Regn- och ovädersbilder från fjällen?

Tack! Äntligen - lite bilder där man kan föreställa sig fukten och kylan som kryper in under kläderna. Verklighetens klibbande svett blir en bonus.

Jimmys och ksell:s bilder tycker jag ser extra påtagliga ut....

Vad gäller Sarek så tänker jag bara på två kompisar som var där en dryg vecka, och det ösregnade tydligen konstant - inte en enda minut utan regn, dag som natt.

Ska man gå efter bildstatistiken uppskattar jag att det faktiskt är bra väder 99,9 procent av tiden, och sen lite dimma några minuter ibland, men mest då bara för att fjällen ska få se trolska ut.
En förklaring kan ju vara att de flesta kameror inte är väderskyddade. Man har ingen lust att riva upp kamera och grejor i hällande regn och riskera att den blir förstörd.

Haha, skrev ju det här också: "Antagligen är det brist på [regnbilder] för att det är så mycket roligare att visa på det bra och trevliga, men kanske också därför att man dels inte rör sig ute lika mycket som när det är fint, dels har fuktkänslig kamera.
 
Regn och dimma i Grövelsjön

Denna bild är tagen i fjällen från Grövelsjön i slutet av augusti 2015.
Våra leenden speglar inte humöret, då det regnade, blåste och var dålig sikt.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    91.4 KB · Visningar: 736
Jämtland 2013
Tror det är nära Blåhammaren strax innan regnet övergick i snö...
Kompisen(som gjorde sin första fjällvandring i modern tid) ville upp på Storsylen och vi gjorde så i perfekt väder(som tyvärr bara varade den förmiddagen...)
Jag tyckte att vi kunde lika gärna köra Jämtlandstriangeln, "det blir trevligt, en liten lätt och behaglig vandring..."
Blåhammaren var smockfull så vi tältade ute i snön men det var rätt skönt att kunna torka lite kläder och så inne på stationen.

Kan tillägga att vi ändå fortsatt göra fjällvandringar tillsammans, nu mera härdade än någonsin :)
 

Bilagor

  • göttväder.jpg
    göttväder.jpg
    46 KB · Visningar: 679
Bra tråd!
Många bilder förmedlar verkligheten så bra så jag känner råfukten här där jag nu sitter i stugvärmen. Kan vara pedagogiskt att titta på och fundera över för många förstagångsvandrare.
Förresten, vad brukar ni ha på händerna? De flesta har ju något varmt att ta på sig men när det regnat dag efter dag? Själv har jag ett par kraftiga arbetshandskar i gummi med långt skaft som jag klippt av en bit av. Viktmässigt inte optimalt men rejäla och tål en hel del.
 
Här kommer mitt bidrag till dåligt väder! Det är svårare att fånga dåligt väder än bra väder på bild.
 

Bilagor

  • P7030049.jpg
    P7030049.jpg
    47.5 KB · Visningar: 569
Jämtland 2013
Jag tyckte att vi kunde lika gärna köra Jämtlandstriangeln, "det blir trevligt, en liten lätt och behaglig vandring..."

Den bilden förmedlar verkligen misären man kan känna ibland :D!

Min värsta vandring var utan tvekan i Sarek, drabbades dag två redan av en begynnande halsinfektion. Fick feber och levde på varma koppen och alvedon från dag tre....och insåg att det var lika långt att gå tillbaka som att fortsätta. Behöver jag ens säga att från dag två så regnade det dygnet runt med låga moln och dimma.Som grädde på moset fick jag pyspunka på liggunderlaget!!

Skråade Njavvebuollda med sikt på kanske 20 meter, kändes inte säkert med stora stenbumlingar och plötsliga stup som tvingade mig att gå tillbaka en bit och ta omväg. Det var bara med hjälp av min Suunto som jag kunde hålla en ungefärlig likadan höjdnivå hela tiden. På ganska långt avstånd hörde jag dånet från Njavvejågåsj...dån?
Det skulle ju vara ganska enkel att vada?

Men jag har en Otrolig tur....går helt i blindo och träffar tydligen på enda vadstället, ett sel. Det är brett...kan inte ens se över till andra sidan. Chansar lite och kommer mig över. Både ovan och under selet är det forsar. Eftersom jag redan var helt igeomblöt så vadade jag med skor och kläder på.
Fortsätter i dimman och går rakt på en liten stig och senare ett röse, Yes..lyckan är total och jag når Sourva på kvällskvisten där jag tar bussen hem nästa dag.

Träffade två killar på bussen som hade gått samma väg som jag, men dom hade aldrig lyckats vada Njavvejågåsj..utan dom hade fått gå tillbaka och gå ut via Saltoluokta istället! En dryg omväg jag Inte skulle velat göra!
 

Bilagor

  • DSCN0331.jpg
    DSCN0331.jpg
    37.1 KB · Visningar: 497
  • DSCN0335.jpg
    DSCN0335.jpg
    33.3 KB · Visningar: 484
Monsunregn vid Kebnekaise fjällstation 2011. Vi överlevde men det gjorde inte den vattensäkrade telefonen dessvärre.
 

Bilagor

  • 0 073 copy.jpg
    0 073 copy.jpg
    50.4 KB · Visningar: 489
Det här är inga misärbilder på något sätt, men jag tycker att den första förmedlar lite av känslan "hinner-vi-få-upp-tältet-innan-ösregnet"? Som många har sagt är det svårt att förmedla upplevelsen på bild, men här kom verkligen molnen invällande i dalen med ganska hög fart. Och man vet ju aldrig - det kan bli skyfall, eller två veckors regn, eller så drar det förbi.

Och sedan en bild som får mig att minnas harmen över den uteblivna utsikten när man kämpat sig upp på fjälltoppen (Norra Sytertoppen), och det är totaltjockt så att man inte ser nånting alls av landskapet, fast man vet att man hade haft chans till en vidunderlig utsikt. Och så öppnar sig en lucka i molntäcket så att man åtminstone får en liten glimt.
 

Bilagor

  • Oväder.jpg
    Oväder.jpg
    50.2 KB · Visningar: 421
  • Lucka.jpg
    Lucka.jpg
    27.4 KB · Visningar: 417
Inspirerad av Anders berättelse där sjukdom spökat...
Hinner jag över Njunni, ned i Kaskasavagge och till ett efterlängtat vindskydd innan regnet sveper in...?
attachment.php


Tyvärr. Och vindskyddet var fyllt av fyra ryssar...febern började smyga på mig lagom till vandringens avslutande dag.
attachment.php


Gillar för övrigt KLAGER's kommentar i början av denna tråd!:) Men det har varit intressant att se och läsa! Även om jag inte använder tråden som grundtanken var..
 
Liknande trådar

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...