Vad är detta för Optimuskök?

Vad är detta för Optimus-kök? Jag har aldrig sett något liknande.

Frågor:
1. Används den röda plastgrejen som påfyllningsrör av t-sprit? Om ja, hur mycket ska man fylla på?
2. Jag antar att man reglerar luftflödet, och därmed lågan, med spaken (se bild 2). Stämmer det?
3. Vad används den lilla skruven på sidan (med en packning på, fäst i en "inte-tappa-kedja, se bild 3)) till? Går köket att köra med ansluten bränsleflaska? Om ja, hur ser en sådan ut? Eller är det en avtappningsplugg för t-sprit?

Är det någon som har en instruktion i PDF-format eller liknande?


Tack på förhand!
/H
 

Bilagor

  • IMG_2392.jpg
    IMG_2392.jpg
    57.5 KB · Visningar: 769
  • IMG_2393.jpg
    IMG_2393.jpg
    64.8 KB · Visningar: 726
  • IMG_2394.jpg
    IMG_2394.jpg
    55.2 KB · Visningar: 718
Den här typen av spritkök har spriten uppsugen i mineralull och den röda pluggen hindrar vid transport och förvaring avdunstning av spriten respektive underlättar påfyllningen av sprit.

Det är ingen vits att ansluta en bränsleflaska till köket kan tvärtom ge explosionsrisk.

Loggar du in kommer du åt bruksanvisningen i länken i inlägget ovan.

Säkerhetskedjan kanske spärrar reglagespaken?

Liknande spritkök var vanliga i båtar kring 1980. Har för mig att ett märke hette Origo.

Skulle gissa att du kan fylla på typ 2 dl sprit.

Thure
 
Köket levererades med övre vindskydd, två kastruller och lock, tagrepp (Tage), stekpanna samt volymmått, rem. Ditt kök är deformerat men inte värre än det kan riktas. Har du övriga delar?

go tur
 
Säkerhetskedjan håller fast en gängad plugg.
Man fyller genom den röda tratten, med metallpluggen urskruvad. När det svämmar över lite ur plugghålet har man fyllt klart.
Det ska finnas en litet rött halvmåneformad mått som fyller full tank. Men om man inte startar från tom tank så hjälper ju inte det.

En tidigare version saknade överfyllningsskydd. Då riskerade man ganska stora spill när man tog ur den röda tratten.

Ett mycket pålitligt kök om man klarar av riskmomentet med spill.
 
Utsidan kan man lita på - tack för alla svar! Jag ska försöka hinna provköra det i helgen. Kanske en "koka en liter"-jämförelse med ett Trangia?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.