Studsare.

Hej alla, färsk jägare och ska skaffa mig en studsare. Till saken hör att jag inte känner mig särskilt intresserad av att jag älg (ännu iaf) vill ha en bössa som funkar bra till toppfågel och annat mindre vilt men den ska kunna fälla en älg ändå.

Till saken igen - skjuter som en kratta än så länge :) Min tanke är att en 6.5:a vore det mest lämpliga för mig (tänker rekyl här).


Tänker jag rätt, och isf - vilken bössa rekommenderas för detta? Prisklass ca 5-8 000.
 
Hej alla, färsk jägare och ska skaffa mig en studsare. Till saken hör att jag inte känner mig särskilt intresserad av att jag älg (ännu iaf) vill ha en bössa som funkar bra till toppfågel och annat mindre vilt men den ska kunna fälla en älg ändå.
Till saken igen - skjuter som en kratta än så länge :) Min tanke är att en 6.5:a vore det mest lämpliga för mig (tänker rekyl här).
Tänker jag rätt, och isf - vilken bössa rekommenderas för detta? Prisklass ca 5-8 000.

Det var lite låg budget....köp en begagnad 6,5:a för 1500 och lägg på en ny kikare för 7-8000,-
 
Det var lite låg budget....köp en begagnad 6,5:a för 1500 och lägg på en ny kikare för 7-8000,-

Hmm, jo kanske det. Vad tycker du jag ska ha för kikare för att vara lite allround men kunna knäppa en toppfågel som prio?


Har kommit fram till att en Sako, Tikka eller CG 1900 är det jag ska ha. Rätt tänkt?

Snacket om att 6,5 skall kunna bli klass 2 är väl inget man behöver oroa sig för inom den närmsta framtiden antar jag.
 
hejsan
köp inte nåt nytt som är billigt -ny kvalitet kostar, beggad kvalitet är mer prisvärd

köp en beggad kvalitetsbössa samt ett beggat kvalitetssikte, amerikanskt eller gärna europeiskt.
lägg mer pengar på siktet än på bössan. -typ minst dubbelt eller fyrdubbelt :cool:

vill du köpa ett nytt gevär så kika på en Howa.

glöm inte att lägga pengar på ett lite bättre kikarfäste- mycket viktigare än vad folk tror...

sako, tikka, 1900, brno, remington, eller nån tysk.
förstoring till toppfågel, mer är bättre: typ ett 6-24 eller 5-20 kanske 4-16...

vänligen nils
 
hejsan
köp inte nåt nytt som är billigt -ny kvalitet kostar, beggad kvalitet är mer prisvärd

köp en beggad kvalitetsbössa samt ett beggat kvalitetssikte, amerikanskt eller gärna europeiskt.
lägg mer pengar på siktet än på bössan. -typ minst dubbelt eller fyrdubbelt :cool:

vill du köpa ett nytt gevär så kika på en Howa.

glöm inte att lägga pengar på ett lite bättre kikarfäste- mycket viktigare än vad folk tror...

sako, tikka, 1900, brno, remington, eller nån tysk.
förstoring till toppfågel, mer är bättre: typ ett 6-24 eller 5-20 kanske 4-16...

vänligen nils

Tack för info. Nytt har aldrig varit ett alternativ, blocket eller handlare med stort beg utbud får det bli.

...sen ska jag öva, öva och åter öva. Skjuter hagel riktigt bra. Men studsarskyttet och jag är inga vänner :)
 
Ett 30 år gammalt gevär kan fungera alldeles utmärkt, gärna genomgått av en vapentekniker.
Ett gammalt kikarsikte är däremot ingen höjdare. Undvik dom billligaste sikterna, ska du få riktig
kvalite där så kan du behöva överskrida 10.000,-
Men det är klart -någon kanske säljer ett begagnat kvalitetsikte.
Ska du skjuta fågel så blir det ju ännu mer noga.

Via internt skvaller så hörde jag att OXO-siktet reklamerades till 4 %.
Det var dom kunder som verkligen upptäckte fel på siktet.
Sen finns det ju andra som skjuter bom och inte förstår varför...
 
Ett 30 år gammalt gevär kan fungera alldeles utmärkt, gärna genomgått av en vapentekniker.
Ett gammalt kikarsikte är däremot ingen höjdare. Undvik dom billligaste sikterna, ska du få riktig
kvalite där så kan du behöva överskrida 10.000,-
Men det är klart -någon kanske säljer ett begagnat kvalitetsikte.
Ska du skjuta fågel så blir det ju ännu mer noga.

Via internt skvaller så hörde jag att OXO-siktet reklamerades till 4 %.
Det var dom kunder som verkligen upptäckte fel på siktet.
Sen finns det ju andra som skjuter bom och inte förstår varför...

Ok, ska försöka läsa in mig på kikare lite. Kvalité brukar vara trevligt :)


Måste säga att det här med jakt inte är billigt dock. Har nog lagt ut tio papp snart och har hittils endast en gammal spansk sida/sida. Som jag fått...
 
mitt tips är meopta kikare, tjeckisk kikare med zeiss optik till en tredjedel av priset.. du får en bra meopta för 6000:- med fästen, då har du 4000 kr kvar till studsaren.." titta på 308 som alternativ tillr 6,5, bra alternativ med lite bättre tjong
 
.308W är ett bra alternativ, en studsare som du skall kunna åka skidor med bör vara rimlig i längd och vikt. Siktena är grejen sägar alla men då vi testade kikarsikten var det så att toppenplaceringarna snoddes av billiga klistrade sikten. FMV krävde ett sikte som skulle kunna servas i minst 30 år så det blev ett Förklätt Zeiss (Hensoldt) som i o f s är utmärkt, men alla klarar inte att skjuta stående med 10x. Dessutom minskar synfältet markant.
På bänk och från bord är en sak, men det är sällan man har skjutbord med sig till passet.
Eftertsom du skall skida kommer du att behöva rem, lär dig bruka remstödet, (det kan behövas fler fästen för remmen) det minskar väsentligt täffytans storlek.
Kika gärna på nätet om Scoutgevär, det finns en del bra tips där och 1 m samt 3 kg är en bra början.
 
6,5 är en bra kaliber för toppjakt och fäller även älg. Se på ett sikte med förstoring 2-10*50 som fungerar både till älgjakt och toppfågel. Minox tex är ett ganskla billigt kikarsikte som har fått mycket bra betyg. Se också om du kan få hjälp att hämta hem ett kikarsikte från USA där de bara är hälften så dyra som här hemma. Om du sedan skall åka skidor och skjuta toppfågel skall du glömma remmar och benstöd utan göra en riktig skjutmes för att skjuta bra liggandes i snön. Skall skicka en bild på vad jag menar.....
 
6,5 är en bra kaliber för toppjakt och fäller även älg. Se på ett sikte med förstoring 2-10*50 som fungerar både till älgjakt och toppfågel. Minox tex är ett ganskla billigt kikarsikte som har fått mycket bra betyg. Se också om du kan få hjälp att hämta hem ett kikarsikte från USA där de bara är hälften så dyra som här hemma. Om du sedan skall åka skidor och skjuta toppfågel skall du glömma remmar och benstöd utan göra en riktig skjutmes för att skjuta bra liggandes i snön. Skall skicka en bild på vad jag menar.....

Så här menar jag: En vanlig älgmes/köttmes med modifierade ställ för bössan som sitter ihop som ett paket. Man bär bössan i perfekt balans på ryggen utan snedbelastning. Det går in en ryggsäck mellan bössan och mesen och man lägger hela paketet i snön. Mesen blir ett perfekt stöd/underlag i snön och man lossar bara lite på remmartna som håller fast bössan för att få den där lilla finjusteringen. Bättre stöd går inte få och pappa gör dem för ca en tusenlapp :)
 

Bilagor

  • IMG_0766.jpg
    IMG_0766.jpg
    32.1 KB · Visningar: 3,302
Kolla bushnell 2,5-16*50 !! Snacka om alroundsikte som kan jaga älg i (ganska) tråna lägen ända till grym förstoring för smygjakt på rådjur och toppjakt. I USA är den inte så dyr heller ca 500 $ .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- ny studsare.. Jakt 15
eldstad Studsare CG mod 1902 kal 6,5 Jakt 1
brandmansmicke Renovera studsare själv? Jakt 10
Jeobald Studsare Jakt 10
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...