bekväma allt i allo-utelivsbyxor

Hej!

Jag är ute efter ett par riktigt bra utelivsbyxor som är sköna till vardagsbruk. Mina Lundhags Traverse Pro är 10 år men börjar ge upp i sömmarna. Jag har även ett par M90P som är jättesköna, men väl tunga och lite för militära.

Vilka utelivsbyxor är motsvarigheten till mysbyxor och samtidigt funkar för uteturer?
 

Bilagor

  • blank_poster.jpg
    blank_poster.jpg
    136.3 KB · Visningar: 1,372
Senast ändrad:
Hej!

Jag är ute efter ett par riktigt bra utelivsbyxor som är sköna till vardagsbruk. Mina Lundhags Traverse Pro är 10 år men börjar ge upp i sömmarna. Jag har även ett par M90P som är jättesköna, men väl tunga och lite för militära.

Vilka utelivsbyxor är den civila motsvarigheten till mysbyxor och samtidigt funkar för uteturer?

Proppers BDU-byxor? Själv tycker jag de är perfekta.

/Mats
 

Bilagor

  • 593628i4_ts.jpg
    593628i4_ts.jpg
    16.7 KB · Visningar: 1,344
  • PRP-F520138020-2.jpg
    PRP-F520138020-2.jpg
    43.1 KB · Visningar: 1,340
De senaste 4-5 åren har jag i stort sett heltid gått i "T&P Byxa allround". https://itaboutdoor.se/klader/byxor/t-p-byxa-allround.html

Jobbar halva året med naturinventeringar (skog, fjäll mm över hela landet) vilket innebär tämligen hårt slitage/friluftsliv, vilket jag tycker de klarar utmärkt bra. De har också blivit favoritbyxorna för hemma och stad. För grovarbete med ved, bygg och liknande har jag grövre typ snickarbyxor.

De är tunna och lätta, i mitt tycke med funktionella fickor. Inga stora bälgfickor på låren, utan mer slimmade fickor, med dragkedja. Torkar snabbt. Gillar speciellt de ljusare, som är svala sommartid. Även perfekta vintertid utanpå långkalsingar. Det medföljande bältet är jag mindre förtjust i. Men går ju att använda ett annat.

Två för 500 kr (299 kr för ett par). Fjällräven kostar väl 5-6 gånger så mycket. Har haft ganska många Fjällräven genom åren, men kommer nog aldrig mer köpa sådana; dyra, dålig kvalitet och för mig ingen bättre funktion än T&P Allround.

Finns också dyrare modeller i kraftigare tyg, men dessa har jag ingen erfarenhet av. Har köpt mina i deras butik i Surahammar, men finns förstås också nätbutik.

/Martin
 
Mina personliga favoriter för sommarbruk har länge varit Lundhags Traverse medan jag under höst/vinter använt Klättermusen Gere de sista 8-10 åren.
De utslitnaTraversebyxorna ersatte jag i somras med ett par tunna stretchiga Forclaz från Decathlon https://www.decathlon.se/byxa-trek-500-herr-id_8493644.html för 299:- och måste säga att jag är väldigt imponerad på alla sätt och vis efter ett antal månaders användning!
Senhöst och vinter får nog Gerebyxorna fortsätta vara mina favoriter dock.
 
Älskar mina Gerebyxor, men skulle inte rekommendera dom som sommarbyxa. Jag har sytt in en kil i mina längst ner (fick en bit tyg av Klättermusen) och använder dom till att åka slalom. Kilen för att de ska gå utanpå slalompjäxorna.
 
För skogen...

Dessa byxor är både sköna och slitstarka. Finns i div. färger så som svarta, mörkblåa, bruna, beiga, gröna etc. (även i div. camouflage färger för den som älskar det).

Om du tänkt dig en byxa för skogen är dessa perfekta, slitstarka och med många fickor (10 stycken) och med förstärkningar över baken och knäna (knäna har även fickor för mjuka knäskydd)

Byxorna finns i olika tygblandningar...



Läs mer här: Byxor
 

Bilagor

  • sketch44203421-1.png
    sketch44203421-1.png
    147.5 KB · Visningar: 1,029
Dessa byxor är både sköna och slitstarka. Finns i div. färger så som svarta, mörkblåa, bruna, beiga, gröna etc. (även i div. camouflage färger för den som älskar det).



Om du tänkt dig en byxa för skogen är dessa perfekta, slitstarka och med många fickor (10 stycken) och med förstärkningar över baken och knäna (knäna har även fickor för mjuka knäskydd)



Byxorna finns i olika tygblandningar...







Läs mer här: Byxor
Säkert bra men grymt fula
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...