Behandling och polering av knivskaft

Hejsan,

Jag har börjat fördriva små stunder med att göra knivar utifrån köpta knivblad. Jag börjar nu få en kniv klar där skaftet är i äppelträ och med inlägg av tenn. (Den gamla tennsoldatssamlingen fick offra ett ben eller två....)

Jag skulle nu vilja få ådringen att framträda lite mer och sedan polera den riktigt blank men jag vet inte riktigt vad jag ska använda för medel. Jag är även med på forumet på www.svenskkniv.se men aktiviteten på det forumet är inte lika hög som här.

Är det någon som har en idé som kan vara lämplig? Eftersom jag inte gör knivar särskilt frekvent så vill jag inte köpa en massa dyra specialkemikaler utan i steg ett är jag ute efter produkter som man troligen ändå har hemma alternativt kan ha användning av ändå.

//lasse
 

Bilagor

  • kniv.jpg
    kniv.jpg
    33.2 KB · Visningar: 4,537
Halaj!

Om jag vill att trä skall ha synlig ådring brukar jag betsa träet. Det förhöjer kontrasten mellan ringarna och det som ligger emellan dem.

//T
 
Grattis! Snygg kniv. Frågan är vad du vill ha fram. Högglans? Sonen slutpolerar med hårdare träslag... Det kräver oändligt tålamod, men ger inget damm, så det kan göras vid två. Lite vanlig rå linolja ger lyster och bra yta, utan att ta bort träets identitet. Om det är vad du är ute efter.
 
Tungnötsolja?

kanske en blandning av linolja och bivax eller trueoil som används för att ge gevärsstockar en vacker och hållbar yta.
 
Grattis! Snygg kniv. Frågan är vad du vill ha fram. Högglans? Sonen slutpolerar med hårdare träslag... Det kräver oändligt tålamod, men ger inget damm, så det kan göras vid två. Lite vanlig rå linolja ger lyster och bra yta, utan att ta bort träets identitet. Om det är vad du är ute efter.

Ska givetvis vara vid TV, inte vid två.
 
Jag hittade en burk Herdins hårdvaxolja i garaget som jag strök på i två lager. Efter att den torkat/härdat ordenligt så tog jag ett rejält tag med en lumptrissa på borrmaskinen.

Slutresultatet tycker jag blev helt ok faktiskt. :)

/lasse
 

Bilagor

  • kniv nummer 2a.jpg
    kniv nummer 2a.jpg
    239.3 KB · Visningar: 3,881
Snyggt! Hittat ett utmärkt tälj blad också, ser jag. Tyvärr gör han inte riktigt det bladet längre...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Egna knivskaft Gör det själv 10
Raskesven Hur linda knivskaft? Gör det själv 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.