Ultimata överlevnadskniven

Här finns en annan superkniv:
http://www.hobbex.se/p/pid,4046/t/product.html
Jag har en silvrig en.
Jag skrev en recension på ett annat forum om just den kniven.

** Förpackningen
Kniven kom i en liten papplåda med bild på innehållet.
När jag öppnade lådan var det ungefär tio plastchips som höll allt på plats. Själva bladet var skyddat av en plastpåse i fodralet (hur de nu fick i den).

** Blad
Bladet är 145 mm långt till infästningen, 30 mm brett och ungefär 2,5 mm tjockt.
Eggen är totalt 140 mm lång och skålslipad med sista millimetern slipad så att det är aningen av råegg åt ena hållet.
På bladryggen finns en 55 mm lång sågliknande tandning.
Bladet är märkt Stainless Steel, och det står det på diskbänken i sommarstugan också.
Det finns ett hål i bladet på samma sätt som på Ontarios M9-bajonett, även sågtandningen är ganska lik. Bladet verkat vara fastsatt i handtaget med en insexskruv.

** Handtag
Handtaget är av aluminium eller annan typ av lättmetall. Mönstret har en viss likhet med M9 men av sämre kvalitet. Det finns spår av dålig gjutning, orenheter i gjutformen osv.
I änden av handtaget finns ett lock med packning som skall skydda innehållet i handtaget.
Skaftet känns för kort med bara 85 mm från fingerskydd till kuggarna på locket. Om man håller kniven med pekfingret FRAMFÖR skyddet så fungerar det hjälpligt.
Det känns dock både kallt och halt och skulle behöva en omgång grepptejp eller liknande för att kännas mindre uselt.
Om man skruvat av locket behövs lugn, ro, bra tålamod och bra ljus för att få tillbaka det. Gängorna i handtaget och gängorna i locket verkar vara gjort på olika planeter. Gängorna är gjutna och inte gängade. Om någon har en gängsats 21-22 mm så kanske man kan få fason på detta… kanske. Det finns en liten snörstump fastknuten i locket, vad det nu skall vara bra för?

** Fodral
Fodralet är gjort i billig plastplast med någon sorts lädermönster. Slarvig maskinsömnad och tre billiga nitar håller ihop alltihop. Det finns en formpressad plastficka för en slipsten.

** Tillbehör
Eftersom detta är en Överlevnadskniv så finns de obligatoriska tillbehören med.
Slipstenen: finns naturligtvis i därför avsedd ficka på fodralet och ser ut som om man tagit en bit cement. Man kanske kan slipa knivar med cement?
Kompassen: finns som seden kräver på insidan av locket. Den är limmad lite snett och pekar ungefär 30-35 grader för mycket åt öster, men vad gör lite avvikelse, man går ju ändå inte på en rak linje i skogen ändå.
Överlevnadssatsen: i handtaget finns en liten plastburk av tvivelaktig kvalité. I denna finns en plastpåse med tre tändstickor, ett litet plån, ungefär tre meter vit sytråd och två ytterst små nålar och den obligatoriska fiskekroken med kanske två meter ytterst tunn nylonlina och sänken som ser ut som porslinsisoleringen i gamla spisar.

Jag har inte testat egghållfasthet, brytförmåga, hårdhet, draghållfasthet i nylonlina och liknande, men jag har redan fått en ganska bra uppfattning av vilka möjligheter denna Lifesaving Knife har.

Om du tycker att Rambokniven från Hobbex är för combat med svart blad och kompassen utanpå så kan jag rekommendera denna kniv.
Om du vill ha en verklig Antikniv i din svindyra samling, något som får folk att vakna till och fundera, då kan den också vara kul.
Om du inte vill använda din fina Strider, Fällkniven, Bark River eller annan kvalitetskniv för att öppna paket med ytterligare kvalitetsknivar, då kan den fungera. Brun pakettejp borde den klara.
Om du inte skall använda kniven till annat än att öppna en korvbrödspåse, på din outdoor/bushcraft/survival/SERE/Fria kriget-aktivitet, då duger den säkert. Korvbrödspåsar är mjuk plast.
Om du skall, på något sätt, använda kniven till annat än skoja med samlare, öppna brev eller brödpåsar…. använd vadsomhelst annat eggverktyg utom detta. Ingen del av detta Överlevnadssystem går att använda till något av värde, förutom möjligtvis tändstickorna.

Vad kostade då denna Lifesaving Knife med kompass, tändstickor, krok, lina, tråd, nålar och fodral i plast? 119 kronor på Tradera! Smile

Eftersom jag inte fick köpa en Rambokniv från Hobbex när jag var liten så gjorde jag det nu.
 
Vilka grovsopor, skaffa något vettigt istället, leksaker är det där, hör hemma 20 meter utanför morsans trädgård, hör ihop med de andra 7 åringarna.....
 
Den vanligaste överlevnadskniven som de flesta kommer att få glädje av är väl skalpellen i handen på en, förhoppningsvis, skicklig kirurg? Jag tror att skalpellen har räddat oerhört många fler liv än andra överlevnadsknivar därför vill jag utse den till kung.
 
Typ en sån där har man ju hemma, Hobbex-varianten med svart blad.

Det var en av de grejer som lärde mig att man ska alltid läsa reklam med kritiska ögon. Ser på mina ungar hur de ofta luras av reklamen, t.ex. såna här pooler som Rusta och liknanden ställen säljer där man ser att folket i poolen är inklippta och med största sannolikhet "förminskade" så poolen ska se större ut.
 
Den här repliken i reklamfilmen säger det mesta om kniven:

"the best selling knife of its kind, ever sold by us"

Vilken fantastisk kniv. Man får en såg som till och med kan fälla små träd, en "högprecisions" vattenkompass och fiskeutrustning som bevisligen kan fånga stora ädelfiskar. Jag ska bara ha en.
 
Det är ju inte fel att tänka sig en "överlevnadskniv" igentligen.
Jag har fäst kompass, persiennlina,tändstål, signalspegel, och kanske ska krångla dit någon form av tändmaterial också, på kniven alltså.
Då har man det mesta som behövs, man kan ju montera dit något slags fiskeset, metgrejor också.
Men det får ju inte bli klumpigt, det måste va slimmat, utan att göra för mycket avkall på funktionerna.
 
Det är ju inte fel att tänka sig en "överlevnadskniv" igentligen.
Jag har fäst kompass, persiennlina,tändstål, signalspegel, och kanske ska krångla dit någon form av tändmaterial också, på kniven alltså.
Då har man det mesta som behövs, man kan ju montera dit något slags fiskeset, metgrejor också.
Men det får ju inte bli klumpigt, det måste va slimmat, utan att göra för mycket avkall på funktionerna.

Ser fram mot en bild... teckning eller foto av egenbygget. :)
 
Efter alla diskussioner om den ultimata överlevnadskniven, så finns den här. En kniv kan inte bli bättre än så här ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=-gj9CMvwfv4

JAAAAA,DÄR ÄR DEN!!!!!

Hade en sån,köptes från hobbex och saaataan vad kung man var.Vi var 3-4 stycken som hade,ingen muckade med oss.Bladet lossnade ibland,men det visste inte de som var utan. :)

Kompisen kom på den brillianta idén att man kunde hälla ner lite smält tenn i handtaget efter att man dragit åt skruven,då satt den.Ready to Rambo.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.