Stockholm A till B - 1 natt 4 tält ?

Hej,
Ska vandra med en grupp 11 åringar i början av oktober och har funderat på Sörmlandsleden etapp 11 och 12:1, dvs Järna till Mölnbo.

Det som dock "oroar" mig är dels tillgången på vatten. Ska nog skaffa ett vattenfilter så det tror jag löser sig.

Däremot har jag inte koll på tältplatser. Vi har troligen 4 st 3-4 mannatält.
Funkar det på den tänkta sträckan?
Eller finns det ännu bättre ställen att vandra på?

Måste inte vara A - B, men det vore kul. Gärna med lätt trnsport med SL tillbaka till A.

Tack på förhand!
Patrik
 
Jag har inte gått just den sträckan, men kan annars varmt rekommendera etapp 3 från Tyresta. Buss till Nyfors och gå söderut mot Tyresta. Övernatta vid Årsjön efter ca 10 km vandring. Det är inom naturreservatet, men har ett område längs SV stranden där man får tälta. Ni bör rymmas kring vindskyddet i södra änden, alternativt finns det en fin, flat yta lite längre norrut, typ i höjd med "midjan" på sjön. Jag har för mig att den är innanför tältområdet.
Nästa dag är det ca 3km till Tyresta By och busshållplats.
OBS! Kolla in Tyrestas hemsida, tyckte jag såg nåt om inställd busstrafik under en månad.
 
Järna - Mölnbo

Jag tycker det är en bra och fin sträcka för ditt syfte (förutsatt att barnen fixar 10 km med packning). Jag har gått den dels med skolklass och dels med egna barn. Det finns en fin och stor lägerplats efter 10-11 km. Det får plats många tält, finns eldstad och en liten tjärn att bada och ta vatten i. Det går en (bil)grusväg i närheten, på gott och ont.

Det finns en källa någonstans halvvägs (kolla sormlandsleden.se).

Jag har tagit vatten i källan och tjärnen men har alltid filtrerat eller kokat. Tror inte det behövs men det ger mig sinnesro.

Någon källa var uttorkad när jag gick där i våras. Kanske går att kolla aktuell info med Sörmlandsleden.
 
Jag har inte gått anslutningsleden till Mölnbo, men jag har fått från Järna mot Mariefred och tycker att den delen var skapligt lättvandrad och spännande med gruvområdena. Det finns en rastplats vid Vattgruvsmossen som funkar bra att tälta på, och en tjärn i närheten ger ju vatten som funkar till matlagning och disk men det kan ju inte drickas som det är. Är man ute med barn/ungdomar kan det vara bättre att ha lite kortare att gå på söndagen eftersom äventyrslusten ofta har avtagit då. Att utgå från Järna och sluta i Mölnbo kan vara bäst i så fall.

Nu vet jag inte hur stor gruppen var men om du tar med dig vattenrening är det bra att fundera på vilka mängder du räknar med att behöva. Att filtrera vatten till 10+ pers kan ta ett tag. Då kanske kokning är smidigare (om ni har en stor gryta).
 
Bägge förslagen ovan är bra jag har gått dem flera gånger och även övernattat på bägge sträckorna / ställena.

Större risk att ni får dela tältplats med andra vid Årsjön.
Vilket kanske är värre för de andra än för er...

Borde gå att fylla på vatten i något av de sista husen innan ni lämnar Järna. Att gå åt andra hållet funkar förstås bra det också. Och fin sjö att luncha vid om ni börjar från Mölnbo.

Thure
 
Tack

Bra förslag som alltid. Tyresta varianten låter trevlig. Har gått från Björkhagen till Tyresta på två dagar för tio år sedan med en annan barngrupp. Ett år äldre tror jag, Dag två var ganska tung... Vi sov vid Alby friluftsgård.

Funderar på om man ska gå från Nyfors och sen efter ett tag på Sörmlandsleden svänga österut mot Långsjön. Då får man gå lite längre dag 2 samt passera genom brandområdet.

Har ni koll på hur det ser ut med tältplatser vid vindskyddet vid Långsjön? Borde vara färre andra som sover där pga längre avstånd till Tyresta, men det är bara min gissning.

Mvh, Patrik
 
Inte lika fint vid Långsjön som vid Årsjön skulle jag säga. Men brandområdet är spännande.

Jag har inte sett tält vid Långasjön. Mitt minne är att det är plattare vid Årsjöns vindskydd

Thure
 
Har ni koll på hur det ser ut med tältplatser vid vindskyddet vid Långsjön? Borde vara färre andra som sover där pga längre avstånd till Tyresta, men det är bara min gissning.
Mvh, Patrik

Har tyvärr ej varit där.

För att inte störa/störas vid Årsjön skulle jag påstå att de flesta väljer att vara vid vindskyddet. Om man går ett par hundra meter längre norrut så finns som jag nämnde en fin, platt gräsyta som jag skulle sätta pengar på är glest befolkad. :)

Om du vill dryga ut avståndet så kanske basecamp Årsjön med utflykt utan ryggsäck till brandområdet vara ett alternativ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
andersss Gå i från skåne till stockholm Vandringsleder 8
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Silver Fang Bästa vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 4
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Ldf 2 dagar, 1 natt max 2h från Falun, max 2h från Stockholm..? Vandringsleder 5
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
vikfarn Vandringsleder Stockholm - Karlstad Vandringsleder 1
Diabild4ever 3 dagars tur mittemellan Göteborg och Stockholm Vandringsleder 3
guldrevolt 2 dagars rundvandring, utgår från stockholm Vandringsleder 1
ratotosk Natur&kultur nära Stockholm i två etapper? Vandringsleder 2
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10
fekki Förslag på 3-dagarsvandring kring Stockholm Vandringsleder 7
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
Ankrsoal Tvådagsvandring norr om Stockholm/Uppsala Vandringsleder 3
loljonas Vildmarken nära stockholm? Vandringsleder 12
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
arfsnarf Vandringstips tre dagar kring Stockholm Vandringsleder 7
cake Hitta Roslagsledenkarta i Stockholm? Vandringsleder 8
pollnow Vandring, med start ca en veckas distans ifrån Stockholm. Vandringsleder 10
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
zsuxcia Tälta i stockholm Vandringsleder 4
pajaro Vandring kring Stockholm Vandringsleder 9
Elle_belle Tips på vintervandring kring Stockholm Vandringsleder 11
Stiko Göteborg-Stockholm i maj Vandringsleder 6
tivolimix Vandringstip i och kring Stockholm Vandringsleder 4
PatrickG Bra vandring inom 2-3 timmar från Stockholm Vandringsleder 6
olavroer Stockholm til Aten? Vandringsleder 2
grodanbolle Vandring i närheten av stockholm? Vandringsleder 7
rikard_wiberg_hotmail.com vandring i Stockholm Vandringsleder 10
yuggler Vandra i Stockholm Vandringsleder 2
Roneo dagsvandring runt stockholm Vandringsleder 3
sebr0ck Vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 2
olaband Vandringsled upplandsväsby, Stockholm Vandringsleder 3
lgniklas Göteborg-Stockholm? Vandringsleder 1
anneortegren Helgvandring runt Stockholm? Vandringsleder 9
camoscio Ås till ås, Åstorp--Höör Vandringsleder 15
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Anooken Romboleden - älvdalen till lofsdalen Vandringsleder 3
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
mnfg Ta sig till muddus nationalpark Vandringsleder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.