aerohjul

Mina damer och herrar, det är dax för mig att utforska ett nytt område.. Jag har cyklat aktivt i 3år och genomför en del triathlon och cykellopp, kommer att påbörja långlopp nästa år.. Jag har en linjecykel och en tempocykel och nu är det dags att byta upp hjulen men jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med baskunskap hur man tänker gällande hjul. Spelreglerna är:

1. Jag kommer att använda hjulparet till båda cyklarna, 10-delat shimano
2. Minst 50 profil
3. Kanttråd
4. Max 10.000.-

Jag har dessutom fått lära mig att det i princip är bortkastade pengar med keramiska lager på min nivå. Det som förbryllar mig är kombinationen av alu och carbon, jag har en magkänsla som är helt obefogad att jag helst vill ha rena carbonhjul.. Hur ska jag tänka, några tips på bra hjul?
 
Rena karbon blir lättare, men problemet är att de behöver annorlunda 'gummi' klossar för bromsarna. Kolfiber kräver (?) kork, eller var de nu är, som jag tror kommer med hjulen.

Således blir det endel mecka när du byter hjul. Jag kör aluminium och med sk kolfiber 'fairing' dvs kolfiber är bara för att få högprofilen, men all vikt och spänning går via ekern in i ett hål och hela vägen till aluminiumfälgen innanför kolfibern.

Lite extra vikt blir det men slipper byta bromsklots.
Mina heter Mavic cosmic Carbone men finns massor med olika, sök på nätet tex bikeradar road.Cc etc.

Vilken vikt på hjulen har du idag, kör du mycket backar eller på platten? Om tex du kör på platten så betyder Aero mer än vikten och du kan spara rätt mkt pengar. Zipp har också några med aluminium har jag för mig, zipp 60 hette de tydligen, xxl precis runt 10k eller kolla begagnat?
 
bra svar

Tack Magnus,

Du bekräftar till stor del mina egna funderingar.. Jag kör idag på medföljande skithjul och allt annat blir bättre, primärt handlar det om ganska flacka banor med tempocykel, dessutom är jag själv ganska tung (87kg) så det finns vikt att tjäna på andra ställen.. Jag kar kollat på cosmic mavic carbon sls, FFWD och Planet X..
 
Försök testa av någon innan du köper, planet x osv är väl ganska billiga, men det borde även finnas bra bege att köpa.
 
Det finns en nackdel med kanttråd helt i kolfiber och det är om man tänkt cykla i berg. Friktionsvärmen från bromsarna under långa utförskörningar kan orsaka upphettning och däckexplosion, jag har själv varit med om det men pga ett vint hjul som låg an mot ena bromsklossen. Turligt nog inte i en utförskörning i hög hastighet. Normalt under "svenska förhållanden" ska det inte vara något problem. Med alu på bromsytan minskar risken. Till rena kolfiberhjul följer bromsklossar med, ex gula Swiss stop (det finns kork också, men de vanliga är i "annat" mtrl).

Jag har ett par FFWD F6R med DT240-nav och ett par FFWD F2R med DT-180 nav (båda dock tubhjul). F6R är ganska lagoma tycker jag. Högre profil riskerar nog att bli vindkänsligt. Jag har köpt mina hjul till ordentliga rabatter från Wiggle, som jag bara har goda erfarenheter av. Det finns ju en rad olika märken och jag kan inte peka ut något specifikt som bättre än något annat; de flesta kända som FFWD, Zipp, Enve, DT Swiss, Reynolds, Mavic osv är nog helt okej. När det gäller FFWD har de dels egna nav, dels DT240 och keramiska DT180. DT240 är kända för att vara pålitliga och underhållsfria.
 
Om det inte är väldigt bråttom att köpa hjul så kan det vara värt att vänta en dryg månad till. Många som tävlar kommer sälja sina väldigt lite använda grejer, så det kan vara ett bra kap.

Är målet med hjulköpet att optimera prestandan, få en snyggare cykel eller annat? Är det prestandan du är ute efter så kan det vara bättre att investera i en effektmätare om du inte har det redan. Kommer dels hjälpa dig strukturera träningen, men även pacea dig på tempoloppen.

Angående kanttrådshjul i kolfiber så hade jag inga problem med överhettning då jag körde totalt 2500 km i alperna och kanarieöarna förra året. känns som att det börjar bli ett löst problem.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...