Dun vs syntet

Aha! Bra att veta om garantin också. Jag har ju redan fått väldigt bra intryck av dem. Är en sucker för sån där personlig service. Så ledsamt med de där standarssvaren man får på mail ibland, som ofta inte ens besvarar frågan. Och du har övertygat mig ännu mer.

Frågade Marco (på As Tucas) också. Han tyckte också APEX 200 var bäst om jag vill ha den både sommar och höst, men sa också att den är alldeles för varm om det är 20 °. Det fattar jag ju själv, men är det så varmt klarar man sig nog med lakanspåsen och täcket lite över fötterna bara. Så så får det bli. Får de in den i blågrönt igen så slår jag till direkt! :cool:
 
Kogoyo, har du testat syntetquilten ovan en dunquilt? Har cumulus comfortern (large - 5 grader komfort). Vid kortare vinterturer tänkte jag ha den ovan min dunsäck, men skulle gärna köpa Sestrals quilten för längre turer. Vore intressant att veta om de två quiltarna går att kombinera med en dunjacka med huva och balaklava. Eller om det blir dragit och kallt på huvudet
 
Kogoyo, har du testat syntetquilten ovan en dunquilt? Har cumulus comfortern (large - 5 grader komfort). Vid kortare vinterturer tänkte jag ha den ovan min dunsäck, men skulle gärna köpa Sestrals quilten för längre turer. Vore intressant att veta om de två quiltarna går att kombinera med en dunjacka med huva och balaklava. Eller om det blir dragit och kallt på huvudet

Det finns ingen med -5 ° comfort. Du menar -6 ° va? Men det är limit de anger på översiktssidan. Comfort på den är bara 0 °.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/comforter-l500?gid=54&vid=7
 
Förlåt. Jag läste slarvigt och trodde du frågade om Cumulus-täcket. Du har det ju redan. De kanske har haft varmare förut. Det vet ju inte jag.
 
Skrev på mobilen på hundpromenad blev lite slarvigt :) Har den lite tjockare comforter på 750 gram (500 gram dun) det stämmer det är -6 C i limit. Skulle vilja komplettera med en lite varmare sestrals poncho
 
Ganska mycket så är det nog tyvärr. Har inte hunnit testa den ute än (småbarnspappa) så vet inte exakt hur stort problem det är. Om man viker ihop och skakar den får man ju iaf mycket dun i mitten för stunden. Enlighted Equipment Revelation ser ju bättre ut ur den aspekten. köpte den främst för att använda som topp på vintern
 
Har faktiskt cumulus comforter large oxå, men inte använt än.
Om du har en -6 dun under -5 syntet så är det för nästan antarktiska förhållanden. På vintern har jag en +1 dun under en -5 syntet, uppe på exped down ul 7; bekvämt i -10 till åtminstone -30. Vid varmare än -10 så blir d för varmt.
Sonen sover i en wm quilt (glömt namnet men +1 ca på den) med sestrals utanpå och han skulle lätt klara -40 i d systemet. Han e så varm så snön under hans sovplats smälter.
 
Lägger in ett svar från As Tucas på frågan om vad man kan förvänta sig om man kombinerar två täcken. Svaret kanske är uppenbart för alla, men inte för mig. Har fått intrycket här att det blir varmare än förväntat, men tydligen inte.

Rating a quilt is complicated, so rating a combination is even harder. However, there is some “consensus” that if you combine two quilt with the same type of insulation, the comfort temperature is roughly that for the sum of both insulation. I.e. if you combine an APEX 133 quilt and an APEX 167 quilt, the rating will be the same as for APEX 300. There are many factors involved, but this gives an idea. This chart shows comfort temps for APEX:


So in our example, we can expect something around -15 C. For sure, some testing is required with the particular setup.


Vad de andra punkterna i grafen står för (MLD o.s.v.) vet jag inte.
 

Bilagor

  • t-confort-apex-en.jpg
    t-confort-apex-en.jpg
    16.4 KB · Visningar: 356
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
Fred-o Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik? Bo och sova 24
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...