Ej Made In China e d

Föreslår vi tipsar varandra om märken och tillverkare som inte förlägger sin (hela eller del av) tillverkning till Kina motsv. utan istället gynnar länder i vår omedelbara närhet (läs: Europa och inhemskt). Ett plus i kanten om de även arbetar med naturmaterial eller satsar på en tillverkning som gynnar en hållbar miljö.


Houdini: Ett föregångsexempel på många sätt. Tillverkning sker i Estland. Huvudsakligen kläder och accessoarer.


Hjälp till så fyller vi på!
 
Astas ullrike: Syr underställ och andra kläder i ekologisk merino. Sömnaden sker i Sverige.
Ölands ullcentrum: Samlar in svensk ull, spinner i Estland, vidareförädling som färgning och stickning tror jag sker i Sverige men är lite osäker. Där finns iaf strumpor, ullsulor, ullplagg.
 
antibakteriell behandling

Har någon koll på vilka tillverkare som *inte* använder silver i någon form? Då menar jag även Polygiene. (Jag bortser från att tillverkarna menar att processen är säker, att silvret inte lakas ur i tvätten osv.) De flesta företag tycks vara lite blyga när det gäller att svara på frågan...
 
Har ni tittat på ursprungsbeteckningen på era datorer och telefoner?
Lenovo och Nokia, men vet ej var de är monterade. I många fall är det också svårt att få fram informationen då dessa varor består av en mängd olika komponenter och material som kan komma lite varifrån - men Made In "monteringslandet".
Hittar du telefoner och datorer tillverkade i relativ närhet här, så tipsa mig gärna! Till dess fortsätter jag att handla det jag anser mig behöva så klokt och etiskt försvarbart som möjligt, och försöker täcka resterande behov med begagnat.
Det är dessvärre problematiken.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...