Flysports i Åre?

Någon som har erfarenhet av Flysports skärmflygskola i Åre? Jag har aldrig sett något av dem i Åre, men om man får döma av hemsidan (www.flysports.se) förefaller de vara seriösa.
 
Sök upp en skola som har fler flygställen än skysports

Utbildningen var det väl inget fel på men det är trisst att de är så extremt beroende av några få startplatser på skutan. När jag var där blåste det för mycket eller fel hela tiden. Dessutom var det flera som hade varit där flera omgångar och aldrig fått till bergsflygen. Om man ska vara ärlig så är det ju alltid uselt väder i Åre så allternativ borde finnas för säkerhets skull. Om jag skulle göra om kursen skulle jag helt klart välja nån skola där bogsering erbjuds som allternativ. Vädergaranti räcker inte anser jag. Det borde finnas andra alternativ såsom mindre berg om det blåser för mycket på skutan. 100 m räcker ju för att räknas som bergsflyg vill jag minnas.
mvh
Jimmy
 
Jisses, inte mycket fart på det här forumet när 5 år gamla trådar får liv...

Hur som helst, jag tror inte att det är rättvist att skylla på Skysport för att vädret inte håller: det vete katten om det finns något ställe i Sverige som egentligen är "vädersäkert"; det finns startplatser på Skutan i nästan alla riktningar och jag tror att Skysport gjort vad de kunnat för att ge bästa möjlighet till starter. Vill man ha mer flexibilitet lär man få söka sig utomlands.

Angående bogsering, så har jag förstått att certifikat numera utfärdas antingen för bogser- eller bergsbehörighet. Skysport har valt att satsa på berg och utbildar därmed inte på bogsering. När jag skolade ingick alltid bogsering, och bergsflyg i mån av väder. Om bogseringen inte längre ingår finns förstås risk att kursen blir rätt fattig, men det verkar hänga mer på att certifikatsreglerna blivit underliga.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...