Blötdjur?

I många av överlevnadsprogrammen man ser så plockar dom olika typer av musslor o snäckor o liknande för att tillaga direkt i brasan. Är detta nåt nån hör i Sverige (i synnerhet Norrlands kustland) praktiserat? Finns det ens att hitta, kan läsa att blåmussla ska va vanlig i bottenviken, men dom ligger väl inte bar på stranden o väntar?? :)
 
Västkustens nödmat om man missar fisket är blåmusslor...fast det har varit lite dåligt med lättplockade sådana efter nån några isvintrar med 50cm is i vikarna för några år sen.Man får nästan(eller måste dyka) dyka för o få sig lite käk.

Plocka stängda musslor och koka eller grilla och ät - mums mat.

Notera att man kan få giftiga musslor vid vissa tider på året på grund av algblomning , sök på Fröken mussla
så får ni allmänna råd om dom är ätbara just då.

Såg nån tråd på flashback att det fanns större bestånd av nån amerikansk mussla i vissa områden nedåt Halland.
Knivmussla , har inte sett den uppåt iaf.Också ätbart.

Östkusten och och knapra grillade snäckor får nån annan ta upp...anser det inte som en delikatess - som blåmusslor.
 
Det är flodpärlmussla och tjockskalig målarmussla som är fridlysta i Sverige. Förövrigt så lever ju t ex valrossen huvudsakligen på musslor
 
överlevnad

om det är för din överlevnad så tycker jag att skall kunna få äta lite fridlyst också.
eller skall man behöva tänka "ajdå det den måste jag släppa den är ju fridlyst, gör inget att jag svälter vidare"
 
Det är ju olika i olika miljöer. Det som det finns mycket av i en miljö finns det lite av i en annan miljö.

Det är ju därför t.ex. försvarets överlevnadshandbok lär ut växter som växer i största delen av landet, men inte tar upp växter från tropiska länder eller växter som bara växer på enstaka platser i landet. Ska man lära sig fem ätbara växter är det ingen vits att välja nån som bara växer på en liten ö nånstans.
 
Utan redskap är det väl definitivt inte lättare att plocka musslor (förutsatt att sådana finns där du är) än att fiska.

Vad gäller fridlysta djur och växter så gissar jag att det är helt ok att äta dem om det handlar om överlevnad. Sedan behöver man väl kanske inte direkt blogga om det efteråt...

Vad gäller musslor har jag för mig att åtminstone blåmusslor periodvis kan vara giftiga (eller åtminstone olämpliga att äta) pga att de äter vissa sorters alger? ...Googlade lite, jo, så är det, länk. Förutom rena magsjukesymptom kan man också drabbas av "stickningar och domningar runt munnen och i fingrar och tår", vilket är skäl nog att söka läkare asap.

Så ät inte musslor om du inte är riktigt säker på att de är ok, risken finns att du inte bara är hungrig och vilse efteråt...
 
Jodå ...på västkusten utfiskade vatten kan det vara lättare och plocka en påse musslor än o få ens en mager firre.

Och som sagt, kolla musslorna och dess giftvärde från alger via nätet/tel innan.Det kan bli en rejäl åktur av sjukdom.
 
Du bör nog lära dig 50-talet ätbara växter i sina 4 olika årtidskostymer.
Några är bra på våren, andra under hösten etc, till vintern är det bäst med förråd.
go tur
 
Senast ändrad:
Ursäkta en okunnig som inte gärna är i saltvatten. Men de musslor som man, eller i alla fall jag som barn, plockade i mängder på västkusten för att fiska krabbor med. Är det blåmusslor eller är det någon slags oätlig mussla ?

Mvh / Johannes
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...