Hur förberedd är du?

Jag vet att vi har en liknande tråd i http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82170, men den har i mina ögon en lite mer zombieapokalyptisk inriktning. Den här tråden tänkte jag mer fråga hur ni förberett er på lite mer vardagliga problem, tex ett längre strömavbrott.

MSB har en lista på saker de tycker att alla ska ha hemma. Jag tyckte den var tänkvärd.

Listan (länk):
Fotogenlampa och bränsle

  • Fotogenlampa med bränsle
  • Tändstickor
  • Stearin- och värmeljus
  • Ficklampa med extra batterier
  • Dunkar att hämta vatten i
  • Husapotek med det viktigaste
  • Radio med vev och solceller
  • Vevladdare till mobilen
  • Extra element eller värmare
  • Sovsäck, filtar och varma kläder
  • Hygienartiklar
  • Campingkök och bränsle
  • Mat som klarar rumstemperatur, exempelvis ris, pasts, bulgur, nötter och choklad
  • Kontanter
  • Telefonlista; ett papper med de viktigase numren nedtecknnadse. 11313 är samhällets informationsnummer vid stora olyckor och kriser

Märkligt att de hänvisar till 11313 istället för sin egen websida www.krisinformation.se (finns även som app).
Webben borde ju vara vida överlägsen rösttelefoni när det handlar om att "en till många"-kommunikation /krisinformation. Givet att internet fungerar dvs. MSBs webserver borde ha reservkraft men kanske inte hela IP-vägen dit.

/Patrik
 
Ja, ladda telefonen med dynamovev är inte så effektivt. Men står valet mellan det och inget, så är det väl ganska givet.
Annars kan man som tidigare sagts ladda i bilen (om man har någon).
Själv förlitar jag mig på mitt powerpack. Ser till att det är fulladdat + lägger mobilen på laddning om det börjar dra ihop sig till oväder. Räcker för ett par laddningar.
 
Ja, ladda telefonen med dynamovev är inte så effektivt. Men står valet mellan det och inget, så är det väl ganska givet.
Annars kan man som tidigare sagts ladda i bilen (om man har någon).
Själv förlitar jag mig på mitt powerpack. Ser till att det är fulladdat + lägger mobilen på laddning om det börjar dra ihop sig till oväder. Räcker för ett par laddningar.

Efter att ha googlat och läst om vevladdare är jag beredd att hålla med. Min iPhone tar ca en timme att ladda i ett vägguttag. Sen är det bara att räkna på hur många timmars vevning det motsvarar.

Bättre att skaffa en reservmobil med lång batteritid. Samsung Xcover 271 är ett enkelt och bra val.

Den dagliga mobilen hålls uppladdad, liksom bilen hålls tankad.
 
Senast ändrad:
Förr hade i alla fall telestationerna en rätt rejäl batteribank.
Enligt en släkting som jobbar med växelstationer (har hållit på sedan televerkets tid) så är växelstationerna inte alls lika välförberedda för att klara sig utan (extern) ström längre. Teleoperatörerna har inte ett lika klart samhällsansvar som televerket hade, och dessutom är det väl inte så många som använder PSTN.
 
[*]Fotogenlampa med bränsle
JA!
[*]Tändstickor
JA!
[*]Stearin- och värmeljus
JA! Men vad ska man ha det till när man har fotogenlampan?
[*]Ficklampa med extra batterier
Ficklampa? Man kan lysa med mobilen, borrmaskinen, traktorn och om alla de havererar har vi egen elförsörjning och elverk på 25kVA.
[*]Dunkar att hämta vatten i
JA! Och egen brunn samt möjlighet att samla regnvatten. Vattenfilter finns.
[*]Husapotek med det viktigaste
Som vad? Hur många gånger i livet är man på ett apotek. Blodstoppare och plåster finns.
[*]Radio med vev och solceller
Nej men jag kan lyssna i bilen.
[*]Vevladdare till mobilen
Jag sätter hellre i laddaren i vägguttaget och laddar som vanligt.
[*]Extra element eller värmare
Med tre eloberoende värmekällor i huset känns det här en aning onödigt men ja det finns en fotogenvärmare.
[*]Sovsäck, filtar och varma kläder
Självklart!
[*]Hygienartiklar
Nej, toapapper tandborste och schampo hoppas jag att MSB har till mig när det är kris och jag börjar sköta min dagliga personliga hygien.
[*]Campingkök och bränsle
Vedspisen gillar jag bättre.
[*]Mat som klarar rumstemperatur, exempelvis ris, pasts, bulgur, nötter och choklad.
Vi har det vi behöver i källaren där det inte är rumstemperatur. Om den skulle bli förstörd får vi väl äta upp hönsen och katten.
[*]Kontanter
Den här punkten ersätter alla ovanstående. Har man cash kan man köpa sig loss.
[*]Telefonlista; ett papper med de viktigase numren nedtecknnadse.
Skrivkramp redan? Om det bara finns ett viktigt nummer kanske man ska komma ihåg det istället?
11313 är samhällets informationsnummer vid stora olyckor och kriser.
 
  • Ficklampa med extra batterier
    Ficklampa? Man kan lysa med mobilen, borrmaskinen, traktorn och om alla de havererar har vi egen elförsörjning och elverk på 25kVA.
Pannlampan är ju marginellt mer praktisk än ovannämnda. Traktorn har fördelar, men kan vara jobbig att lysa i små utrymmen med ;).
  • Husapotek med det viktigaste
    Som vad? Hur många gånger i livet är man på ett apotek. Blodstoppare och plåster finns.
Håller med till viss del, men ett hyfsat upplag med ipren/alvedon kan vara bra att ha...

  • Hygienartiklar
    Nej, toapapper tandborste och schampo hoppas jag att MSB har till mig när det är kris och jag börjar sköta min dagliga personliga hygien.
Heh, de specificerade det som "hygienartiklar som funkar utan vatten", typ tvättservetter, på MSBs hemsida. Min reaktion var dock ungefär som din när jag först läste den punkten ;).
 
Pannlampan är ju marginellt mer praktisk än ovannämnda. Traktorn har fördelar, men kan vara jobbig att lysa i små utrymmen med ;).

Håller med till viss del, men ett hyfsat upplag med ipren/alvedon kan vara bra att ha...


Heh, de specificerade det som "hygienartiklar som funkar utan vatten", typ tvättservetter, på MSBs hemsida. Min reaktion var dock ungefär som din när jag först läste den punkten ;).

Blir det kris ska man ta en treo. Ska man äta upp hönorna eller äggen först eftersom man inte vet vilken av dom som kom först?
Hygienartiklar: Ja det var ju en JÄVLA skillnad. Så när brunnen har sinat, den andra brunnen har sinat, sex kubik regnvatten har tagit slut och Vättern är tom på vatten så ska man ta fram sina våtservetter. Ja det känns mer logiskt.
 
Våra överlevnadslärare M Ekeblom, S Källman och L Fält skrev för några år sen Överleva i det sårbara samhället, ICA gav ut ISBN 91-534-1486-1.

Civilförsvarsförbundet gav ut utmärkta minneskort, fickminnen mm.
Det fanns även en studiecirkel,i ämnet hemberedskap.

Låt oss hoppas vi slipper.
go tur
 
Alltså, folk har inte lärt sig nåt när det kommer till ämnet "naturkatastrofer" och att samhället stannar utan el, det blev bevisat än en gång i helgens stormar. Den enda som hade elverk och annat som behövdes var jag, resten av bygden var utan el och delvis telefoni (nej mobiler funkar inte utan el heller märkte dom) i över 30 timmar. Närmsta grannen fick låna lilla elverket av mig så dom kunde ladda frys och kyl samt hinka upp vatten ur min vattenreservoar som ligger på deras tomt (jag har självtryck men dom har djupborrat).

Skulle det bli långvarig kaos i samhället klarar jag mig nåt år på det jag har i lager, diesel för kyl och frys finns för ett halvår (4 timmar per dygn) och ved för uppvärmning och matlagning finns massor av. "Slaskström" till belysning mm. förser solceller mig med. Allt detta är en långsiktig investering som redan betalat sig då annars mat för tiotusentals kronor gått till spillo när frysarna slutat fungera.

Vissa "vet precis" vad man ska göra men snackar bara och gör inget och den som snackar värst här om beredskapen hans frysar rann det ur i helgen,,,,,,,


"Det är bättre att vara tyst och verka dum, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel." *Gammalt talesätt som håller än.*
 
Jag skall väl börja med att säga att jag bor i en större stad. Jag räknar inte med några längre störningar om vi undantar de zombieapokalyptiska senarierna. Jag har bil och nära till det mesta.

[QUOTE
  • Fotogenlampa med bränsle Nej, men har stearin och värmeljus
  • Tändstickor Ja
  • Stearin- och värmeljus Ja
  • Ficklampa med extra batterier Ingår i min friluftsutrustning
  • Dunkar att hämta vatten i Ja
  • Husapotek med det viktigaste Första hjälpen kit i min friluftsutrustning
  • Radio med vev och solceller Vad skall jag med den till? har en batteriradio och radio i bilen
  • Vevladdare till mobilen Har extra battri och kan ladda i bilen om nu mobilnätet är uppe
  • Extra element eller värmare Var skall jag koppla in extraelementen om inte de ordinarie fungerar? Har braskamin för värme
  • Sovsäck, filtar och varma kläder Har faktiskt alla mina kläder hemma. Sovsäck ingår i friluftsutrustningen.
  • Hygienartiklar Allt jag har i fält har jag även hemma
  • Campingkök och bränsle Ingår i min friluftsutrustning
  • Mat som klarar rumstemperatur, exempelvis ris, pasts, bulgur, nötter och choklad Jo mat har jag hemma och den som förgås om frysen stannar får jag väl köpa ny efteråt.
  • Kontanter Jo det har jag faktiskt i reseplånboken
  • Telefonlista; ett papper med de viktigase numren nedtecknnadse. 11313 är samhällets informationsnummer vid stora olyckor och kriser Nej, om mobilnätet är uppe kan jag 112, 113,13 och 118118 och ev. funkar internet i det läget.
[/QUOTE]
 
Jag tror vi behöver skilja mellan olika katastrofscenarier. De enklaste involverar bara en själv, de största hela samhället. Till exempel:

1. Bilen sladdar av en öde skogväg och hamnar i en snödriva. Du är inte skadad men kan inte få upp bilen på vägen igen. Det kommer inga andra bilar och i ödemarken finns ingen mobiltäckning. Hur hanterar du denna situation? Vad har du i bilen?

2. Storm eller annat oväder. Strömavbrott i flera timmar eller eller dagar. Inget (rent) vatten i kranen. Lokalt i Jämtland eller Småland eller liknande.

3. Putin invaderar Sverige. Hela svenska samhället påverkas, men inte resten av världen.

4. Global zombieapokalyps, typ World War Z.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...