Tips för att få barnen att gå :)

Hallå! Ska till fjälls igen med barnen i sommar. De är tvillingar på snart fem år.

Jag skulle gärna ta emot lite tips på lekar och tricks som gör det roligare för dem att gå på, om ni förstår. Det är ju inte fysiken som är problemet, utan att de tycker att det är lite trist till och från. Och vi fikar så klart mycket, kastar stenar i bäckar osv, men det behövs något som gör att vi tar oss framåt.

Några idéer som jag har kommit över men inte testat (än):

Skattkarta - leta efter saker längs vägen, till exempel en vit blomma, en fin sten osv.
Pussel - någon går före och "tappar" pusselbitar som barnen hittar och väl framme kan de bygga ihop ett pussel.

Har ni fler förslag?
 
Välkommen till Utsidan :)
Det finns några forumtrådar som du kan ha nytta av, t ex denna och (mindre specifikt) denna.

Min mer generella "läxa" från tiden med egna barn kring dessa åldrar var att kortare men mer omväxlande och "häftiga" rutter, gärna med branta stup, vida vyer och småklippor att klättra runt i, var en klart större succé än snälla stigar nedanför trädgränsen, i dalgångar och lågfjäll. Det var bara de senare, som triggade det klassiska "är-vi-inte-framme-snart"-humöret. Linbana rakt upp på kalfjället (som t ex i Abisko) var ur den synvinkeln en avgjort bättre inledning på turen, än långa anmarscher genom videsnåren.

Du skriver inte om ni ska tälta eller gå mellan stugor, men själv hade jag alltid tält med, även om vi sov i stugor när det passade.
Risken för tvärstopp bortom räckhåll för stuga (mentalt eller fysiskt spelar ingen roll) finns ju, även om den är liten. Men framför allt slapp vi förstöra stämningen för varandra med tvånget att varje dag behöva komma fram till en viss punkt.
 
Inget slår jämnåriga kompisar enligt vår erfarenhet. Basläger gillade vår familj i den åldern på barnen.

Thure
 
Jag "tränade" mycket med mina på hemmaplan, för att få in det här med att bara gå. Som du säger så är d inte fysiken som e hindret utan motivationen. Ett tag körde vi med "belöningar" i form av godsaker att käka men effekten blev sämre: d ville inte gå om d inte fick nåt.
Efter många träningsrundor o fler vandringar har d till slut upptäckt själva att d e ok att vandra långa sträckor ftrsom d e kul när vi kommer fram. Mao, banka in konsekvenstänk :) - lite tråkigt nu (vandra) men roligare sen (lägerplats). Att sova i tält är en stor del av upplevelsen för dom, något d ser fram emot under själva vandringen. Toppturer är oxå väldigt kul för det ger dom ett tydligt mål - och sen känslan över att ha klarat d.
Lycka till.
 
Vandrade med 5-åringen (då 4år) förra sommaren. Gick vi på leder var det självklart att han fick vara vägvisare och fick i uppgift att hitta nästa markering så vi visste att vi var på rätt väg. Resulterade ofta i att han sprang först och ropade bakåt "här e en till".

Prövade också att komma fram innan sonen till en sten eller liknande och där lägga ut en liten skatt, typ russin/nötter. Ibland hittades det på att det va plupp eller nån annan liten figur som gömt/sparat/lämnat skatten.

Egen kåsa är också en hit då det blir kul att hitta nästa bäck att dricka ur.

Turer med spänger är ju ofta kul också. Och toppturer. Kan ju va en liten kulle bada som passeras men kul att ta sig upp ändå istället för att runda. Och är det varmt är det ju självklart att ta en liten avstickare för att ta sig ett dopp i nån bäck/fjällsjö.

Geo-catching vet jag att en del kör men aldrig prövat själv.
 
Lite tips

Hej,

Lite småtips från mig:

Ta med prylar som barnen kan använda vid vandringen exempelvis karta, (egen) kompass, en liten kikare som barnen kan turas om att använda. Låt barnen ta med sig en liten egen ryggsäck med det nödvändigaste men krydda med att låta barnen välja några snacks själva som de får ha i sin egen ryggsäck.

Gör lekar och uppmuntra barnen att gå längre genom att be de leta efter markeringar, gå före och kolla bakom kullen osv.

Hälsningar, Emil
 
Vi har vandrat med barnen några somrar nu och fått tips om och hittat på massa kul som fungerar för att motivera våra barn att komma vidare på vandringen.

Det absolut mest populära har varit kåsa-race. Kåsan finns med i packningen, den flyter och det finns nästan alltid en bäck i närheten i fjällen. Första året, när de var 5 och 7, tog vi oss ca 5km, längs en bäck med kåsorna i vattnet, utan att barnen ens förstod att de gick framåt 😊.

Stigkurragömma- en står still och räknar medan de andra gömmer sig längs stigen framåt, man måste vara inom synhåll från stigen

Stigkull - alla går som vanligt (inte springer) en är tagare, ingen vet när tagaren bestämmer sig för att ta någon och då blir den tagne tagare istället - förvånansvärt roligt

20 frågor, men den har fungerat bättre när de varit något år äldre

hittat på sagor tillsammans om det vi går förbi (i somras behövde vi komma upp till drakrådet på toppen för att lyckas blidka en elddrake, vars lava sakta steg bakom oss! - allt fantasifullt komponerat av hela familjen tillsammans)

Hitta något som känns mjukt/hårt/långt/kort etc osv

Känsellek: en hittar något som de andra får känna på bakom ryggen, och sedan gissa vad det är/ variant är också ”jag ser något blått/spetsigt/vått.. och de andra ska gissa

Lägga sten på rösen -också förvånansvärt motiverande med en sådan enkel sak

Upptäcka omgivningarna tillsammans, barn gillar när vuxna deltar och är närvarande

Vi har fler, men jag kommer inte på dem just nu

Det viktigaste tipset jag fick innan vi började vandra med barnen var -det är inte viktigt hur långt man kommer, låt turerna tas i barnens takt (även om man såklart kan försöka skapa motivation framåt!)
 
Vilken massa bra tips! :)

Vi brukar leka "gissa djuret" där en tänker på ett djur och de andra får fråga i tur och ordning (tex har det svans?) och efter ett visst antal frågor släpps en ledtråd. I bästa 20-frågor-anda, men roligare ju äldre barnen blir då de känner till fler olika djur.

Naturbingo kör vi också, typ ett papper med ord eller ritade bilder som de ska kryssa för när de hittar längs vägen. Med större barn funkar det ju utan papper förstås.

Och musik-jukebox, där de i tur och ordning får önska en sång som hi sjunger tillsammans.
 
Längd på vandring

Hejsan!
Massor av bra tips på denna tråd. Jag har övertalat min 10åring att gå med på vandring i sommar. Han tänker sig fjällvyer, jag tänker detsamma. Eftersom jag är ensam och behöver bära det mesta, tror jag inte jag klarar tält. Finns det någon led med stugor på lagom avstånd? Jag tänker mig 7-8 kilometer, kanske uppåt milen. Jämtlandstriangeln är lite lång...
//Tack!
 
Skattejakt med uppdrag

Jag älskar idén med skattejakt! Jag kommer ihåg som barn att vi alltid fick en skattekarta på midsommarafton, så det var iförsig inte en vandrartur, men ändå. Jag tänker rent spontant på att du kan utveckla skattjakt idén till att också inkludera olika gåtor, utmaningar, uppdrag, saker de ska lösa tillsammans och själva, frågor, och att de såklart får belöning längs vägen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
ålänning Aktiviteter att göra med barnen Barn och friluftsliv 0
Uteman Lofoten med barnen Barn och friluftsliv 7
Eva79 Vintertur med barnen Barn och friluftsliv 10
Utvandraren Inspiration, två korta filmer med barnen i skogen Barn och friluftsliv 19
ClaesSu Vill upp på fjället med barnen! Vart? Barn och friluftsliv 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...