Stavåkningen mer accepterad?

Tja, jag har ju åkt skate och fortsatt så på skridskorna. Men varför skulle det vara jobbigare att använda HELA kroppen än att bara åka med ben/fötter? Jag åker mer och mer "skridsko" men tar jag hjälp med stavarna så kan jag absolut trissa upp farten lite extra. Är det knaggigt eller motvind så fungerar det extra bra, men är det finis och medvind får allt stavarna vila. Men jag blir ju tröttare i fötterna av att inte hjälpa till med stavarna. Säger väl sig själv - mata ut all energi genom benen eller fördela den mellan benen och armarna. vad blir man rimligen tröttast av? Varför paddlar man kajak med bålrotation och "benspark"? Samma med stavar ock skrillor tycker ju jag. Det ÄR jädrigt skönt att vila med stavarna, men som sagt, jag blir snabbare trött i benen då.

Nja. Energiåtgången är ju t.ex. dokumenterat större vid stavgång än vanlig gång, för att du involverar en större del av kroppen. Däremot kan det ändå upplevas som mindre tröttande eftersom även överkroppsmuskulaturen blir trött på samma sätt som benen och det därför paradoxalt nog inte känns lika trött i benen, samt i viss mån att du får en viss fördelning av kroppsaktiviteten mellan lemmarna.

I motvind är skillnaden i trötthet ännu större eftersom med stakandet få du ju ett jättelikt vindfång med hela den upprätta kroppen vid varje staktag, istället för att krypa ihop och minska luftmotståndet. Jag tycker personligen att det är mycket jobbigare att behöva ta till stavarna i motvinden, förfärligt orytmiskt och ineffektivt blir det. Men det kan nog upplevas olika.
 
Du kan ju inte jämföra med STAVGÅNG! Hur mycket fart ger stavarna i stavgång? När man åker skridskor med stavar kan man ju MINSKA energin i skären om man hjälper till med stavarna. Matar man på energi på stavarna så gör det ju direkt nytta när man åker skridskor. Perfekt när isen är risig och man får svårt att ta ut skären ordentligt.

Tänkte också på det där med att stavarna skulle vara så jädra farliga i gruppåkning. Är skridskoåkare extra klantiga? Jag menar, skidåkarna klarar av att hantera stavar utan problem även i täta klungor, men inte skridskoåkare?

Jag har bara sett enstaka åkare som inte åkt med stavar. Även om man inte använder de hela tiden är de med. Även de gamla rävarna i de närmsta FF avdelningarna åker med stavar. På de plogade banorna åker de flesta här med stavar. När jag besökte Runn förra vintern åkte de flesta med stavar. De som varit helt utan stavar eller pik har antingen stapplat runt lite taffligt eller åkt som värsta räcerfantomerna. De med hederlig gammal ispik har varit några äldre farbröder, men även några ungdommar. Har faktiskt inte sett några medelålder med enkelpik. Jämnt skägg mellan dubbelpikar och skidstavar, men som sagt, de flesta har haft stavar av något slag.
 
...å så är vi nog rätt många som inte klarar att krypa ihop och bli så jädra mycket mindre i motvinden utan stavarna....
 
Du kan ju inte jämföra med STAVGÅNG! Hur mycket fart ger stavarna i stavgång? När man åker skridskor med stavar kan man ju MINSKA energin i skären om man hjälper till med stavarna. Matar man på energi på stavarna så gör det ju direkt nytta när man åker skridskor. Perfekt när isen är risig och man får svårt att ta ut skären ordentligt.

Tänkte också på det där med att stavarna skulle vara så jädra farliga i gruppåkning. Är skridskoåkare extra klantiga? Jag menar, skidåkarna klarar av att hantera stavar utan problem även i täta klungor, men inte skridskoåkare?

Jag har bara sett enstaka åkare som inte åkt med stavar. Även om man inte använder de hela tiden är de med. Även de gamla rävarna i de närmsta FF avdelningarna åker med stavar. På de plogade banorna åker de flesta här med stavar. När jag besökte Runn förra vintern åkte de flesta med stavar. De som varit helt utan stavar eller pik har antingen stapplat runt lite taffligt eller åkt som värsta räcerfantomerna. De med hederlig gammal ispik har varit några äldre farbröder, men även några ungdommar. Har faktiskt inte sett några medelålder med enkelpik. Jämnt skägg mellan dubbelpikar och skidstavar, men som sagt, de flesta har haft stavar av något slag.

En skillnad mellan längdskidåkare och skrinnare är att längdåkare åker i exakt samma spår och därmed är stavarna bredvid även åkaren bakom. På skridskor är det lättare att hamna lite snett bakom.

Pikstavars spetsar är också betydligt vassare än en längdstavspets.

/Patrik
 
En skillnad mellan längdskidåkare och skrinnare är att längdåkare åker i exakt samma spår och därmed är stavarna bredvid även åkaren bakom. På skridskor är det lättare att hamna lite snett bakom.

Pikstavars spetsar är också betydligt vassare än en längdstavspets.

/Patrik
Vilket spår? Finns lika lite spår på en skate-pist som på isen.
 
Vilket spår? Finns lika lite spår på en skate-pist som på isen.

Förlåt, jag tänkte på klassisk stil. Fristil är hyfsat likt skridskoåkning i det avseendet.

Är det skillnad i hur högt man ha stavspetsarna vid fristil resp skidskoåkning?

Kvarstår dock att pikstavar är vassare än längdskidspetsar - eller har jag fel där också?
Min redskap för vintersport är i alla fall enligt ovan.

/Patrik
 
Du kan ju inte jämföra med STAVGÅNG! Hur mycket fart ger stavarna i stavgång? När man åker skridskor med stavar kan man ju MINSKA energin i skären om man hjälper till med stavarna. Matar man på energi på stavarna så gör det ju direkt nytta när man åker skridskor. Perfekt när isen är risig och man får svårt att ta ut skären ordentligt.

Tänkte också på det där med att stavarna skulle vara så jädra farliga i gruppåkning. Är skridskoåkare extra klantiga? Jag menar, skidåkarna klarar av att hantera stavar utan problem även i täta klungor, men inte skridskoåkare?

Jag har bara sett enstaka åkare som inte åkt med stavar. Även om man inte använder de hela tiden är de med. Även de gamla rävarna i de närmsta FF avdelningarna åker med stavar. På de plogade banorna åker de flesta här med stavar. När jag besökte Runn förra vintern åkte de flesta med stavar. De som varit helt utan stavar eller pik har antingen stapplat runt lite taffligt eller åkt som värsta räcerfantomerna. De med hederlig gammal ispik har varit några äldre farbröder, men även några ungdommar. Har faktiskt inte sett några medelålder med enkelpik. Jämnt skägg mellan dubbelpikar och skidstavar, men som sagt, de flesta har haft stavar av något slag.

Vilken del av landet finns du i? Längre norrut verkar det onekligen som att stakåkningen är vanligare, vilket kanske beror på starkt skidtradition och obefintlig skridskotradition.

Om vi jämför direkt med skateteknik då: skridsko har så låg friktion att det motsvarar skateteknikens femte växel, som används i hög fart och nedförslut. Såvitt jag vet så används stavarna inte i femte växeln, eller har jag missat nåt?
 
Åtminstone i vikingarännet är stavar förbjudna i tävlingsklassen, hur ser det ut i andra tävlingar?

Kanske påverkar vad man ser duktiga åkare använda.
 
Då kan vi alltså konstatera att det bara är lokalt på vissa håll som stavar accepteras, vi ser ju föraktet flöda fullt ut här. Det är okej med stavar om man är handikappad, man är en dåååålig skridskoåkare om man måste använda stavar, stavarna är skitfarliga.....

GODA åkare stakar inte....

Det säger ALLT om inställningen till stavar! Ärligt talat så mår man ILLA av sådan elitism! Det spär verkligen på den där bilden av skridskoåkare som elitistiska snobbar som ondgör sig över alla som inte åker som dem. Samma sak som de fula tillmälen man tydligen lägger på de som inte åker med de "rätta" grupperna. Men VEM vill åka med dessa förbannade stofiler som uppenbart tycker man är en DÅÅÅÅLIG åkare?
Varför ska det vara så jädra svårt? Varför måste man bevisa för andra att man är så jädra duktig att man kan åka skridskor PÅ RIKTIGT? Förbannade snobberi.
 
Då kan vi alltså konstatera att det bara är lokalt på vissa håll som stavar accepteras, vi ser ju föraktet flöda fullt ut här. Det är okej med stavar om man är handikappad, man är en dåååålig skridskoåkare om man måste använda stavar, stavarna är skitfarliga.....

GODA åkare stakar inte....

Det säger ALLT om inställningen till stavar! Ärligt talat så mår man ILLA av sådan elitism! Det spär verkligen på den där bilden av skridskoåkare som elitistiska snobbar som ondgör sig över alla som inte åker som dem. Samma sak som de fula tillmälen man tydligen lägger på de som inte åker med de "rätta" grupperna. Men VEM vill åka med dessa förbannade stofiler som uppenbart tycker man är en DÅÅÅÅLIG åkare?
Varför ska det vara så jädra svårt? Varför måste man bevisa för andra att man är så jädra duktig att man kan åka skridskor PÅ RIKTIGT? Förbannade snobberi.

Det är en (1) respondent i tråden som har sagt det. Pekvirk har dessutom ett finländskt lakoniskt uttryckssät, vilket kan påverka utformningen av svarett. Att likställa detta med att "föraktet flödar" ter sig en smula... snarstucket? Först kränkt vinner?
 
Man skall naturligtvis inte på något sätt se ned på den som lider av någon form av handikapp.....

.....det går långsamt, men det problemet har ju också många andra t ex rullstolsbundna.
Stavåkning jämförs med att vara rullstolsbunden. Bara för handikappade.
Ett annat problem kan vara om några skrinnare förutsätter att man orkar turen utan stakning och tar till stavarna som en nödväxel om det kärvar till sej (skrovligare is eller annan friktion) medan de som stakar från början inte har nödväxeln kvar då optionen att plussa med armkraft ju redan är "förbrukad".

Håller dock med om att höga spetsar är den allvarligaste risken för skador vid stakning.

/Patrik
Stavåkning är farligt. Och:
Och dessutom är det redan från början mer energikrävande och tröttande att stakåka än att skrinna......
Det sååå jobbigt! (vilket jag deffinitivt INTE håller med om)

Då jag leder tur ber jag stakare att åka bredvid ordinarie ledet/övriga gruppen och med god marginal i längsled sinsemellan.

/Patrik
"Du som är stavåkare får åka lite på sidan om och inte med oss riktiga åkare"? Skamspåret? Vilken skön känsla det måste vara att bli utpekad som säkerhetsrisk och utpuffad ur ledet.
Trådstartaren:
Kritiken verkar ha övergått i tyst acceptans.
Själv kan jag överhuvudtaget inte åka skridsko utan stavar längre, varför jag självklart uppskattar toleransen.
Det som fungerar är rätt.
Tycker ni att era negativa inlägg om stavåkning luktar tolerans? Bryr ni er om vad som fungerar? Ni gör ju allt för att försöka påskina att det INTE går att åka med stavar. Det är ju rätt konstigt att nästan alla jag ser på skridskor åker med stavar. Ingen står still. Ingen står och flåsar för att de är sååå trött i armarna. Ingen har fått ögonen utpetade av kompisens stavar.

Ibland är isen så jädra dålig att åtminstone jag själv inte får till riktiga skär, då är det inget snack längre. Stavarna MÅSTE till för att få upp någon fart. I motvind orkar jag inte heller med ordentliga skär, då blir det också stavåkning om det ska gå framåt. Men då är jag en DÅLIG skridskoåkare... Tack. Jag känner mig väldigt välkommen in i skridskoåkningen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...