Jag köpte en kajak i början av maj i år (2016) och har efter det tillverkat lite tillbehör som jag tänkte visa i den här tråden.

Det jag har gjort är:
- "paddelkoppel"
- "synlighetsarmband" till paddeln :) (jo, det är ett lustigt namn)
- Paddelflottör
- Däckväska
- Kajakställ
- Cykelkärra (fortfarnade under test och förändring)
- Transportkapell
- upphängning (förvaring)

Jag gör ett inlägg för varje sak och lägger upp bilder och förklaringar.
(det kanske dröjer innan jag lagt upp allt)


Om det är någon mer som tillverkat egna kajaktillbehör så får ni gärna lägga upp bilder på det här också.
 
Paddelkoppel

Här kommer bilderna på "paddelkopplet".

Bild 1: visar allt material som jag använde. Det mesta hade jag redan hemma. Den svarta remmen bytte jag ut till en gul rem.
(jag tillverkade "kopplet" innan jag köpte kajaken. Jag hade bestämt mig för en gul kajak och när jag hittade gul rem på löpmeter så köpte jag på mig ett par meter och har använt det i flera av grejerna som kommer visas i den här tråden. Dock så matchar inte färgen med kajakens färg som visade sig vara mer åt det orangea hållet :/ )

Bild 2: Jag klippte bort kontakterna på den gamla mobilladdarkabeln.

Bild 3: Vet inte om de där hakarna har något namn, men jag bände loss hakarna från "öglorna". Ena "öglan" behöll jag och den andra hamnade tillbaka i bra-att-ha-lådan. :)

Bild 4: Jag trädde igenom ändarna av laddkabeln och bildade en ögla. Jag fäste det med koppartråd och trädde sen krympslang över det.

Bild 5: Hakarna på plats och krympslangen krympt.

Bild 6: Paddelremmen på plats. Det blev inga bilder på tillverkningen av den. Men jag sydde fast D-ringen och den där "öglan" från ena haken och lite kardborrband (som inte fanns med på första bilden.)
 

Bilagor

  • DSC_1207.jpg
    DSC_1207.jpg
    30.6 KB · Visningar: 2,258
  • DSC_1208.jpg
    DSC_1208.jpg
    42.9 KB · Visningar: 2,222
  • DSC_1209x.jpg
    DSC_1209x.jpg
    55.4 KB · Visningar: 2,136
  • DSC_1210.jpg
    DSC_1210.jpg
    44.6 KB · Visningar: 2,229
  • DSC_1211.jpg
    DSC_1211.jpg
    52.1 KB · Visningar: 2,245
  • DSC_1246.jpg
    DSC_1246.jpg
    45.8 KB · Visningar: 2,275
"Synlighetsbanden"

Jag har läst en del trådar här på utsidan om hur man ska synas när man är ute och paddlar. Så jag funderade lite på hur jag skulle göra eftersom min paddel är helt svart. Det jag kom på var att sy ett par "armband" till paddeln av neonorange rem som jag hade liggandes. Remmen kommer fån såna här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/L...are/Bandspannare-till-lasthallare-2000016571/ som jag köpte för flera år sedan. När jag köpte dem så bytte jag direkt ut de neonfärgade remmarna mot svarta för att jag tänkte att de neonfärgade remmar kunde komma till användning till något annat och för att jag har inte sett någon som säljer neonfärgade remmar på löpmeter.

Bild 1: Delarna till ett "paddelskaftband". 2 neonfärgade band, 1 reflexband och kardborre.

Bild 2: Jag sydde endast runt kardborredelarna för att hålla alla delarna ihop.

Bild 3: Banden på paddeln

Hur mycket synligare jag blir med dem på paddeln vet jag inte, men lite mer borde jag nog synas med dem på. :)
 

Bilagor

  • DSC_1241.jpg
    DSC_1241.jpg
    49.9 KB · Visningar: 2,189
  • DSC_1242.jpg
    DSC_1242.jpg
    52.3 KB · Visningar: 2,160
  • DSC_1245.jpg
    DSC_1245.jpg
    128.1 KB · Visningar: 2,283
Paddelflottör

Här kommer bilderna på paddelflottören.

Bild 1: Flottören fyllde jag med flera lager med vanligt underlagsfoam ( https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-läggning/underlagsfoam-p13002 ) som jag hade kvar efter golvläggning. Jag skar ut delarna längst en mall som jag sågade ut från en MDF-skiva.

Bild 2: Alla delarna innan de syddes ihop

Bild 3 & 4: Resultatet.

Jag har inte testat den än även fast jag har varit ute och paddlat. Jag har helt enkelt tagit för givet att den funkar. Jävligt dumt, jag vet. Men ett ordentligt test ska göras så fort som möjligt.
 

Bilagor

  • DSC_1218.jpg
    DSC_1218.jpg
    26.4 KB · Visningar: 2,238
  • DSC_1261.jpg
    DSC_1261.jpg
    26.1 KB · Visningar: 2,225
  • DSC_1282.jpg
    DSC_1282.jpg
    167.6 KB · Visningar: 2,345
  • DSC_1283.jpg
    DSC_1283.jpg
    164.9 KB · Visningar: 2,266
Nu blir det inget mer i kväll och i morgon hinner jag nog inte med något heller. På söndag ska jag försöka lägga ut lite mer.
 
Transportkapellet

Fick lite tid över nu, så här kommer bilderna på Kapellet.

Bild 1: Jag tog en bit tyg, som jag hade liggandes hemma (ett tarptyg köpt från shelby.fi), och la det över sittbrunnen med undersidan uppåt.

Bild 2: Trädde över 5 mm gummicord med ett snörlås http://www.shelby.fi/product_info.php?cPath=402_415_63&products_id=3232

Bild 3: Markerade vart jag skulle klippa. Jag körde på ögonmått. Det blev nästan lite för litet när det var klart.

Bild 4: Utklippt

Bild 5: Klar. Jag sydde dit en ögla fram samtidigt som jag sydde kanalen för corden. Det var lite knepigt att sy kanalen i det ganska halkiga materialet och den runda formen. Snyggt blev det inte, men huvudsaken är att det funkar :)

Bild 6: Kapellet på plats.
 

Bilagor

  • DSC_1333.jpg
    DSC_1333.jpg
    25.1 KB · Visningar: 2,144
  • DSC_1335.jpg
    DSC_1335.jpg
    26 KB · Visningar: 2,266
  • DSC_1336.jpg
    DSC_1336.jpg
    21.7 KB · Visningar: 2,119
  • DSC_1337.jpg
    DSC_1337.jpg
    26.9 KB · Visningar: 2,127
  • DSC_1338.jpg
    DSC_1338.jpg
    48.1 KB · Visningar: 2,151
  • DSC_1340.jpg
    DSC_1340.jpg
    25.1 KB · Visningar: 2,205
Visserligen sysslar jag inte med paddling så mycket, men det ser ju riktigt bra ut det där! Kul och händigt att kunna göra så mycket själv :)!!
 
Kajakställ

Bild 1: Delarna till ett av ställen. Det mesta hade jag liggandes hemma. Köpte bara M6-skruvarna och muttrarna. Använde bara en av dem för att hålla ihop rören. De andra två tänkte jag använda till att låsa rören i reglarna, men hålen i reglarna blev så pass tighta så jag tyckte att det inte behövdes. Kanske får sätta dit dem framöver. Rören kommer från dotterns studsmatta. De höll upp skyddsnätet.

Bild 2: Jag fixade en liten gig så att jag kunde borr hålen i reglarna i 45 graders vinkel

Bild 3: Remmen skruvade jag fast med två plåtskruv i varje ände. Nere till vänster ser ni M6-skruven som håller ihop rören. Jag la även två brickor i mellan för att det ska gå lätt att fälla ihop ställen.

Bild 4: Klar
 

Bilagor

  • DSC_1325.jpg
    DSC_1325.jpg
    68.4 KB · Visningar: 2,151
  • DSC_1326.jpg
    DSC_1326.jpg
    23.4 KB · Visningar: 2,151
  • DSC_1331.jpg
    DSC_1331.jpg
    37.3 KB · Visningar: 2,164
  • DSC_1328.jpg
    DSC_1328.jpg
    170.1 KB · Visningar: 2,284
Upphägningen (förvaringen)

Jag förvarar kajaken upphängd i garagetaket. Jag kan köra in bilen med kajaken på biltaket och sen hänga upp den i garagetaket. Dock så är min hylla på väggen lite i vägen, så jag får trixa lite när kajaken hissas upp och ner.
Jag tog reda på vart takbalkarna fanns och sen skruvade jag upp lister och satte 3,5 meters remmar i kläm mellan list och tak.
Remmarna är vanliga spännband från clas ohlson http://www.clasohlson.com/se/Spännband/Pr351281000
 

Bilagor

  • DSC_1306.jpg
    DSC_1306.jpg
    19.3 KB · Visningar: 3,254
Jag har läst en del trådar här på utsidan om hur man ska synas när man är ute och paddlar. Så jag funderade lite på hur jag skulle göra eftersom min paddel är helt svart. Det jag kom på var att sy ett par "armband" till paddeln av neonorange rem som jag hade liggandes. Remmen kommer fån såna här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/L...are/Bandspannare-till-lasthallare-2000016571/ som jag köpte för flera år sedan. När jag köpte dem så bytte jag direkt ut de neonfärgade remmarna mot svarta för att jag tänkte att de neonfärgade remmar kunde komma till användning till något annat och för att jag har inte sett någon som säljer neonfärgade remmar på löpmeter.

Bild 1: Delarna till ett "paddelskaftband". 2 neonfärgade band, 1 reflexband och kardborre.

Bild 2: Jag sydde endast runt kardborredelarna för att hålla alla delarna ihop.

Bild 3: Banden på paddeln

Hur mycket synligare jag blir med dem på paddeln vet jag inte, men lite mer borde jag nog synas med dem på. :)

Vill man göra det lite enklare för sig och ändå är på biltema kan jag tipsa om deras diamant-tejp som jag har på mina paddelblad och som förvånande nog suttit kvar i många år. Jag har gula remsor på min svarta paddel av följande tejp:
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Diamanttejp-2000017578/

Har även gult på sidorna av cykelsadeln samt röd dito bak på cykelsadeln och den tejpen har också överlevt flera svenska vintrar med stor andel utomhusparkering.

/Patrik, vars DIY till kajak blivit transportkapell, paddel-koppel av textilgummiband och plastkrokar och det ligger tyg till ett drivankare i en påse härhemma, att färdigställas vilket år som helst :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...