Ingrepsfria naturområden

Var kan man komma iväg från mänskliga ingrep; vägar, elektricitettråd, etc.? När jag googlade soahkemuorvárri kom jag på en serie kartor över Norges fylker som visar just detta: olika zoner med avstand till närmaste "tyngre tekniske ingrepp", som verkar innehålla vägar, elektricitetledningar, vattenmagasiner, etc. Att komma just därifrån kan nog definieras som vildmark och att komma längst möjligt därifrån är just det som jag vill :) Det framgår bland annat att i Nordland är det Hattfjelldal, Saltdal och Vevelstad som har relativ mycket vildmark (i andel av totala kommunen), medan Vestvågøy har minst. I Troms har Nordreisa, Bardu och Målselv mycket vildmark, och i Finnmark har nog de flesta kommuner mycket vildmark, men (inte överraskande) vinner Kautokeino. Karasjok och Båtsfjord har väldigt mycket också.

Jag tycker det är väldigt interessanta kartor. Alla Norges fylker finns med:

ftp://ftp.dirnat.no/pub/INON/kartbilder_pdf/fylker_status_08/

Kartor är tynga, det tar en tid att ladda dem.

Vet någon om sådana kartor finns över Sverige?
 
Jag har själv varit intresserad av liknande kartor över Sverige, men där även flygrutter (+tider) är utmarkerade. Märkligt att flygtrafik inte verkar inbegripas i "tyngre tekniska ingrepp".
Om någon har en idé om var det går att hitta sådan info vore jag mycket tacksam för tips.

/Magnus
 
Vad jag vet finns inte något sådant i Sverige. En lösning är ju att manuellt gå igenom kartan kvadratmil för kvadratmil och märka ut avstånd mellan vägar och dylikt. För egen del tycker jag att ingrepp på själva naturen, tex nedsmutsning, gallring, avverkning, dikning etc är mer störande än ingrepp i form av tekniska tillägg, tex elledningar, vägar, hus etc.
 
Vissa delar av Dalsland ser lovande ut även ur ett flygplansperspektiv, men helt förskonad blir man knappast någonstans. Jag håller på med inspelningar av naturljud och även om jag dokumenterar platsens faktiska ljudmiljö (därmed inklusive bilar, flygplan, vattenskotrar, motorsågar osv) är jag intresserad av att hitta den där platsen där det kan få gå mer än 15 minuter mellan stunderna civilisationen gör sig påmind genom buller.

Alla tips på tysta platser välkomnas!

/Magnus
 
Konungariket Sv är organiserat så att de som har övergripande ansvar sedan flera decennier sedan NVV inte gjort det utan börja med Luftfartsverkes flygkartor för tyngre flygtafik, Vägverkets trafikflödeskartor, Svenska kraftnäts linjekartor, Lst tillstånd för vindmöllor, Terracoms linjekartor, Ekonomiska kartan för skattebebyggelse, sen får man hoppas att där inte finns ett enskilt flygfält, ekonomibyggnader för jordbruket etc.
Söder om Dalsland blir det svårt , även där är skogen planterad och styrd sedan stenåldern.
Tysta platser är rara. Härjedalen har flera.
Lycka till med projektet.
 
Jag har själv varit intresserad av liknande kartor över Sverige, men där även flygrutter (+tider) är utmarkerade. Märkligt att flygtrafik inte verkar inbegripas i "tyngre tekniska ingrepp".
Om någon har en idé om var det går att hitta sådan info vore jag mycket tacksam för tips.

/Magnus

Lycka till med att hitta kartor över flygrutter med tider. Då flygbolagen är ganska fria att flyga då de vill så skulle ju eventuela tidsangivelser endast vara aktuella denna vecka, så tror det är en omöjlighet tyvärr
 
Flygkartor med tidtabeller har väl inte funnits sedan 70-talet.
Istället för att leta efter det som inte finns leta närmare under lampan.
ha en god tur
 
Tidsangivelser är egentligen inte det som intresserar mig (även om det såklart hade varit bekvämt att ha, därav frågan :)), när det går att räkna med förhållandevis god tystnad säger mig min erfarenhet. Det viktiga för mig är att lokalisera de allmänt använda flyglederna för trafiken mellan städer/länder/kontinenter, alltså var jag kan räkna med tystnad under längre perioder. Under båda mina flygturer till USA tog vi exempelvis vägen över Grönland. Jag antar att någon form av samordning faktiskt sker och den borde rimligtvis vara dokumenterad. Sedan tillkommer det icke-kommersiella flyget som såklart är svårare att hålla koll på.

börja med Luftfartsverkes flygkartor för tyngre flygtafik, Vägverkets trafikflödeskartor, Svenska kraftnäts linjekartor, Lst tillstånd för vindmöllor, Terracoms linjekartor, Ekonomiska kartan för skattebebyggelse, sen får man hoppas att där inte finns ett enskilt flygfält, ekonomibyggnader för jordbruket etc.

Tack för tipsen! Jag ska spana in källorna du anger, bra att det finns en del att bita i. Flygkartorna över den tyngre trafiken låter definitivt som en god start.

/Magnus
 
Det finns Lst som gjort bullerkartor med alla lager på, flera har bestämt sig för att kalla dem för internt arbetsmaterial. 3e statsmakten borde granska vad skattepengarna används till.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...