Finns sjöar med utlopp i 2 ändar?

En säkert existerande bifurkation i Göteborgstrakten är däremot det vattendrag som bär det missvisande namnet Stora ån. Från en punkt i närheten av Åby camping rinner den både till Mölndalsån och till Välen innerst i Askimsviken. Jag har gått längs hela sträckningen för några år sedan och konstaterat att det är ett sammanhängande vattendrag.

Fantastiskt! Jag har åkt längs den sträckan varje dag i drygt fyra år och inte vetat att jag gjort sällskap med en bifurkation :)

Det finns även öring i bäcken i Eklanda.
 
Sjön Vristulven mellan Skövde och Götene har utlopp åt både väster och öster - låt vara att utflödet i den östra bäcken i regel är mycket blygsamt om det inte är högvatten.
 
Tja, Hjälmaren tömmer sitt vatten dels genom Eskilstunaån och Hjälmare kanal till Mälaren som i sin tur Går ut genom både Stockholmsström samt Södertäljekanal...

Som kuriosa så mynnar Svartån ut i Hjälmaren genom Örebro, samt i Mälaren genom Västerås ;-)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...