Everest vs Annapurna. Bilder & Info.

Jag tänkte gå circuit + sanctuary i april. Kanske även ta mig upp till tilicho lake. Låter dock på dig som det blir svårt att hinna allt det på de tre veckor jag har. Men man får se.

Om Du har 21 vandringsdagar så kan det gå men det låter väldigt stressigt. Jag skulle personligen prioritera Circuit och Tilicho Lake före Sanctuary. Vill man verkligen se båda så kan man numera spara två dagars vandring tror jag och ta buss längre än Besi Sahar vid starten. Sen kan man åka jeep/buss från Muktinath ner till Tatopani men jag tycker absolut Du ska gå till Marpha i alla fall. Vandringen ner till Kagbeni samt byarna Kagbeni och Marpha är inget man vill missa. Från Tatopani kan man avsluta trekken på två dagar via Poon Hill till Naya Pul utan att det tar livet av en. Jag mötte för övrigt en svensk som gick ner från Sanctuary på 2 dagar. Det går men 3 är sundare.
 
Man får se i vilken form man känners sig. Men jag tar det som det kommer sig och stress finns inte i min personlighet. Långa dagar däremot. ;-)

Tänkte troligtvis ta jeep upp till Bahundanda och Kagbeni-Jomosom.
 
Vad betraffar Tilicho Lake i Annapurna sa kan man givetvis ga dit aven om sjon ar istackt. Det kostar nagra dagar extra fran Manang och det finns boende hela vagen sa att man kan se sjalva sjon pa en dagstur. Men det absolut basta ar att ta med talt, kok och mat och pricka in snofall och sjo utan is och snotacke. Det far det bli nasta gang...
//Magnus H.

Jag nämnde lite om Tilicho Lake förra året och nu har jag varit där...
Tilicho Trek (31 bilder) http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=7895

Tilicho Trek är egentligen en annan variant av Annapurna Circuit. Leden börjar och slutar i Jomsom men vi gjorde en längre variant med start i Tatopani och avslut i Naya Pul där även Annapurna Circuit slutar. Den stora skillnaden är att Tilicho Trek fortsätter från Tilicho Lake över Meso Kanto La passet ner till Jomsom. Den sträckan ingår inte i Annapurna Circuit. Egentligen inte heller sträckan upp till sjön från Manang men den blir mer och mer populär. Och med all rätt.

Det är inte bara sjön som är värd att besöka. Vandringen dit är riktigt bra. Jag tycker absolut att man bör planera in 3 extra dagar längs Annapurna Circuit för att gå sträckan och se Tilicho Lake. De flesta som besöker sjön vänder vid en viewpoint där det också finns en liten stuga. Men känner man sig fräsch och vädret är bra så kan man gå ner till campingen och följa den norra stranden en bra bit. Det är fantastisk vackert. Nere vid sjön är det inte heller lika blåsigt som uppe vid viewpointen där det kan bli ruggigt kall vind. Sjön var inte istäckt i slutet av oktober.

//Magnus H.
 
Hur många timmar tar det totalt att gå upp från Manang till sjön?

Jag funderade på att gå upp dit från Manang innan jag går mot Thorung La.
 
Hur många timmar tar det totalt att gå upp från Manang till sjön?

Jag funderade på att gå upp dit från Manang innan jag går mot Thorung La.

Jag hade följande tider och det får väl anses som normalt. Inklusive fika och fotostopp:

Dag 1. Manang 3540 m - Sheree Kharka 4070 m. Tid 3:45.

Dag 2. Sheree Kharka - Tilicho Base Camp Hotel 4140 m. Tid 3:30.

Dag 3. Tilicho Base Camp Hotel - Tilicho Lake viewpoint 5010 m. Tid 3:15.

Sen gick ju jag vidare mot Jomsom. Det normala är att man vänder tillbaka ner till Tilicho Base Camp Hotel och plockar upp sin rygga för att fortsätta ner till Sheree Kharka. Dag 4 gå till Yak Kharka ovanför Manang. Detta innebär att man sparar eller inte får se sträckan Manang - Yak Kharka men i sammanhanget är det av mindre betydelse tycker jag.
 
Ja tidsmässigt ska det inte vara några problem även om det är en bit att gå. Höjden kan dock ge besvär. Om Du acklimatiserar bra så funkar det nog. Det är ju 600 höjdmeter upp till ny sovhöjd.
 
Cho La

Tack för bra bilder och info. Finns det boendemöjligheter på vägen om man går över Cho La passet eller är det tält som gäller där?
 
Tack för bra bilder och info. Finns det boendemöjligheter på vägen om man går över Cho La passet eller är det tält som gäller där?

Det finns lodger som i alla fall ska vara öppna i högsäsong (okt-nov och mar-maj). Går man från Gokyo brukar man övernatta i Tagnag och sedan göra passet till Lobuche. Går man från Lobuche kan man övernatta i Dzonglha före passet och avsluta i Gokyo. Det är säkrast att använda minst en övernattning då moln ofta drar in redan på förmiddagen. Men är vädret bra kan man gå Lobuche till Gokyo eller tvärtom på en dag. Tror det tog ca 10 timmar sist. Observera dock att leden över glaciären mellan Tagnag och Gokyo är nydragen och troligen inte stämmer med kartan. Den går nu snett över glaciären direkt mellan byarna och inte som tidigare rakt över för att ansluta med Gokyoleden. Ny tidsåtgång är 2 timmar istället för 1 timme. Ungefär.
 
Jag ställer några frågor här med, för du verkar ha bra koll Magnus =)

Jag har tänkt åka till Nepal ensam och vandra någonstans i oktober.

1. Oktober-november verkar ju vara väldigt turistigt, skulle ni rekommendera september i stället? Eller är december bättre? Jag gillar inte när det blir för kallt, hehe.

2. Jag har väldigt lite koll, har aldrig gjort en sådan här vandring. Vad är det med EBC som lockar mer än de andra rutterna/ställena?

3. Jag vill egentligen inte behöva lägga väldigt mycket tid på att läsa på allt som går innan jag åker dit, funkar det att köra ett par stadiga skor, lite bra kläder och en rygga och bara åka till Katmandu, sen ta allting som det kommer därifrån? Det inkluderar hotell i Katmandu, ta beslut om var jag vill vandra, och lösa allting på plats? Eller vad bör jag kolla upp innan?
 
Jag ställer några frågor här med, för du verkar ha bra koll Magnus =)

Jag har tänkt åka till Nepal ensam och vandra någonstans i oktober.

1. Oktober-november verkar ju vara väldigt turistigt, skulle ni rekommendera september i stället? Eller är december bättre? Jag gillar inte när det blir för kallt, hehe.

2. Jag har väldigt lite koll, har aldrig gjort en sådan här vandring. Vad är det med EBC som lockar mer än de andra rutterna/ställena?

3. Jag vill egentligen inte behöva lägga väldigt mycket tid på att läsa på allt som går innan jag åker dit, funkar det att köra ett par stadiga skor, lite bra kläder och en rygga och bara åka till Katmandu, sen ta allting som det kommer därifrån? Det inkluderar hotell i Katmandu, ta beslut om var jag vill vandra, och lösa allting på plats? Eller vad bör jag kolla upp innan?

Ledsen för sent svar såg det inte förrän alldeles nyss.
Om du vill vandra själv så finns det egentligen bara 3 områden att välja mellan. Everest, Annapurna eller Langtang. Nästan alla andra ställen kräver guide och lite krångligare tillstånd så det finns inte oändligt med alternativ.

Ja det går bra att åka dit och besluta allt på plats men det tar ju lite tid i anspråk. Har du ett tajt schema är det inte att föredra. Har du gott om tid är det annars ingen dum utgångspunkt. Där kan du kolla på kartor i bokaffärerna och snacka med andra turister som just varit eller precis ska iväg. Kanske kan du träffa nån skoj prick att gå med också om du kan tänka dig det. Sen kryllar det av nepaleser på gatorna som vill sälja på dig alla möjliga tänkbara upplägg. En del gillar att lita och lyssna på dem, jag gör det inte jag köper hellre en guidebok från Lonely Planet och läser lite i den först.

September är inte att föredra några jag har träffat som gått då har haft väldigt dåligt väder och knappt sett något. December är fint men väldigt kallt så gillar du inte kyla ska du nog inte gå då eller i januari heller. Nackdelen med oktober och början av november är att det är svårt med boendet i tehusen när det är så mycket turister i omlopp. Ute på lederna är det oftast ingen fara med för mycket folk tycker jag. Man kan hamna i en karavan men avvaktar man lite eller gasar på så brukar det lösa sig.

I packningsväg så gäller samma utrustning som du har när du vandrar i svenska fjällen. Minus tält, kök och mat. Så packningen blir väldigt lätt i Nepal vilket är trevligt.

Något som är bra att läsa på innan är om höghöjdssjuka och hur man acklimatiserar och upptäcker symptom på om man börjar bli sjuk. Det är farligt att gå för högt för fort så googla gärna fram lite info om det innan du åker.

Det som lockar med EBC och alla andra vandringar i Nepal är att det är enormt vackert. Everest och Annapurna håller ungefär samma klass alltså det är precis hur fint som helst medan Langtang inte riktigt når upp i samma nivå på trekkingen. Kanske inte bästa stället för en ensam tjej att gå i Langtang det är möjligt att det var ett tag sedan det hände något där men för några år sedan försvann det ju en del tjejer i det området.

Hoppas du kommer iväg och uppskattar bergen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
steffcarro Everest base camp! Trekking 11
L.A. Annapurna BC - utrustning Trekking 2
karinkristina Annapurna med astma? Trekking 10
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Karpaterna.se Annapurna - frågor Trekking 8
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
desty Vandring Annapurna Circuit Trekking 5
perlowdin Runt Annapurna Trekking 3
perlowdin Trekking till Tilichosjön norr om Annapurna Trekking 0
Gunnar81 West Higland Way och Sile of Skye - bilder Trekking 4
Gunnar81 Bilder från Hellismannaleid och Laugavegur (Island) Trekking 5
Magnus H Nya Zeeland Great Walks, Bilder, Film, Info Trekking 2
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
camoscio Valle d'Aosta och Valli di Lanzo 2012, bilder. Trekking 3
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.