erfarenheter från yllekläder+ membrantyg?

ylle finns med i SAOL så det är helt tillåtet i svenska språket. däremot strider ditt inlägg mot forumreglerna. läs dem...
"Kommentera inte andras sätt att skriva"

Totalt irrelevant. Kom med något som tillför. Hade du haft ett liknande inlägg IRL hade jag kunnat skratta åt dig. Låt stackars clindh sköta modereringen istället för att leka sheriff.
 
Gillar också ull i t ex undertröjor skjortor sockor på huvudet och som innervantar.

Tycker att stretchtyger har fördelar i byxor för många aktiviteter. På huvudet har membranplagg fördelar och inte bara vid regn.

Icebreaker har ullskjortor se t ex på addnature.

Bomullsjacka i typ Ventileväv är mkt allround.

Thure
 
Har du några tips på bra ullkläder som är möjligt att köpa second hand (kostymbyxor är noterat)?
130dollar för en skjorta är lite magstarkt för mig, jag var inne på m58 just för att det var så billigt... :/
 
Har du några tips på bra ullkläder som är möjligt att köpa second hand (kostymbyxor är noterat)?
130dollar för en skjorta är lite magstarkt för mig, jag var inne på m58 just för att det var så billigt... :/

You get what you pay for... Och det gäller allt. Du kan väl kolla brittiska ebay efter gamla jaktkläder. Eller äldre uniformer typ WWII och äldre. Finns en firma som heter hainesworth eller liknande som gör en bra gabardin som rätt mkt liknar WWI uniformen. Den är sjukt bra. Kolla med dem om någon syr till avsalu av den.
 
Har du några tips på bra ullkläder som är möjligt att köpa second hand (kostymbyxor är noterat)?
130dollar för en skjorta är lite magstarkt för mig, jag var inne på m58 just för att det var så billigt... :/

Tillägg: tyska ebay har oxå en del bra saker. Lite varning på att gå omkring i spetsbyxor från wehrmacht bara.
 
Jag påstår inte att du har fel men har du några källhänvisningar som backar upp ditt påstående?
Jag googlade ämnet lite snabbt och kunde inte hitta något.

/Thomas
Jag satt i liknande tankar. Vår vän som går hårt fram i debatten har säkert på fötterna när han/hon säger en sådan sak, men om han/hon inte delar med sig av vad som ligger till grund för påståendet är det ju inte mer pålitligt för en läsare än "något som någon sagt på Internet", dvs. samma värde som det som står på Wikipedia.
 
Det var svenska ullforskningssekretariatet (osäker på exakt benämning, svenska grenen av IWS iaf) tillsammans med fåravelsförbundet och den då starka textilindustrin som bedrev lobbying för att bli av med allmogens begrepp ylle. Man ville helt enkelt att det skulle bli tydligare vad det var. Det var någon form av statlig myndighet för konsumentupplysning som godkände ändringen och därefter rekommenderade användandet av ordet ull.

Vill man kan man t.ex. kolla i böckerna textil I och II som är en sammanställning av textilteknologi och har getts ut i olika utgåvor, finns också mängder av småtryck från ullvaruproducenter (väverier, spinnerier, kamningsverk, konfektionärer etc) som behandlar det hela.

Men kära ungdomar, vi kan ju vända på det hela, varför använda ordet ylle?
 
You get what you pay for... Och det gäller allt. Du kan väl kolla brittiska ebay efter gamla jaktkläder. Eller äldre uniformer typ WWII och äldre. Finns en firma som heter hainesworth eller liknande som gör en bra gabardin som rätt mkt liknar WWI uniformen. Den är sjukt bra. Kolla med dem om någon syr till avsalu av den.

Jag är student, så när det står mellan en tweed och 1,5månadshyra så är valet ganska enkelt... :/
Men tack för all info, jag ska undersöka vidare. Vad är namnen på de ulltyger som vi är intresserade av? Diagonaltyg har jag förstått är bra grejer, men vad annars?
 
Det var svenska ullforskningssekretariatet (osäker på exakt benämning, svenska grenen av IWS iaf) tillsammans med fåravelsförbundet och den då starka textilindustrin som bedrev lobbying för att bli av med allmogens begrepp ylle. Man ville helt enkelt att det skulle bli tydligare vad det var. Det var någon form av statlig myndighet för konsumentupplysning som godkände ändringen och därefter rekommenderade användandet av ordet ull.

Vill man kan man t.ex. kolla i böckerna textil I och II som är en sammanställning av textilteknologi och har getts ut i olika utgåvor, finns också mängder av småtryck från ullvaruproducenter (väverier, spinnerier, kamningsverk, konfektionärer etc) som behandlar det hela.

Men kära ungdomar, vi kan ju vända på det hela, varför använda ordet ylle?
Ypperligt svar, stort tack till ålderns visdom.

Ull eller ylle, det går kanske på ett ut. Det kan ju finnas en (marginell) vinst i att i språket öppna för nyansskillnaden på råvara och färdigt material. Man gör ju skillnad mellan "gris" och "fläsk".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter ? Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.