Kilimanjaro

Vi är en grupp som bokat bestigning av Kilimanjaro i början på mars.
Vi skall gå Machame leden på 6 dagar.Nu har vissa börjat tveka och frågan kom upp om vi kunde ta en extranatt som då troligtvis blir i Karanga Valley.
Någon som erfarenhet av 6 kontra 7 dagar?
Jag vet att chanserna ökar att nå toppen ju fler dagar man har så det behöver jag inte höra.
Vet oxå att man anpassar sig vid höjden olika så det är kanske svårt att svara på....men jag ställer frågan ändå😊
 
Se till att ha så många dagar på er som det är praktiskt möjligt att få till.
I det gäng(10 pers.) jag var på Aconcagua med så var variationen jättestor inom gruppen beträffande hur bra och hur snabbt man acklimatiserade sig.
Extra dagar ger ju också större marginal för väderbekymmer mm.

Kilimanjaro är ju inget man "försöker nästa helg igen" precis...

Go' tur!
 
Tack för svar.
Gissar att jag kommer att få höra samma svar från många.
Många arrangörer gör väl det för att hålla ner priset.
Häftigt med Aconcagua , där snackar vi lite klättring oxå va inte "bara" vandring?
 
Njae, vi hade ursprungligen funderat lite på att gå Polska Glaciären men sjukdom och hotande väderomslag(bra med extradagar som sagt...) gjorde att vi gick normalleden. Där handlar det inte om klättring men när en ganska beskedligt lutande sluttning fortsätter tre, fyra kilometer nedåt känns det ändå lite speciellt :)
 
Med risk för att det är för sent att svara vill jag ändå definitivt rekommendera att ni väljer att ta 7-dagarsalternativet. Jag var uppe på toppen nu i början på januari, gick Machamerouten på 7 dagar, mådde faktiskt prima hela tiden, men träffade många som hade svårt att klara höjden trots att de i övrigt var vana att vandra. Våra guider var också mycket tydliga, de avrådde bestämt från att ta det på sex dagar om man ville må bra under vandringen.
Är ni många som far så är chansen betydligt större att alla kommer upp om ni tar en extra acklimatiseringsdag på berget och dessutom blir ju den underbara upplevelsen en hel dag längre!

Önskar er fin tur, hoppas ni alla kommer upp och få se soluppgången från toppen! Jag kommer leva länge på minnena från min tripp upp på Afrikas tak! :)
 
Hur gick det? :)

Vi gick en 6-dagars tur upp via Rongai och ner via Marangu i höstas och mådde hyggligt (förutom på toppförsöket som var rätt påfrestande) men det var trevligt där uppe så jag hade gärna stannat några nätter till. En 7:e dag hade inte skadat om man säger så, det är en häftig upplevelse och synd att riskera att förstöra den med höjdsjukesymptom. Marangu går att ta på 5 dagar så vi mötte en del slitna vandrare på väg upp. Vår guide tyckte ändå att 6 dagar är lagom men skakade mycket på huvudet åt dem vi mötte...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.