Liggunderlag, skumplast

Bäste forumdeltagare,

Så här när vintermörkret ligger tungt över grannskapet sitter jag och funderar på liggunderlag. Mitt uppblåsbara med pyspunka ska ersättas med ett skumplastunderlag hade jag tänkt, och funderar på hur man egentligen ska fundera.

Det gäller främst sommarcamping, möjligen sen vår eller tidig höst. Motivet till att lämna uppblåsta varianter är dels att minimera risken för punka, plus att jag vill kunna använda det smidigt vid raster. Vikten är också av vikt, liksom priset.

Just nu finns några spår:

Dyralternativet, Thermarest Ridgerst Solar verkar vara så komfortabelt som det blir på ett skumplastunderlag. Dock tycker jag det är skrämmande mycket pengar för en till synes ganska enkel produkt.Visst hrár jag slantarna men jag känner mig lurad, de kan inte kosta många kronor att tillverka.Och hur skrymmande är den egentligen? Vad har vi för diameter ihoprullad?

Snikalternativet är att köpa en fulkopia från Kina. Kostar 200 bagare. Vad kan vara sämre? Det är ju en enkel produkt?

Äggkartongsalternativet, Z-lite verkar ju vara mindre skrymmande, men hur är det med hållbarheten? En del tycks mena att det tappar spänsten och blir mindre komfortabelt efter ett tag. Och det är inte riktigt lika komfortabelt, eller? Även här finns fulkopior, ett från Urberg (outnorth) och givetvis från Kina med silverbjäffs på.

Dumsnålalternativet är att springa till Rusta och köpa två billiga liggunderlag. Men vad tror vi om komforten där?

Vad ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när det är så här?

Anders
 
Det gäller främst sommarcamping, möjligen sen vår eller tidig höst. Motivet till att lämna uppblåsta varianter är dels att minimera risken för punka, plus att jag vill kunna använda det smidigt vid raster. Vikten är också av vikt, liksom priset. Anders

Jag har (och har använt) både RidgeRest och Z-lite. RidgeRest är bekvämare att ligga på, visst, men Z-lite är väldigt praktiskt. Om du ska ta en paus sittande är det grymt enkelt att bara vika ut två sektioner av Z-lite och sitta på, eller vika ihop hela i flera lager med två sektioner i varje lager, så att det blir som en låg pall, eller flippa ut hela och sitta flera bredvid varandra. Ett vanligt liggunderlag (och RidgeRest ) rullar ut sig om du bara vill åt en liten yta att sitta på... En skitsak, visst, men med Z-lite har du fler möjligheter. Även att packa liggunderlaget är lite enklare med Z-lite, man kan vika det fyra + fyra och remma fast det baktill på ryggan typ.
Jag har ett tunt billigt no-name närmast backen om jag ska sova på stenar/pinnar och Z-lite på det. Det finns ju nya Z-lite att köpa om du nöter ut det ;)
 
Jytsk eller bygghandeln är två andra leverantörer...

Dubbla FMs sover man bra på och vikten 900g är OK men de fyller rejält, även 4 vikta.

go tur
 
Jag är sidliggare och har ett Z-lite som jag tyckte var oväntat bekvämt, det bekvämaste cellplast jag har haft. Har dock aldrig haft RidgeRest så jag kan inte jämföra med det.
 
Z-lite sen väldigt länge, magsovare + ett kläd-kudde eller motsv. markbula under höfterna. Sovit mycket på småsten och klippa, även utan tält Tycker de hållit bra på de premisserna, men det varierar rimligen med användarens kroppsvikt och sovsätt.

En otippad fördel med "äggkartongen", och antagligen andra underlag med tillräckligt mycket reliefmönster, är att kondensen samlas i "groparna", i stället för att tryckas in i sovsäckens undersida. Bara att skaka ut på morgonen, i bästa fall i form av is :)

Vikningen är som påpekats en fördel, men även vanliga släta underlag går det att själv forma vikanvisningar i.
 
jag hade Z-lite, men fick lika ont i ryggen av det som ett vanligt, så jag sålde det vidare och köpte en luftmadrass istället (exped hyperlite). Får fortfarande ont i ryggen om jag ligger för länge, men ändå betydligt bättre än cellplast och sånt.
 
Jag hittade ett Z-rest på loppis för 50 spänn. Jag har delat på det (inte på mitten dock, tror att det är 6 sektioner i biten jag använder), så kombinerar jag med ett tunnt "Jyskunderlag" (sorten som väger 160 gram).

Z-rest får ligga under bålen, där man har högst tryckt mot marken, sen fyller Jysk-underlaget ut under fötterna (mest som isolering där).
 
Tackar för svar allesammans! Ett ridgerest av största sorten lockar. Är bara fundersam över packvolymen. Å andra sidan verkar z-lite ha många nöjda användare. Svårt...

Tag en funderare till, men snart blir det affär!
Anders
 
Ursäkta att jag blandar mig i men har själv funderingar att få nytt underlag och har svårt att förstå priserna.

Det skrivs mycket bra om Z-lite men den kostar fortfarande nästan 400 SEK, är Urbergs motsvarande produkt "Sleeping Mat" så pass mycket sämre än Z-Lite att den inte är värd priset?
 
Kör dubbelt!

Jag är sidosovare och behöver luftmadrass, just nu en NeoAir. Till den beställde jag just en 4 mm Evazote-matta att ha som skydd under luftmadrassen och som rastunderlag. 1*2 m, kan kapas ned eller vikas dubbel vid behov. Finns också tjockare Evazote-underlag på extremtextil.de som kan funka utan andra komplement. Det är samma produkt som Exped Doublemat men 500 kr billigare.
 
Ursäkta att jag blandar mig i men har själv funderingar att få nytt underlag och har svårt att förstå priserna.

Det skrivs mycket bra om Z-lite men den kostar fortfarande nästan 400 SEK, är Urbergs motsvarande produkt "Sleeping Mat" så pass mycket sämre än Z-Lite att den inte är värd priset?

Det är ju svårt att veta utan att ha provat. Jag hittar inte ens att de anger R-värde. Det går ju garanterat att tillverka ett lika bra liggunderlag till det priset. Det går ju lika garanterat att till en ännu billigare peng tillverka ett liggunderlag som ser ungefär lika ut men som har sämre R-värde, som håller sämre och som snabbt börjar ta åt sig lite fukt. (Z-lite har ganska bra R-värde för den vikten för ett cellplastunderlag.)

Här verkade någon inte så nöjd:
https://www.bergfreunde.se/urberg-foldable-sleeping-mat-liggunderlag/
Det verkar vara samma fast de anger en annan vikt.

Prova! (Och berätta gärna här hur det gick.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
Fabrikörn Liggunderlag Bo och sova 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...