Banta det kök man har?

Instämmer i att ett komplett Trangia med gasbrännare är bland det mest effektiva och pålitliga kök som finns för att laga mat ute, även när det blåser och regnar. Trots att jag har flera olika kök väljer jag alltid att ta med Trangiat på längre vandringar (T27 eller T25 beroende på hur många vi är). Jag uppskattar kökets enkelhet, förmåga och inte minst pålitlighet vilket överväger ev viktdiskussioner. Även den väl skyddade brännaren i vindskyddet är viktigt för mig som ofta lagar mat i tältabsiden. Är jag ensam kanske jag väljer ett lättare kök, men när jag kan dela vikten med en vandringskamrat är beslutet enkelt.
Ett Trangia 27-3 med GB-74 brännare istället för spritbrännaren väger komplett 795gram. Då får man två kittlar, tamoj, stekpanna, brännare och ett mycket effektivt vindskydd.
 
och täcka den mystiska anordningen med ett tillklippt avläggningsfat från Bosse bildoktorns 70 årsfest är inte min grej.

Tjaa, när vi är på campingsemester (med bil) så har vi ett Trangia med oss. Tack vare att jag har gjort lock av foliepajformar så kan jag ha med mig två extra lock utöver stekpannan.

Har du nåt bättre sätt att ordna lock till köket?

(Sen stoppar jag dessutom i en 0,8-litersgryta och en extra tamoj, och har en wettextrasa som är tillklippt så den passar i stekpannan. Så i det ihoppackade köket har jag gasbrännare, två tamojar, tre grytor, en stekpanna, två lock och en disktrasa. Och dessutom en tändare.)
 
Tjaa, när vi är på campingsemester (med bil) så har vi ett Trangia med oss. Tack vare att jag har gjort lock av foliepajformar så kan jag ha med mig två extra lock utöver stekpannan.

Har du nåt bättre sätt att ordna lock till köket?

(Sen stoppar jag dessutom i en 0,8-litersgryta och en extra tamoj, och har en wettextrasa som är tillklippt så den passar i stekpannan. Så i det ihoppackade köket har jag gasbrännare, två tamojar, tre grytor, en stekpanna, två lock och en disktrasa. Och dessutom en tändare.)

Det är bra Peter. Dubbla foliepajformer är dock inte min grej. När det gäller kastrullerna till Trangian så används stekpannan som lock. Så gör jag och jag tycker det funkar ypperligt. Finns även aluminiumfolie med för fisken som dessutom kan funka som extra lock om det skulle krävas.

Förövrigt har jag tre standard uppsättningar av kök beroende på läget. Ska det lagas mycket mat till flera finns stor stekpannan plus 2,5 eller 4,5 liters grytan plus stora Trangia. Ska det vara minimalt endast en större kaffepanna där maten tillreds. Utan annat än öppen eld eller möjligtvis ett microgaskök. Med andra ord flera växlar att jobba med. Standard är dock Trangian med stekpannan som lock och Primus omnifuelbrännaren med bensin.
När det gäller att ge råd till nybörjare så tror jag på konventionella beprövade lösningar. Vi som har varit med i svängen några deccenier kan däremot klara oss med mycket lätta och enkla lösningar men det krävs viss vana för det. Av den anledningen föreslog jag Trangia med gas precis som Odd gjorde.
 
Jag lägger en röst på Odd Hedbergs förslag.

Att ta några tältpinnar och sticka ner i backen för att sedan använda spriten till att eldas i nån slags jordgemenskap och täcka den mystiska anordningen med ett tillklippt avläggningsfat från Bosse bildoktorns 70 årsfest är inte min grej.

Fantastiskt att läsa alla märkliga förslag.

Va fn är det för fel på det som finns och är beprövat. Om Bondmoran är grön i spenaten så gör det inte värre.

Sagt med glimten i örona.
😉

Fniss, jag bara älskar ditt svar även om jag gillar alla förslag för uppfinningsrikedom är kul och knasigt är också kul ;-)

Men som du säger så ÄR jag helt grön i spenaten ;-) och kanske inte borde krångla till det mer än nödvändigt... (vilket jag har en tendens till att göra. Klantarsle är liksom mitt andranamn)

Funderar helt enkelt på att köpa en triangel och sedan använda brännaren vi har och en av kittlarna vi har (eller köpa en ny kittel för våra ser rätt dåliga ut)
 
Eller helt enkelt använda det vi har och vänta och se hur vi känner.

Eller skita i funderandet och köpa ett trangia med gasbrännare och inte behöva fundera mer.

Jo, jag är lite vankelmodig...
 
Jag igen... Ett nytt triangia 27-3 med gasol kostar just nu bara 756kr och med mina 20% rabatt blir det 605 kr.

Men var köper man själva gasoltuben?
Och vilken storlek bör man ha? (om man räknar med enkel matlagning för 2 personer i en vecka)
Och vad kostar den?
Och vad väger den?
 
Ja, köp bara brännaren, eventuellt kan du unna dig en kastrull med non-stick beläggning att steka i (att steka i stekpannan är ganska ineffektivt pga dess placering på trangia).

Denna vi pratar om, finns även multifuel men det är överkurs om du inte ska laga mat i minusgrader ofta (din nuvarande funkar bättre i minusgrader än gas). http://www.outnorth.se/trangia/gasolbrannare-gb-74

Tänk bara på att du på ett eller annat sätt bör skydda nonstick beläggningen från skav när det packas ihop, så att exempelvis inte lägger brännaren direkt mot beläggningen utan påse eller liknande.

Eventuellt behöver du klippa ett hål för slangen till gasbrännaren men det går i värsta fall banka ut med en morakniv du inte är rädd om. ett annat alternativ är att lägga slangen under vindskyddet, här är en tråd på temat: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85066

Gas finns på ganska många ställen, vanliga sportbutiker, vissa bensinmackar etc. En sak att lägga på minnet: Du får inte flyga med varken gas eller andra bränslen. Så ska du flyga till startpunken måste du kolla upp vart du köper på plats och säkerställa att de har i lager.

/Gustav
 
XXL brukar ha bra prispå GB-74 brännaren. Nu hittar jag inget på hemsidan, men svagt minne av att den kostade under 400kr i butik.

Att modifiera ett gammalt kök för att få ut slangen till GB-74 brännaren är enkelt och inget krav på snyggt format hål. Jag har modifierat några äldre trangia kök genom att med en lövsåg och metallfil (för gradning) ta upp ett hål för slangen genom att såga 4x4 hål i det perforerade området i undre vindskyddet.
 
TACK för alla era tips!!

Nu satte jag mig ner med gubben och gick igenom alla alternativ. Eftersom det är han som lagar maten så fick han bestämma.

Vårt kök är säkert 30 år gammalt och det kändes som att det var dags att byta ut det nu när vi kommer använda det mer. Gubben gillar att fippla med det där och att laga mat när vi är ute och han ville ändå testa med gas så vi köpte faktiskt ett nytt Tiranga 27-3 med gasolbrännare.

Med extrapriset som var nu och min rabatt så blev det bara 605 kr och det är det värt :)

TACK återigen för alla tips och råd. Ni är guld värda :)
 
TACK för alla era tips!!

Nu satte jag mig ner med gubben och gick igenom alla alternativ. Eftersom det är han som lagar maten så fick han bestämma.

Vårt kök är säkert 30 år gammalt och det kändes som att det var dags att byta ut det nu när vi kommer använda det mer. Gubben gillar att fippla med det där och att laga mat när vi är ute och han ville ändå testa med gas så vi köpte faktiskt ett nytt Tiranga 27-3 med gasolbrännare.

Med extrapriset som var nu och min rabatt så blev det bara 605 kr och det är det värt :)

TACK återigen för alla tips och råd. Ni är guld värda :)

Bra val, jag använder precis den versionen själv när vi är två på tur och är mycket nöjd. Köp till en packpåse som inte brukar ingå. Kasta inte plastfolien som ligger i stekpannan, den är avsedd att skydda teflonbeläggningen mot slitage vid transport.
Ett annat bra tillbehör är Trangia Multidisk som fungerar som både extra lock vid varmhållning, sil (durkslag) och skärbräde om man kan acceptera den lilla extra vikten. Skyddar även teflonbeläggningen i stekpannan vid transport.
 
Vill bara säga ett STORT TACK till alla er som hjälpt mig med tips och råd!!!

Nu är utrustningen beställd och jag längtar tills det kommer så att vi kan ge oss ut och vandra utan att behöva ta dagsvandringar för att vi inte har varken tält, sovsäckar, liggunderlag eller annat.

Om ni vill se vad jag valde så har jag gjort en lista här:

http://bondmoran.nu/?p=16805

Första vandringen med utrustningen blir 1-2 nätter någonstans i södra sverige. Småland, Skåne eller Blekinge kanske.

Något kul tips?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
ritron Erfarenheter av kök! Friluftsmat 6
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
KAP-Artic kök Friluftsmat 4
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8
Multifuel kök KÖPES Friluftsmat 1
eh Kök Friluftsmat 4
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2
Johan Msr-kök Friluftsmat 8
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...