Optimus Svea, tips och trix.

Jag har ett Optimus Svea 123 R som jag köpte så sent som sommaren 2009, men köket kan ha legat i affären i flera år då dom ”hittade” det vid en ”städning”. Enligt bruksanvisningen ska man använda ”blyfrimiljöbensin. Ej bilbensin”. På engelska står det ”white gasoline”. Tanken rymmer 18 cl men man ska aldrig fylla den till mer än 2/3 vilket blir 12 cl (huvudräkning), precis som med honkydory skriver

Jag skannade av svenska delen av bruksanvisningen men filen blev 371,9 kbyte (pdf) men det accepterade inte Utsidan som har en maxgräns på 300 kbyte för pdf-filer och jag ides inte göra om skanningen med sämre upplösning.

På den tiden jag använde T-röd köpte jag en dunk på 5 liter och det räckte för länge. Det försvann T-röd ur dunken (genomskinlig plast) mellan varje gång jag fyllde över till en flaska.

OT min hemsida med alla mina kök är inte uppdaterad på flera år (slut på minnesplats)

Per
 
Om någon vill ha sökord till tradera eller ebay, så kan man ju fortsätta på listan över liknande kök:

*Optimus 1000 Eagle. Inte lika charmigt som 123. Samma brännare som 123R och en (större) ståltank.

*Radius 42. Mindre än 123 och äldre. Saknar i äldre versioner säkerhetsventil.

Jag tror anledningen till att 123:an står ut bland sina "kusiner" är att avvägningen i storlek är ganska "mitt i vägen" och alltså får följa med på flest turer.
 
Fler små bensinkök

Bra idé! Här är några till kök som liknar Svea: Optimus 80, Sievert Campus 3, Primus 70 & 71, Juwel 33, 34 och Sport, Radius N:eek: 42. Amerikanska, brittiska mfl försvar hade flera liknande kök och ibland användes svensktillverkade brännare. Sen finns det flera kina-kopior, tex Fire-Lite, Traveler 77 & Pak-Cook 235, som man får se upp med om man köper via annons.

Radius N:eek: 42 gick tydligen att få med tillsats för belysning, lödning och vallning av skidorna!
1210029301-37.gif

Hittade lite fler tillbehör: Globe Trotter kastrull set, Optimus Duo Steamer för alla seriösa utekockar och en praktisk sugpump så man kunde fylla på bränsle direkt från tanken på bilen!

Om man skall skaffa ett Svea eller liknande kan det vara bra att tänka på att även om dom här små rackarna har en veke, så fungerar de som traditionella fotogenkök av självtryckstyp. Det innebär att värme från brännaren hela tiden leds ner till tanken och hettar upp bränslet så tryck bildas. Pga storlek och bränsletyp behövs därför oftast inte den lilla minipump som Optimus har som tillbehör. Men vid uppstart i minusgrader kan man korta förvärmningen och höja effekten så brännaren "går rent", om man tar några tag med pumpen. Använder man extra vindskydd osv får man ha koll så de inte blir för varma. De flesta modeller har iofs en säkerhetsventil i tanklocket. eller på på tanken.
1209578017-safetycap.gif



Min erfarenhet är att man får köra ganska länge och på hög effekt för att köket skall bli så varmt att den löser ut. Men det är inte säkert att det funkar på äldre kök och om det händer gäller det att man inte sitter lutad över köket eller har tältduken mm intill då det kan bli en rejäl eldpuff!
Gissa hur jag vet... ;)
 
Min erfarenhet är att man får köra ganska länge och på hög effekt för att köket skall bli så varmt att den löser ut. Men det är inte säkert att det funkar på äldre kök och om det händer gäller det att man inte sitter lutad över köket eller har tältduken mm intill då det kan bli en rejäl eldpuff!
Gissa hur jag vet... ;)

Trevligt inlägg. Men kan du om du orkar spinna vidare lite på det ovan skrivna? Har du skrivit A får du gärna skriva B. Tror att det finns pedagogiska poänger i din berättelse.

Thure
 
Senast ändrad:
Med risk för att verka trist, så rekommenderas att laga mat med bensin och flera andra kök utanför tältet, har lärt mig varför det står varningar i bruksanvisningarna.......jodå ögonbrynen växer ut igen men tälten lagar inte sig själva.
 
Efter den definitionen är ju damer likaledes.......

Jodå som dyligt såldes det med gamla 71an......fanns även till salu i scoutboden, för några kronor, när ego var scout på -50 och -60talet. (se recensionen av 71 E)http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=604

På sitt sätt är det skönt att SVEA hörs, å andra sidan är en tyst brännare skönare. Det är kanske dax för hatt på?

Jo, men i den kollektiva skuld-eran tillfaller tolkningsföreträdet de som samlar mest sympati, och jag har aldrig haft en böjelse för att profitera på andras lidande. Kanske är en brist, iofs?
Men lika för lika är rättvisa.

Tyst och tyst, den överröstar mitt nynnade och prat för mig själv, så det är ju inte odelat negativt med ett brummande 3x5 min/dygn.


Appropå hatt! Hittat vad jag tror kan va en likvärdig ersättare för min Berguven boonie :). Dessvärre kostar den mer än det dubbla :(. Borde kanske falla till föga med att bara vara en posör, så slipper man ha funktion som ett av kraven.
 
Senast ändrad:
Trevligt inlägg. Men kan du om du orkar spinna vidare lite på det ovan skrivna? Har du skrivit A får du gärna skriva B. Tror att det finns pedagogiska poänger i din berättelse.

Thure

Jag kan fylla i.

Det som händer är att det blir en övertändning, bara att stänga flödet och flytta ut köket. Vill man kan man blåsa ut lågan.

Sur över att kaffet inte ens hann koka klart och äcklad av att några människovidriga socialdemokrater ger sig tillträde till andra människors privata ägodelar måste det orena köket krossas. En stor sten tre gånger plattar rätt bra. 1000 spänn åt helvete.
 
Drar upp en något gammal tråd...

Går det att använda vanlig bilbensin till SVEA-köket? Någon som har erfarenhet av detta?
 
95 ja även 87 har jag eldat kök med, men med hänsyn till avgaserna sitt inte i lovart och ej under tak.
Det sotar lite mer och man behöver rengöra munstycket ibland men det är inget fel på kökets värmeegenskaper.
 
Då lutar det definitivt åt ett SVEA-kök.

Jag misstänker att det är mer "lättmeckat" än de mer moderna multifuelkök, är det så?
Bör man ha med några speciella verktyg för att laga eller rensa köket?

Någon skrev i tråden att SVEA-köken har en veke, samt att man även kan lägga en veke i förvärmningskoppen. Hur ofta måste man byta veke?


Har förstått att det kräver att man övar med det för att få en bra hantering, men det är inga problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Karlaugust Optimus Svea Kök och brännare 85
limosa Alkylatbensin till Optimus svea? Kök och brännare 7
xyzxyz Optimus Svea Kök och brännare 6
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...