Telia eller Telenor?

Helt vanlig internetdelning som alla telefoner har.

Jo, men går jag in på det som kallas "internetdelning" på min smartfån så handlar det bara om att dela med sig, dvs att fånen blir som en router eller modem via usb. Inte samma sak.
Glömde väl oxå påpeka att jag på den tiden inte betalade för någon surf i mobilen, hade bara mobilt telefoni.
 
Jo, men går jag in på det som kallas "internetdelning" på min smartfån så handlar det bara om att dela med sig, dvs att fånen blir som en router eller modem via usb. Inte samma sak.
Glömde väl oxå påpeka att jag på den tiden inte betalade för någon surf i mobilen, hade bara mobilt telefoni.

Okej, men då förstår jag inte alls vad du menar.
 
Skulle det kunna vara så att abonemanget medgav fria röstsamtal och sedan ringdes ett röstsamtal till en gammal hederlig modempool, som väl gav 56k i bästa fall och över en mobil talkanal sannolikt ännu lägre - detta kan vara en förklaring till hur det gjordes.

/Patrik
 
tango: nej, inte riktigt heller. Det enda jag vet e att om man bara har mobilt telefoni i sitt abonnemang så är det alltid två "linjer" till mobilen. Om jag inte minns fel så är detta så för att man ska kunna prata som i en vanlig telefon och inte som med en komradio som en mobil "egentligen" är.
Jag gjorde denna internetdelning på min mobil år...2007 :). Då hade jag stenkoll på vad o varför, men när man inte har behov av infon längre så glömmer man av den. En annan grej jag kommer ihåg var ett d va tvunget att göras via 3G-nätet, funkade inte på 2G. O man var tvungen att "tvinga" datorn att använda mobilen som modem. Och det funkade på Ubuntu, Mac och Windows. Så jag hade gratis mobilt internet i ca 7 år.
 
Nä du e ute och cyklar med det där med två linjer - det handlar om nått helt annat.Komradios (yrkes/proffsradios) har inga problem att kunna köras i duplexläge men själva grejen för komradio är ju månganvändarfunktion och då kan inte alla tala i mun på varandra så där är simplex eller semiduplextrafik standard.

Tror eventuellt du kört mot modempol som Tango snackar om
 
Nä du e ute och cyklar med det där med två linjer - det handlar om nått helt annat.Komradios (yrkes/proffsradios) har inga problem att kunna köras i duplexläge men själva grejen för komradio är ju månganvändarfunktion och då kan inte alla tala i mun på varandra så där är simplex eller semiduplextrafik standard.

Tror eventuellt du kört mot modempol som Tango snackar om

Öööh. Nä. En mobil är en radio...infon är radiovågor. Dom har två linjer, det är ingen fråga.
Men, ämnet handlade om vad köra hur o till vilken kostnad (tror jag). Mobilt internet gratis var mitt tips. Sen kan man diskutera hur det funkar...men till vilken nytta?
 
Nä du e ute och cyklar med det där med två linjer - det handlar om nått helt annat.Komradios (yrkes/proffsradios) har inga problem att kunna köras i duplexläge men själva grejen för komradio är ju månganvändarfunktion och då kan inte alla tala i mun på varandra så där är simplex eller semiduplextrafik standard.

Tror eventuellt du kört mot modempol som Tango snackar om

För att förklara duplex/komradio versus telefon med andra, i min värld enklare ord så är det så här:
telefoni = "en till en" -kommunikation - du ringer ett "telefonnr" och pratar bara med EN i andra änden
"kom-radio": En till många - du pratar till alla som lyssnar på samma kanal

Sen finns det såklart varianter och kombiantioner av ovanstående: t ex "push to talk" som gör att mobiler kan bli "en till många" genom att skicka pratet över mobilt datanät.
Det finns ju även trepartssamtal och konferenssamtal som tillägstjänster till telefoni.
En Rakel-terminal (används av blåljusmyndigheter, försvarsmakten m fl) kan agera som både en till en och en till många.

Ang "gratis långsam surf" - kan det vara så att du hade ett abonnemang med ett fastnätsnummer som dock var en mobiltelefon (och inte via tvåtrådig kopparkabel) och där hade operatören råkat aktivera mobildata över GSM och glömde ta betalt för datatrafiken?


/Patrik
 
En mobil är radiokommunikation. Det går över radiovågor. Så e d bara. Att funktionen har gjorts annorlunda än kom-radio beror helt enkelt på idén/syftet och efterfrågan.
Nej, det var inget fastnätsabonnemang. Ren mobiltelefoni. Bytte även operatör under tiden och det fungerade likadant. Kunde göra d med flera olika telefonnummer och mobiler - jag visste då vad jag gjorde. Jag vet att jag inte har fel angående att det är två linjer och att d va därför det fungerade. En del av inställningarna gjorde jag direkt i mobilen och resterande via datorn. Gick att använda internet både direktkopplad via usb samt blåtand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Telia, Kafka och satellitabonnemang Utrustning allmänt 17
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...