Alkohol i Optimus Polaris Optifuel

Hallå!

Jag snackade en säljare och fick uppfattningen om att denna Polaris Optifuel kunde användas till alla bränslen, inklusive alkohol. Har sen köpet låtit köket stå ett tag och kan alltså inte lämna tillbaka den. Nu upptäckte jag i manualen att alkohol inte går att använda.

Men det står ingenting om varför. Vet ni varför? Vad kan hända om jag ändå använder alkohol.

Allt gott
 
Sprit kan antändas i ett slutet kärl då sprit inte ångar så mycket att det blir en mättad gasblandning.

Så ett trycksatt spritkärl kan explodera, därför ska du inte köra ditt kök på sprit.

Du kan däremot använda sprit till förvärmning av brännaren.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
När det gäller multifuelkök är det munstyckets dimension som styr vilka bränslen det klarar. Jag gissar att det aktuella köket inte har utbytbart munstycke, då är munstycket en kompromiss mittemellan bensin och fotogen, men den dimensionen funkar inte för etanol.

De kök som klarar etanol brukar ha utbytbara munstycken.

(xxargs kan nog förklara detaljerna mer :) )
 
Som redan nämnt - munstycken måste ha avsevärt större hål eller att man stryper luftinflödet till brännaren. Båda arrangemang har används i tidigare Optimus-kök (titta på fogas och deras sprängskisser på gamla kök - några av dem har etanol-versioner och då handlar det om andra munstycken eller stryprör för luften till brännaren)

Men man ha också faktorn att etanol och metanol kräver väldigt mycket i ångvärme för att förgasas och de flesta dagens MF-kök har för liten värmekapacitet för detta - med Omnifuel skulle jag inte en fundera på saken då den knappt klarar värmen på nuvarande petroleum-flytbränslen om man inte håller minst halvhög fart.

MF-kök med värmerör i lågan har också problem med tillräcklig värmekapacitet - trots att dessa med petroleum-bränslen blir rödglödande - så icke med etanol/metanol... det finns trådar tidigare där man provat med eta-power och liknande kök med denna arrangemang och det gick inte bra pga. värmebrist

den som förmodligen skulle klara detta bäst när det gäller förgasning är förmodligen just optimus Nova och polaris med tanke på att det är relativt mycket flänsar i koppen som kan fånga värme - men där sätter munstyckes-storleken hinder istället då man säkert behöver öka 30-50% i utloppsarea och det har att göra med den lägre energiinnehållet i etanol och ännu mer metanol.

Optimus har inte använt olika munstycken för olika bränslen på bra många år - men kan man få tag på reservmunstycken och med stor skicklighet borra eller gnista upp dem så kanske man lyckas (kantskarphet och ytjämnhet i och runt hålet är enormt viktiga här - inget man fixar med handborrmaskin....) .

Det som kanske är lättare att experimentera med är att strypa luftflöden upp genom koppen med tex. aluminium-bitar undertill där luften sugs in. räkna med att du kommer att behöva strypa ordentligt - kanske så mycket att det bara är en ärtas diameter i hål för luften samt att värmekapaciteten kommer att typ halveras i jämförelse med petroleum-bränsle
 
med tanke på hur det brinner så verkar det stänka flytande sprit genom munstycket för att det inte hunnits förgasas - mao. otillräcklig värmning
 
Som jag skrivit tidigare - jag har provkört mitt Polaris med alla olika bränslen jag hade tillgång till.
I princip hela spektrat från diesel till gasol SAMT rödsprit --- och det enda bränslet som Polaris
INTE alls grejade var spriten. Funkar inte, flamman blir för mager och blåser ut sig själv så snart
stödeldningen från förvärmningsspriten i skålen hade slocknat.

Men,
alkohol är till för att drickas i ~42-procentig utspädning och med gott om yummiga smakämnen. :cool:
Från Skottland, Frankrike eller Åhus... Att elda upp spriten är nog gränsande till missbruk. Salut!

Polaris,
åtminstone mitt exemplar, går bäst på fotogen/fotogenliknande bränslen. Därnäst på gasol (flytande
butan ät min personliga favorit så här års). Alkylatbensinen var minst bra. Men alla alternativen
är i princip mycket bra och jag anser köket vara hästlängder före de svenska konkurrenterna
för närvarande... /Odd
 
Hallå!

Jag snackade en säljare och fick uppfattningen om att denna Polaris Optifuel kunde användas till alla bränslen, inklusive alkohol. Har sen köpet låtit köket stå ett tag och kan alltså inte lämna tillbaka den. Nu upptäckte jag i manualen att alkohol inte går att använda.

Men det står ingenting om varför. Vet ni varför? Vad kan hända om jag ändå använder alkohol.

Allt gott

Tekniskt sett har du rätt att reklamera köket eftersom det inte uppfyller vad säljaren har utlovat. Om du får säljaren att komma ihåg dig och er konversation så kanske det kan gå vägen. Om nu detta är en väsentligt funktion för dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
erisv Alkohol till MSR XGK Expedition? Kök och brännare 3
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...