Glidvallar ni era turskidor?

Jag har mest läst på på sidor av typen Naturvårdsverket och Kemikalieinspektionen. Men där nördar man ju inte ner sig, utan pratar svepande om glidvalla eller t.o.m. valla. Lite väl generellt kanske. Mycket hoppfullt om det finns fluorfria alternativ tycker jag!
 
Med risk för dålig stämning...

Jag har funderat på om man ska valla sina turskidor. Men när jag kollade för några år sedan vad glidvalla innehåller fick jag en smärre chock. Samma fluorföreningar som jag i jobbet slåss mot i vattentäkter och grundvatten. Jag klarar inte att med berått mod sprida ut detta i fjällvärlden, eller i naturen generellt för den delen. Jag tar hellre lite (ibland mycket) klabbande snö under skidorna. Det är ändå en icke livsnödvändig fritidsaktivitet.

Till saken hör att jag aldrig direkt har åkt vanliga längdskidor heller så jag är inte van vid en "valla-kultur" alls. Jag vill inte heller ge några pekpinnar till andra. Min upplevelse är bara att jag kom från noll i vallakunskap, men mycket erfarenhet av miljögifter och upptäckte detta i vallaburkarna. Nu några år senare verkar det också ha uppmärksammats bredare i samhället, men alternativen verkar vara få.

Tillverkarna hänvisar till godkända nivåer, men sanningen är att nivåerna av florerade kolväten i naturen måste vara noll då de har mycket, mycket lång nedbrytningstid. En av de otäcka effekterna är svårigheterna att rena dem i vattenverk. Då kolfilter är hyggligt effektiva mot diverse organiska ämnen så har de stora svårigheter med florerade ämnen. Dessa kräver en avsevärt längre kontakttid och därmed mycket större kolfilter än vad som används idag.

Helt rätt! Känns ju helgalet att släppa ut sånt i naturen, tyvärr väldigt utspritt inom längdskidåkningen. Toko Express-vallan som tipsades om tidigare i tråden ska vara biologiskt nedbrytbar står det.
 
Därför stenslipar man, eller.....

Jo vallor är generellt sett ett aber. Och enligt forskning som gjorts på Östersunds högskola dessutom inte nödvändigt, läs gärna om Kuzmins forskning på nätet!

"Tricket" är att man sicklar skidorna (man använder en speciell stål"skrapa" - http://www.kuzmin.se/pgs/scrapers_sv.html). Och efter att ha testat själv i ett gäng år på mina sportskidor håller jag med Kuzmin till 100%. Enda gången man får bättre glid är när man lägger på 100% flour, något som är både löjligt dyrt och väldigt hälso och miljöfarligt!!

MEN: Jag har hittills aldrig sett någon sickel som funkar på skidor med stålkant = alla mina turskidor förutom Tegsnäs. Av den anledningen så stenslipar jag skidorna med jämna mellanrum, vilket i princip gör samma sak som sicklingen. Sen lägger jag på gammalt hederligt vax utan flour.

Men enligt Kuzmin är även vanlig vallning förknippat med hälsofaror: http://www.kuzmin.se/docs/miljo-halsoaspekter_av_glidvalla_sv.pdf

/ Stefan
 
Vallar man med fluorvallor bör man använda dragskåp eller andningsmask. Även vallatillverkarna har uppmärksammat detta och säljer numera masker under eget namn. Traditionella glidvallor har inte tror jag innehållit fluor och det är inget man köper av misstag då tillverkarna tar betalt och marknadsförför fluoret. Det skrevs dessutom ett tag om framtida eu-sanktioner mot fluorvallor. Huruvida det blev något av det vet jag inte.
 
Fluorvallorba är dyrare, håller man sig till de billigaste alternativen hos respektive märke så får man fluorfria vallor, t.ex swix CH serie som nämnts. Fluoret hjälper till att stöta bort vatten men framförallt smuts om jag inte missminner mig.

När man vallar glidvalla värms det in i belaget eller snarare man återfettar belaget med hjälp av glidvallan när den värms till rätt temp. Sen ska all valla sicklas och borstas bort för bästa glid. Det här gäller även turskidor (förutsatt att man inte kör Kuzminsickel) och jag tror många lever i villfarelsen att man lägger på glidvalla som får slitas bort med tiden och sen lägger man på ny.

Lämna in skidorna på ”hot box” en gång per år och be om fluorfritt så slipper ni lägga glidvalla under säsongen då belaget mättas effektivt.
 
Rengöra pensel efter från tjära

Vad gör ni med era penslar när ni tjärat in trälagg? Är den bara att kassera eller går den att vårda så att den går att använda fler gånger? Sökt lite på nätat men bara hittat info om fläckborttagning.
 
Jag tror inte att man ska räkna med att få penseln ren från tjära (inte så att den går att använda till annat i alla fall).

Man kan förstås "tvätta ur den" något. Balsamterpentin och rå linolja blandar sig med tjära och löser det så det blir mer tunnflytande och inte stelnar, men även värme löser ju tjära så att det blir flytande, t ex med värmepistol kan man nog försiktigt mjuka upp en gammal tjärpensel.
Kanske vanlig lacknafta funkar också?

Jag har haft en "sugga" hängande och låtit den vara mellan de årliga tjärsmorningarna av olika utomhusvirken, den funkar ju till att dra ut nya lager i alla fall, för skidor brukar det ju sedan vara att värma in med gaslåga och torka överflöd med trasa, så det är ju inte ytfinish med penseln.
Men man kan säkerligen förvara en tjärpensel i rå linolja på samma sätt som en pensel för linoljeförnissa, dvs i en glasburk fylld med linolja, hängande i något så att inte stråna står på botten och deformeras.
Linolja kan tvättas ur med såpa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...