numera i allt större utsträckning måste samsas med cyklister, dvs någon form av territorialitet. Jag vet inte, men när jag sitter oskyddad på en cykel i 30-40 km/h känns det ganska olustigt att bli passerad i 90-100 på nära håll. Det är ett trist och pubertalt sätt att markera någon form av missnöje kan jag tycka.

Vill bara säga att bara för att man har en sportbil(=landsvägscykel) så får man inte köra hur fort man vill och när det är halt på vintern så får man anpassa farten till vägens skick vilket cyklister borde tänka på när dom väljer vägen framför cykelbanan.

Ska väl säga att jag cyklar väldigt mycket själv men oftast på 50-vägar och inne i Sthlm. Ingen är perfekt, alla gör fel ink mig själv och så får man tänka när man är i trafiken.
 
Ska väl säga att jag cyklar väldigt mycket själv men oftast på 50-vägar och inne i Sthlm. Ingen är perfekt, alla gör fel ink mig själv och så får man tänka när man är i trafiken.

Visst vore det trevligt för cyklister om det fanns fler 50 vägar. Med den ökade trafikmängden i Stockholmsområdet har de flesta vägar blivit 70 och 90 vägar. Där jag bor är det numera tvunget att cykla på 70 och 90 vägar för att komma ut på glest trafikerade vägar. Månaden innan Vätternrundan märks alltid fler motionärer på vägarna än resten av året.
 
Bristen på empati/hänsyn hos vissa (enbart?) bilister, som florerar på diverse forum samt även irl är verkligen hårresande. Det är omöjligt att inte 'vingla' vare sig man cyklar, kör mc eller går. Om man inte inser det som bilist borde man göra allmänheten en stor tjänst och lämna ifrån sig sitt körkort.
Att lämna 50cm lucka i sidled när man kör om cyklister är lika vanligt som obehagligt. Det räcker med att man får kast med cykeln pga sidvind, sten på vägen eller dylikt för att 50cm ska vara lika med noll.
Hur är man funtad som människa då man med berått mod utsätter någon annan för livsfara bara för att tjäna nån sekund eller 'sätta nån annan på plats'?

Empati är väl inte det första man finner på utsidan och somliga dokumenterar sin brist väl. Dessvärr har bristen spridit sig till IRL oxså.

Brukar cykla, vingla och brukar cykelbanor när det inte ligger häggklipp på dem. Gillar inte att köra i klunga.
Reagerar varje gång andra kräver av andra det de själva inte lever upp till.
go tur
 
Klungkörning är en naturlig del av cyklingen. Det är inte otillåtet att vare sig cykla i klunga eller i bredd


Trafikförordningen säger så här:
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
(http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM)

Således, är klungkörning som hindrar andra trafikanter förbjuden...

Läste vidare och ser att någon redan har hänvisat till lagrum....
 
Senast ändrad:
Trafikförordningen säger så här:
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
(http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM)

Således, är klungkörning som hindrar andra trafikanter förbjuden...

Läste vidare och ser att någon redan har hänvisat till lagrum....

Nu blir det tredje gången jag skriver att man självklart inte ska ta upp hela vägen och hindra trafiken, men läs det du själv länkar:

När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Och "fara eller olägenhet" räknas det knappast om man som bilist måste sakta in och göra en omkörning på samma sätt som du kör om en traktor.
 
Nu blir det tredje gången jag skriver att man självklart inte ska ta upp hela vägen och hindra trafiken, men läs det du själv länkar:

När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Och "fara eller olägenhet" räknas det knappast om man som bilist måste sakta in och göra en omkörning på samma sätt som du kör om en traktor.

Olägenhet blir det så snart cyklisterna tvingar bilisten att sakta in genom sitt beteende i klungkörning. Din jämförelse med EN traktor haltar då traktorn inte kan bli smalare och framförs lagligt. Du får nog lägga ner din argumentation om det är ditt enda argument.
 
En vettig trafikant

visar hänsyn. Och det vore på sin plats med hänsyn även i denna tråd.

Cyklister bör respekteras och omhuldas. De sliter mindre på väg och miljö och riskerar betydligt mer i trafiken än bilister. Ge cyklister en gräddfil i tillvaron.

Thure
 
@greendanger:
Jag har tänkt om helt efter att ha kört bil sedan 1989 och MC sedan 2002 men nu börjat trampa till jobbet för ett år sen och har inte slutat och håller också på med mountainbike. Efter att ha spenderat hyfsat mycket tid på happymtb.org som är som utsidan.se för cyklister så kan jag faktiskt gå med på att bilisterna inte äger vägarna. Om man ett antal gånger per år hamnar bakom en cykelklunga må det vara hänt, finns värre saker att lägga sin energi på.

Läste bland annat det här http://www.cykelmotion.se/gruppcykling.html:
"Det är ofta säkrare att ligga i två led än enkelled där det är riktigt mycket biltrafik runt om. Bilisterna blir irriterade på att de plötsligen måste sakta ner till 40 km/timmen men det är säkrare för oss än om de tar en chansning i 85 km/tim, vilket är lätt om vi kör enkelled. Det är skillnaden i fart mellan bil och cyklar som utgör den största faran. En bilist ska alltid vara uppmärksam och kunna stanna vid hinder framför."

Faktiskt kan jag hålla med om att det blir säkrare att bilarna får bromsa in än om de chansar och kör om i 80 km/h på 50 cm avstånd med möte.

Som skrivet så har jag tänkt om mycket nu när jag själv är en väldigt oskyddad trafikant på cykel i trafiken. Med MC hade man lite trygghet i hjälm, skinnställ och ryggplatta m.m. Och där var det aldrig något snack om att man tar plats. Man fick lära sig att ta upp ett helt körfält så inte idioter i bil klämmer sig förbi. Stora skillnaden är dock att hojen var god för strax under 300 km/h medan cykel går mycket långsammare.

EDIT: Stor tumme upp till Thure.
 
Man får mycket väl cykla på vägen även om cykelbana finns om man gör bedömningen att det är bättre att cykla på vägen.

Nej det får man inte! Om du läser vad jag skrev i mitt tidigare inlägg så säger Trafikförordningen att "Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns". Undantaget som säger att du får "använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" är inte tillämpbart bara för att du tycker att det är bättre (går för långsamt) att cykla på därför avsedd cykelbana.
 
Nog fasen kan väl vi som kör bil leva med att det finns cyklister och kan låta bli att passera dem jättenära? Det funkar nog inte så bra med folk som tävlar i landsvägscykling på GC-banor. Hastighetsskillnaden bli större gående/cyklist jämfört med bil/cyklist. Jag kan faktiskt bjuda på att man någon gång per år får sitta och tjura i plåtburken bakom en cykelklunga. Jag blir för det mesta glad när jag ser cyklister, kanske inte de som cyklar utan hjälm och SMS:ar i farten då. Kör säkert!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...