Tarptent i svenska fjäll?

Efter att ha kikat runt ett bra tag efter ett lätt dubbel-duk tält har jag hittat tillverkaren Tarptent, men har svårt att bestämma mig för om jag ska ta det mer stormtåliga Scarp1, eller det lättare Moment DW.
Prisskillnaden går att leva med, men i och med att det är lite drygt 500gram skillnad i vikt och givetvis packstorlek vill jag höra mig för lite innan jag bestämmer mig.

Därför undrar jag om någon har erfarenhet av något dessa tält, eventuellt andra modeller från tillverkaren, och hur dom står upp mot vindarna i våra fjäll.


Kan också tillägga att båda modellerna påminner starkt om Hillebergs Akto och Enan i design.
Så ni som har erfarenhet av hur Enan klarar vind jämfört med Akto, får gärna bidra med råd.
 
Har ett scarp 1 och är mkt nöjd med det, har inte varit ute i storm med det men klarar riktigt busväder av egen erfarenhet. Enan tycker jag är för trångt i och upplever att ytterduken lätt kommer åt innerduken vid hårdare blåst.
 
Tack för svaret!

Använder du dom extra tältpinnarna som går korsvis också eller bara som det är?
Känns som att man går miste om den låga vikten när man lägger till två extra tältpinnar och då kanske det rent av finns bättre alternativ som är rena kupoltält?
 
Hej, lite sent svar men såg först nu inlägget. Jag har haft Enan från Hilleberg men var inte riktig nöjd efter att ha använt den vid en Sarek tur. Det kändes för trångt och tältduken la sig på innerduken vid frost. Jag lyckades inte riktig spänna det så tältduken inte skulle lägga sig på innerduken. Blåsten klarade den bra.
Inför förra årets tur till Arjeplog & Sulitjelma området sålde jag Enan och skaffade mig ett Tarptent Skarja 1 utan de extr bågarna. Några nätter bllåste det ordentlig och jag var lite oroligt om tältet skulle hålla men det var inget problem. Nu vet jag inte om det var riktig storm eller vad som kallas storm. Jag är väldigt nöjd med tältet, rymligt invändig dock har den lite mindre absid än Enan. Men jag får bekväm plats med säcken i sidan och då har jag mycket plats kvar för att ligga. En stor fördel är att den är öppningsbar på bägge sidor och lite högre känns den också. Sedan har jag valt att ha ett meshinnertält som gör att jag kan njuta av utsikten vid fint väder utan mygg.
Beställde dock ett annat innertält också men det har inte testat än.
Jag kommer nog att skaffa de där extra bågarna också. Mest för säkerhets skull och tältet blir då fristående vad som ibland kan vara en fördel. Enda nackdelen är färgen, den smälter lite för bra in. Jag hade hellre velat ha ett rött tält. Men det kanske är mindre viktig.
Mvh Veni
 
Jag har ett Tarptent Moment av den gamla modellen, dvs med enkelvägg. Den modellen utgick kort efter att jag köpt den. Jag har använt tältet på ett par vandringar i jämtlandsfjällen, hittills har ingenting blåst sönder och regnskyddet är utmärkt. Låt vara att jag har undvikit de värsta stormarna.

Det som kan sägas är att tältet består av en överdel och ett golv som sitter ihop med myggnät. Det är alltså "öppet" nere vid marken vilket gör att det drar in en del kyla vid snålblåst. Ärligt talat vet jag för lite om tält för att se om det blir någon skillnad med Akto och dylika tält: alla tält måste ju ventilera, så man kanske inte blir av med kallraset.

Jag läste en del på nätet innan köp, och det verkar som om Tarptent generellt har visat sig mer hållbart än många trott. Vikten på 900 g är definitivt ingen nackdel!
 
Tarptents enkelväggstält är klart mera dragiga inuti än t.ex Hilleberg Akto då det blåser på, men man kan spänna det mera tajt ner till marken vid sådana tillfällen om man vill. Själv har jag varit mycket nöjd med ett Tarptent Double Rainbow som solotält. Det har den stora fördelen att det vid fint väder går att ha som ett myggskydd med bra utsikt.
IMG_6488.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
nuotap Kort film: Tarptent StratoSpire 2 i lättare blåst Bo och sova 5
vago tarptent double rainbow eller hb anjan? Bo och sova 0
BitchingBob Tarptent - Double Rainbow Bo och sova 30
wistrom Tarptent Double Rainbow - tillägg och mod Bo och sova 4
MAW Att täta tältsömmar? (på Tarptent Scarp 1) Bo och sova 2
greenjuice Tarptent Moment Bo och sova 1
andy69 Tarptent Rainbow.. Bo och sova 2
kallefs Extra linor i Tarptent double rainbow? Bo och sova 5
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
Strykarräven Beställa Tarptent, intresserad? Bo och sova 69
Martin Fjäderlätt Tarptent Rainbow, spännande LK-tält Bo och sova 2
Martin Fjäderlätt Tarptent Cloudburst - kan det vara nåt? Bo och sova 12
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent silnylon 400 g Bo och sova 20
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
andy_02 Hilleberg Nallo - inte för svenska män! Bo och sova 21
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
avslutat medlemskap 201003 Tält för vandring i fjäll och tropiskt klimat? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.