Så kallad överlevnadsfilt?

Yappah;641175 <snip> En ej ifrågasatt "överlevnadsgrej" är den sågtandade baksidan på sk överlevnadsknivar. Alla hajjar ju att den är värdelös att såga med. Ursprunget är från stridspiloternas kniv under 2:a världskriget då sågtandningen var till för att såga sig genom plexiglaset i cock-piten i den tidens stridsflygplan. Förmodligen är det många sk bra-att-ha överlevnadsprylar som har en bakgrund som ej är tillämplig idag.[/QUOTE sa:
En annan sak i samma liga på kniven var det hål framtill som militärt var avsett för att kombinera två knivar till en taggtrådssax som förekom på "rambo-knivar" i samband första filmens premiär - inte ofta använd för civil överlevnad tror jag.

Men nu är vi långt från alufilten

/Patrik, spårar tillbaka nu
 
Jag får väl spåra tillbaka till en vetenskaplig artikel som studerat olika typer av "filtar". Verkar inte vara uppmärksammad här.
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:319171
Tack, belysande läsning! För en vandrare är ju bara de tunna lätta skydden intressanta. Jag trodde faktiskt inte att det kunde bli så pass bra utfall på alu-folien, och så stor skillnad på reflekterande resp. ej reflekterande yta. 10 graders skillnad vid svag vind mellan alu-filt och grå sopsäck är ju rätt dramatiskt. Skillnaden minskar naturligtvis ju mer det blåser, och mätningarna gjordes på en värmedocka i bara underställ, vilket ökar reflektionens inflytande. Men alu-filten är ju inte i något läge sämre, fast den är tunnare. Tror jag behåller mitt lilla paket ;).
 
Finns en leverantör som heter Briv.se - dom har en räddningsfilt utformat som ett sovsäcköverdrag med tejpning så det går att veckla ut den.

En sån är ju användbar i vissa nödlägen.

Kolla bara så det är samma typ som såldes innan.
 
Funderar på att skaffa en sån nödfilt för att ha som markduk i ett golvlöst tält. Det blir ju lite multi use, och det är ju knappt tyngre än andra markdukar. Vad tror ni om de? Är det hållbart nog osv?
 
Någorlunda on topic...

För några år sedan när jag tältade på en ö så hade jag ett väldigt dåligt tält och en ännu sämre sovsäck. Det var vår så jag trodde det skulle vara varmt...vilket det var på dagtid, men inte nattetid. Vaknade mitt i natten av att jag frös nått så jävligt. Men detta var ingen vandringstur direkt, så jag hade knappt några kläder med mig, definitivt ingenting extra som var varmt och TORRT (regnade som faaan). Men en sak jag hade var aluminiumfolien jag grillade kött i på kvällarna... Lindade folie kring fötterna och upp på benen, drog mina torraste sockor ovanpå.

Jag upplever iaf att det hjälpte som fan!
 
Tänkte bara berätta om den enda gången jag behövt använda en sån filt.

Åkte i vattnet i höstas förra året under en paddlingstur i Vällen, det var sent i september så det var inte varmt vare sig i vattnet eller i luften och detta hände mitt på natten dessutom, nära land tack och lov.
Smått chockad över den snabba kylan så sliter mina 2 vänner upp mig på land, sliter av mig alla kläderna och svepte en räddningsfilt om mig (inte tätt mot kroppen utan väldigt luftigt så det inte var mycket direktkontakt med huden) och sedan åkte jag in i ett vindskydd med den. Och den som påstår att jag inte fick tillbaka värmen fort kan prova att göra samma sak själv tycker jag, väldigt bra test om man vill testa dem faktiskt ;) Gick väldigt fort i alla fall att gå från att skaka och huttra till att bli väldigt varm och läpparna återgick till sin vanliga färg från att vara blå. Jag riktigt kände hur fukten under filten runt om mig värmdes upp och det blev en varm å go miljö runt mig under filten :)

Så de funkar, men mot huden ska de absolut inte vara i direktkontakt, de leder nämligen värme bra mycket bättre än tex vad is gör, men på ett litet avstånd från huden tycker jag att de fungerar precis som väntat. Bra :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter Det verkar ju inte så svårt.. Överlevnad 4
MartinR Köpa överlevnadsfilt, var? Överlevnad 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...