Vi som planerar att gå Höga Kusten-leden 2018

Det låter trist att behöva ge upp leden pga eldningsförbud! Dock tror jag faktiskt att man kan klara sig hyfsat utan spritkök om man planerar lite:

- Det finns flera raststugor längs leden som har kaminer, om jag inte minns fel. Är dessa ok att använda trots eldningsförbud? Om inte annat borde man kunna använda spritköket inne i raststugan, eller? (slå mig hårt om jag är helt fel ute, så att vi inte får fler skogsbränder...)

- Det ligger ett antal campingar och vandrarhem längs leden, där man kan laga mat inomhus, eller köpa färdiglagad mat. Ev kan man också ta med en termos med varmt vatten (kanske funkar för frystorkad lunch?)

Höga Kusten-leden är knappast vildmark, så om man inte är spritköks-taliban borde det gå hyfsat att proviantera vid punkter av civilisation längs vägen. Det kanske förtar vandringskänslan, men jag skulle hellre göra det än sitta hemma!
Det låter väldigt klokt. Kanske blir det en vandring om ett par veckor ändå :)

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 
Det låter trist att behöva ge upp leden pga eldningsförbud! Dock tror jag faktiskt att man kan klara sig hyfsat utan spritkök om man planerar lite:

- Det finns flera raststugor längs leden som har kaminer, om jag inte minns fel. Är dessa ok att använda trots eldningsförbud? Om inte annat borde man kunna använda spritköket inne i raststugan, eller? (slå mig hårt om jag är helt fel ute, så att vi inte får fler skogsbränder...)

- Det ligger ett antal campingar och vandrarhem längs leden, där man kan laga mat inomhus, eller köpa färdiglagad mat. Ev kan man också ta med en termos med varmt vatten (kanske funkar för frystorkad lunch?)

Höga Kusten-leden är knappast vildmark, så om man inte är spritköks-taliban borde det gå hyfsat att proviantera vid punkter av civilisation längs vägen. Det kanske förtar vandringskänslan, men jag skulle hellre göra det än sitta hemma!

Det går definitivt att vandra utan att ha med kök! Leden passerar förbi fyra samhällen med mataffär och pizzeria (om man räknar nordingrå också) så det är rätt tätt mellan handlingsmöjligheterna.
Själv har jag planerat att gå leden helt utan att laga mat. Det bestämde jag redan innan eldningsförbud, men nu är det ju ännu mer relevant. Tycker att det är skönt att skippa matlagning när det är varmt, och det är ju rätt frekvent mellan affärerna som sagt.

Ja visst finns det raststugor längs leden med kamin, ett flertal. Tror inte förbudet gäller dom och det är säkert lugnt att elda där, men personligen skulle jag inte göra det heller. Kaminer och skorstenar i såna stugor brandskyddskontrolleras ytterst sällan (om de nånsin gjorts det) och nu när det är så torrt och varmt känns det inte värt risken. Nog säkrare i så fall att använda sitt stormkök inne i stugan. Placerar man det stadigt på smart plats borde det alternativet vara minst brandfarligt. Så tänker jag iaf.

Hoppas vädret svänger snart! Vandra utan kök och måsta kånka på flera liter vatten är en sak, men om det dessutom ska fortsätta vara 30 grader varmt. Jobbigt! 😬
 
Vi fick avbryta vår vandring

Jag och min mamma avbröt vår vandring längst höga kustenleden igår 21 juli pga torkan. Vi började i tisdags 17 juli och gick 4 dagar. Bäckarna och vattenkällorna är snustorra så vi knackade dörr efter vatten men några hade knappt något vatten i sina brunnar och var själva tvungna att hämta vatten i dunkar från stan.

Natten till i lördags tältade vi uppe vid erikskojan innan ullånger och vaknade vid 23 tiden av att det luktade rök och såg rökdis. Det brann vid örnsköldsvik och vid härnösand och när vi ringde 112 sa dom att det hade rapporterats om brand vid kramfors.

Det kändes otroligt olustigt att befinna sig där i skogen med den torkan och brandrisken så vi packade ihop och gick ned i dunklet för att tälta nere vid hamnen. Väderrapporten sa att det skulle åska och vi bestämde oss för att åka hem eftersom oron och brandrisken kändes för påträngande och tog bort all sinnesfrid och njutning. Igår då vi åkte hem kom lite regn men det blir snart lika varmt igen, och det var väldigt påfrestande att vandra upp och ned för alla berg längst leden i den hettan. Skogen svalkar inte särskilt mycket i den här hettan heller, och vattnet i sjöar och vikar kyler knappt ned en.

Vi återvänder i september något år efter en blöt sommar bestämde vi oss för då vi längtar efter att få se Skuleskogen och resten av denna vackra led!
 
Jag och min mamma avbröt vår vandring längst höga kustenleden igår 21 juli pga torkan. Vi började i tisdags 17 juli och gick 4 dagar. Bäckarna och vattenkällorna är snustorra så vi knackade dörr efter vatten men några hade knappt något vatten i sina brunnar och var själva tvungna att hämta vatten i dunkar från stan.

Natten till i lördags tältade vi uppe vid erikskojan innan ullånger och vaknade vid 23 tiden av att det luktade rök och såg rökdis. Det brann vid örnsköldsvik och vid härnösand och när vi ringde 112 sa dom att det hade rapporterats om brand vid kramfors.

Det kändes otroligt olustigt att befinna sig där i skogen med den torkan och brandrisken så vi packade ihop och gick ned i dunklet för att tälta nere vid hamnen. Väderrapporten sa att det skulle åska och vi bestämde oss för att åka hem eftersom oron och brandrisken kändes för påträngande och tog bort all sinnesfrid och njutning. Igår då vi åkte hem kom lite regn men det blir snart lika varmt igen, och det var väldigt påfrestande att vandra upp och ned för alla berg längst leden i den hettan. Skogen svalkar inte särskilt mycket i den här hettan heller, och vattnet i sjöar och vikar kyler knappt ned en.

Vi återvänder i september något år efter en blöt sommar bestämde vi oss för då vi längtar efter att få se Skuleskogen och resten av denna vackra led!

Men oj så tråkigt att höra :( men tack för att du delar med dej så att vi andra får veta exakt hur illa det är ställt.
 
Jag och min mamma avbröt vår vandring längst höga kustenleden igår 21 juli pga torkan. Vi började i tisdags 17 juli och gick 4 dagar. Bäckarna och vattenkällorna är snustorra så vi knackade dörr efter vatten men några hade knappt något vatten i sina brunnar och var själva tvungna att hämta vatten i dunkar från stan.

Natten till i lördags tältade vi uppe vid erikskojan innan ullånger och vaknade vid 23 tiden av att det luktade rök och såg rökdis. Det brann vid örnsköldsvik och vid härnösand och när vi ringde 112 sa dom att det hade rapporterats om brand vid kramfors.

Det kändes otroligt olustigt att befinna sig där i skogen med den torkan och brandrisken så vi packade ihop och gick ned i dunklet för att tälta nere vid hamnen. Väderrapporten sa att det skulle åska och vi bestämde oss för att åka hem eftersom oron och brandrisken kändes för påträngande och tog bort all sinnesfrid och njutning. Igår då vi åkte hem kom lite regn men det blir snart lika varmt igen, och det var väldigt påfrestande att vandra upp och ned för alla berg längst leden i den hettan. Skogen svalkar inte särskilt mycket i den här hettan heller, och vattnet i sjöar och vikar kyler knappt ned en.

Vi återvänder i september något år efter en blöt sommar bestämde vi oss för då vi längtar efter att få se Skuleskogen och resten av denna vackra led!

Vad tråkigt, men klokt av er. Jag avbröt också och känner i efterhand att det var ett bra beslut. Jag vill också njuta och nå någon slags sinnesfrid. Nästa gång kanske!
 
Även jag gjorde ett försök den tionde juli som jag avbröt efter en vecka. Hela dagarna bestod bara av vätskeplanering så det var inte ett dugg njutbart och avkopplande.
Just nu är det helt enkelt inte värt att ge sig på leden i den torka som råder, så ni som har såna planer: ta en badsemester istället :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Burgalveist Planerar en 10 mila vandring. Vandringsleder 10
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
såg valet står mellan att gå Rallarvägen eller Rallarstigen. Vandringsleder 0
såg Hur lång tid tar de att gå Serri naturresevat Vandringsleder 1
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
aik_putte Vågar jag gå här? Vandringsleder 2
andersss Gå i från skåne till stockholm Vandringsleder 8
JET Kinnekulleleden - Ej lämpligt att gå med hund Vandringsleder 3
zzeezz Hur länge orkar man gå? Vandringsleder 29
krippa81 4 dgr i Jämtland, vart ska vi gå? Vandringsleder 6
jagar1 Gå Halmstad-Valdermarsvik, sedan Grønland Vandringsleder 1
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
pajaflow Höga Kusten Vandringsleder 4
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Joel S Dagsturer, Höga Kusten utan bil Vandringsleder 1
Silver Fang Höga Kusten - Vart ska jag bo och starta etappen Vandringsleder 1
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
Hota Höga kusten etapp 9, kvarglömt Vandringsleder 0
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
iknor Vart slutar höga kusten-leden? Vandringsleder 1
macpasp Höga kusten med barn Vandringsleder 8
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
pontakoj Höga Kustenleden Vandringsleder 1
rövardotter Höga Kustleden Vandringsleder 5
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
igs Höga kusten leden Vandringsleder 6
croby Höga kusten leden hur lång tid? Vandringsleder 4
Aasenheim Höga kusten hike Vandringsleder 0
frostnatters Höga Kusten Hike Vandringsleder 2
såg Höga Kusten leden Vandringsleder 2
BeatriceK Höga kusten svårighetsgrad? Vandringsleder 0
ekk Höga kusten leden Vandringsleder 7
igs Höga kusten leden ???? Vandringsleder 2
dangermouse Höga kusten med bebis Vandringsleder 0
JKS Höga Kusten Vandringsleder 1
igs Höga kusten leden? Vandringsleder 1
bjaerven Höga kusten-leden Vandringsleder 0
sova Höga Kusten? Vandringsleder 10
pecka Höga kusten-leden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...