Solpanel

Har sett dem men sorterat bort dem. Har dålig erfarenhelt av nobrand från Teknikmagasinet. Den på Kjell hittade jag nåt positivt omdöme om någonstans. Men jag gillar att BlitzWolfen tar upp laddningen igen om den avbryts och den ger också mer W.
 
Jupio har reseladdare som laddar kamera och mobilbatterier löst samt även AA och AAA.

Går på 110 220 och 12V

Stor fördel att ladda mobilbqtteriet löst o denna så man slipper förluster.

Skaffa en panel med 12v 18v utgång så ni kan driva dessa laddare i fält
 
Jag har en noname från Teknimagasinet med 12V

Bara 10W men funkar på högsommaren.

Beställ en panel från Kina , postmords 75kr påverkar ju inte så mycket
 
En solcellspanel består av massor små solceller som parallellkopplas för att öka spänningen och seriekopplas för att öka strömmen (hoppas med blev rätt nu).

Tvärtom. Parallellkoppling ger högre ström emedan seriekoppling ger högre spänning.


I en solcellspanel kan dessutom cellar var seriekopplade i grupper medan grupperna sedan kan vara parallellkopplade. I ett typiskt förenklat scenario så slutar de celler som är seriekopplade i en grupp att leverera användbar elektricitet om en av cellerna skuggas. Om det finns flera grupper och de andra ej är skuggade så kan dessa dock fortsätta att leverera användbar elektricitet.
 
Tvärtom. Parallellkoppling ger högre ström emedan seriekoppling ger högre spänning.


I en solcellspanel kan dessutom celler var seriekopplade i grupper medan grupperna sedan kan vara parallellkopplade. I ett typiskt förenklat scenario så slutar de celler som är seriekopplade i en grupp att leverera användbar elektricitet om en av cellerna skuggas. Om det finns flera grupper och de andra ej är skuggade så kan dessa dock fortsätta att leverera användbar elektricitet.

Rätt så. det blev flera fel den sena timmen då jag borde ha sovit, men jag garderade mig med ”blev det rätt nu”.
Och så glömde jag detta med grupper.

Fråga:
Finns det någon amperemeter med USB-kontakter som man kan koppla in utan dissekering, så man kan kolla hur mycket ström en solcellspanel med USB-kontakter ger.

Jag seglade som betalande besättning på en 51 fots segelbåt för 10-tal år sedan och på den båten hade ägaren en kopplat in en inkopplingsbar amperemeter (förmodligen fanns det shuntmotstånd) till båtens största solcellspanel som var vridbar i alla riktningar, så man kunde vrida solcellspanelen åt det håll där laddningsstömmen blev som högst.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
MikeMike Solpanel Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.