Köpt en Osprey aether 70, saknar daypack?

Just köpt en aether 70, nöjd som bara den.
Men, enligt manualen och Ospreys egna film ska man kunna göra om topplocket till en daypack.
Detta finns inte i mitt topplock.
Har de olika modeller eller årgångar?

Inte livsviktigt då jag inte ens visste att det skulle finnas, men man blir fundersam när det inte verkar stämma?

Mvh Erik
 
Samma här. Köpte en Aether AG 85 och mailade Osprey om det.
Topplocket är på USA modeller. De saknar regnskydd och något mer som vi får till våra modeller. Tyckte det var lite synd, men spelar ingen roll egentligen eftersom det finns bättre dags-säckar som väger lite o inget att ta med om man vill.
 
Amerikansk vs europeisk variant

Tror bara det är den amerikanska varianten som har möjligheten att göra topplocket till en daypack. Jag skickade tillbaka min aether bl.a. pga det.
 
Jag har den äldre varianten av Aether och blev sugen på att byta när jag läste om daypack-topplocket. Sen läste jag för några veckor sedan att det endast gällde USA-marknaden pga att deras uppfattning var att kunder i europa inte vill ha den funktion (!?) så jag la helt ner idén på att byta.
 
Jag har inte tittat på just den säcken men det är vanligen inte så svårt att göra om locket till ett flytande och därmed också kunna använda det som dagtursäck.
 
Jag skaffade mig en Aether 70 för 2 år sen, och mitt topplock går att ta loss som en axel/midjeväska, de kanske har bytt sen dess eller kanske båda sorterna finns i olika butiker.
 
Jag skaffade mig en Aether 70 för 2 år sen, och mitt topplock går att ta loss som en axel/midjeväska, de kanske har bytt sen dess eller kanske båda sorterna finns i olika butiker.

Så var även äldre versioner av ryggan och alltså de nya versionerna för den europeiska marknaden, medan de ny amerikanske ger ryggsäck istället för midjeväska.
 
Jag kopplade loss topplocket och midjebältet. Fäste fast midjebältet med stropparna i topplocket.
Sitter riktigt bra och skönt på kroppen.
Går i alla fall att packa lite saker för en kortare utflykt.
3ce38edf713f504c2f0eeeb81fc389de.jpg


Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Skaffa till en Daylite pack

Det går att fästa en Osprey Daylite eller Osprey Daylite Plus pack på din Aether 70, ganska enkelt med förberedda öglor.

Jag har själv en Aether AG 70 och trivs med den. Jag har fäst en Daylite Plus utanpå framsidan när jag vill ha mer packning eller bara ha med mig en extra daypack.

Som tidigare skribent påpekat så går det att ta bort toplocket på Aethern och använda som bältesväska. Betydligt bättre än en ryggsäck i mitt tycke. Det går även att fästa ett band eller rem och använda den som axelväska.

Mitt enda problem med Osprey Aether AG70 är att fickorna på midjebältet står ut så mycket att mina underarmar skrapar i dem. Har jag ingen jacka eller långärmat så får jag skrapsår där efter några mil. Skall fungera med vandringsstavar dock som håller upp armarna ifrån midjeområdet.

Men jag personligen använder nästan aldrig vandringsstavar då jag ofta springer eller joggar med tung packning och bara tycker stavarna är till besvär. Jag har oftast annat i händerna då, som jaktvapen eller annan utrustning.

Om någon har någon idé om hur jag ska lösa problemet med midjebältets utstående fickor kan ni gärna ge förslag.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...