Är friluftslivet i fjällen jämställt?

Fast det är ju så forskning bedrivs, genom att välja metod för att testa tidigare forskning. Kommer alla fram till samma sak så ger det mer vetenskaplig tyngd, inte mindre.

Hm, är det säkert att vi förstår varandra? Vad jag menade var att denna studie från Mittuniversitetet utgår från andra studiers resultat och ifrågasätter eller problematiserar dem inte. Och därefter leder Mittuniversitetets undersökning till ett resultat som man redan från början förväntade sig. Alltså ungefär samma sak som tidigare, bara ett nytt exempel.
 
Jämställdhet i den moderna, urblekta bemärkelsen att alla ska göra samma saker, se lika ut, tänka lika, ha samma intressen: Idiotiskt!

Den definitionen har jag aldrig sett, källa?

Jag tänker att alla behöver förebilder för att se sina möjligheter. Om en folkgrupp, vilken det än är, aldrig får se någon av de sina (läs kön, socialklass,ursprung, handikapp) ta för sig och vara aktiv i ett sammanhang som är attraktivt och åtråvärt, så tror jag att man i lägre grad kommer att se sina egna möjligheter. Framför allt tror jag att utsatta, svaga grupper drabbas hårdast medan privilegierade grupper ändå kan hitta vägarna. Och eftersom reklam är så stor del av vår vardag är det viktigt att studera den.

För övrigt är Genusfotografen duktig på att förklara bildspråkets makt, googla honom.

/Anders

(Medarbetare på Mittuniversitetet men utan koppling till nämnda rapport)
 
Det ska "forskas" om så mycket märkliga saker nuförtiden att man undrar om det inte "forskas" mest för sakens egen skull. Varför lägga ner tid på dessa snurrerier istället för att göra nåt vettigare? Många "forskare" är så uppe i det blå och verkar ha ta tappat kontakten med verkligheten idag. De måste hela tiden jaga ny fält där man kan applicera jämlikhetstänk och genustjafs på. Varför inte bara låta problemen uppstå på naturlig väg och sen undersöka varför det är så, istället för tvärtom försöka få folk att känna att det är ett problem. Det är en form av lobbyism - genuslobbyism.

Allt är jämställt i fjällen. Könen har samma möjligheter och rättigheter, men olika förutsättningar beroende på vilka verktyg vi bär med oss på det individuella planet.
 
Det ska "forskas" om så mycket märkliga saker nuförtiden att man undrar om det inte "forskas" mest för sakens egen skull. Varför lägga ner tid på dessa snurrerier istället för att göra nåt vettigare? Många "forskare" är så uppe i det blå och verkar ha ta tappat kontakten med verkligheten idag. De måste hela tiden jaga ny fält där man kan applicera jämlikhetstänk och genustjafs på. Varför inte bara låta problemen uppstå på naturlig väg och sen undersöka varför det är så, istället för tvärtom försöka få folk att känna att det är ett problem. Det är en form av lobbyism - genuslobbyism.

Allt är jämställt i fjällen. Könen har samma möjligheter och rättigheter, men olika förutsättningar beroende på vilka verktyg vi bär med oss på det individuella planet.

Ser du något problematiskt i att större delen av inläggen i tråden är gjorda av män/gubbar som anser att det inte finns något ojämställt? I detta genustjafs.....
 
Tråden började ju med att ta upp reklam. Det finns säkert undersökning om i vilken mån män och kvinnor påverkas av sådan reklam. Det vore intressant att se resultatet. Jag tror det skiljer väldigt mycket mellan individer.

Själv identifierar jag mig inte med kvinnor av "reklamtypen". Det går mig förbi. Och jag har inga problem att byta ut en man i nån reklam för en aktivitet som jag själv vill göra (eller hållandes en produkt jag är sugen på) mot mig själv. Men jag tror inte det är så för alla.

För mig har det säkert att göra med min uppväxt. Jag tvingades eller puffades inte i någon riktning när det gällde intressen. Vi var bara 4 barn i närområdet, två flickor och två pojkar som höll ihop och lekte samma lekar. Jag fick elektriskt tåg och verktyg, för det var det jag visade intresser för och jag hatade dockor. Mjuka djur gick bra dock. ;) Senare föll två ifrån och en av killarna och jag var bästisar tills vi flyttade hemifrån. Det handlade aldrig om att vissa saker var för killar och andra för tjejer. Mer än när jag var riktigt liten och mamma tvingade på mig "finklänning" ibland. Uäck! ;)

Så jag har aldrig varit en tjejig tjej. Men är man det kanske man uppfattar reklamen annorlunda, som den antagligen (inte säkert medvetet) är tänkt att uppfattas. Vore intressant att veta hur det där skiljer. När jag ser en reklam för, säg, ett tält där killen håller på att slå upp tältet medan tjejen förbereder middagen tänker jag att det där tältet ser intressant ut. Jag filtrerar liksom bort annat än tältet. Men finns det tjejer som tänker mer i linje med "oj, om jag skaffar mig en snygg kille som kan fixa med tältet så kanske jag kan komma ut och campa i skogen"?
 
Ser du något problematiskt i att större delen av inläggen i tråden är gjorda av män/gubbar som anser att det inte finns något ojämställt? I detta genustjafs.....

jag har inte räknat kön i tråden så vet inte om ditt antagande stämmer. skulle det va så som du säger så vad har det för betydelse?
 
Det är ju lite kul i den här kontexten faktiskt. :)

Men jag tror det är vanligt med lite könsneutrala namn. Man utgår från att det är en kille. Jag med. Och den "verklige" Glas var ju faktiskt man.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...