Vandring på Mallorca

Hustrun o jag åker en vecka till Mallorca för att vandra. Vi är båda omkring de 70 år men vana vandrare, åker 3 till 4 gångar per år och har vandrat bl. a. på Madeira, Azorerna samt de flesta av Kanarieöarna.
Har forskat lite på Wikiloc o andra ställen o ser de flesta vandringar på Mallorca som ganska strapatsrika.
Någon som har tips på fina vandringar 5 till 15 km som inte är allt för ansträngande med enorma höjdskillnaden?
 
Det finns garanterat många på forumet med mer erfarenhet än mig, men då ingen annan svarat hittills så kommer här en beskrivning av mina intryck från tre halvdagsvandringar vi gjorde:

# Castell d’Alaró
Härlig vandring upp till en gammal befästning och ett vackert litet kapell. (finns en liten servering vid kapellet).
ca 600 m stigning men jämnt fördelad så det blir ändå en relativt lätt vandring upp. Samma väg ner eller tillbaka till Alaro via Orient, men då blir det en lite längre tur. Om ni inte ska utgå från Soller varje dag rekommenderar jag verkligen Castell d'Alaro


# Sa Gubia,
450 meters stigning, men även här någorlunda jämnt fördelad och därför inte särskilt jobbig. Vi parkerade Väst om Bunyola där det fanns gott om parkeringsplatser vid en restaurang. Fin vandring upp till toppen, men vandringen ner blev knepig då vi valde att gå mot Biniforani Gate vilket också var guidebokens förslag. Här var det mycket svårt att hitta ner och vi blev tvungna att klättra över/runt en handfull låsta grindar. Rekommenderar därför att gå ner samma väg som man kom från Sa Gubia.
Detta blev en heldagsvandring - både för oss och ett engelskt par vi träffade som hade precis lika svårt som oss att ta sig tillbaka enligt guidebokens instruktion.

# Fornalutx och Biniaraix från Soller.
Lätt vandring med mindre stigning än ovanstående två vandringar. Fornalurtx är en charmig by som är stor nog för att man ska kunna äta lunch där om man vill. Det går att ta sig ner/tillbaka till Soller som är startpunkt för ett stort antal vandringsleder.

Generellt ser lederna ut att vara bra uppmärkta, men det kan ibland vara svårt att hitta parkeringsplatser om man inte starat från någon av byarna.

Bilderna är från Castel d'alaro och Sa Gubia (Det ser definitivt mer strapatsrikt ut än vad det egentligen är).

Hoppas ni får en skön vandringsvecka!
 

Bilagor

  • IMG_0194.jpg
    IMG_0194.jpg
    79.5 KB · Visningar: 1,282
  • IMG_0226.jpg
    IMG_0226.jpg
    69.5 KB · Visningar: 1,359
Senast ändrad:
Uppar tråden då jag är intressad av tips. Vi ska ut med vår mor 70 år och hon är i hyfsad form. Är mallis bra att vandra på? Är det lätt att ta sig med buss till olika ställen och sedan ta en rundvandring och åka tillbaka? eller är egen bil ett måste?

Är det mycket som utgår från Soller? Går buss dit?

Tänker att det kan vara en skön vecka med både bad och några vandringar. Bra alternativ till tex Jämtlandstriangeln eller Rundvandring i Rondane?
 
Gr 221

Hej,

jag har vandrat över Mallorca från Port de Andratx till Port de Pollenca två gånger, en gång tidigt i april och en gång i mitten av oktober. En fin vandring, men begränsat med boende, så man måste boka i tid. Den vandringen jag gjorde var på 10 dagar, men man kan börja i Valldemossa och gå till Luc, vilket blir 5 dagar.
 
Jag vandrade hela GR-221 i våras och bokade ingenting i förväg. Det gick egentligen ganska bra, nu mera finns det även flera vandrarhem, speciellt för folk som går på leden. och så en campingplats i Lluc.

Största problemet för mig var att man fick bära allt vatten med sig. Det blev en del på långa etapper när det var varmt.
 

Bilagor

  • IMG_7906.jpg
    IMG_7906.jpg
    54.2 KB · Visningar: 772
googalde lite och den är 15 mil lång......tar några dagar mao...

nyfiken på övernattningställena? tipsa gärna måste förbokas?......ingår sängkläder osv? funderar ev på att springa leden på några dagar och då är det skönt att få ner packvolymen:) bästa badställen?
 
Blir kanske 3 dagars vandring och 3 dagars cykel.....

Så om man vill bo på samma ställe och göra 3 fina dagsvandringar i bergen vart är då lämpligt att bo?

cykla gör vi nog sedan mera åt östkusten till....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Trekking 2
tiddelipom Vandring på Färöarna Trekking 2
vandringsfia Vandring på Sicilien Trekking 0
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
aksello En veckas vandring på svalbard Trekking 5
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
Alexandra22 Vandring på NZ - Sydön Trekking 4
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
Kanii Vandring på vintern Trekking 1
Silverfox Vandring på Grönland Trekking 1
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
allmon Vandring på Senja? Trekking 0
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Lisse190 Vandring på Irland Trekking 2
Hermine Tips på vandring kring Medelhavet Trekking 4
Kalle Sigurd Vandring på Teneriffa Trekking 3
Naibaf73 Tips på bra vandring i Central och -Sydamerika? Trekking 0
UnderEnTarp Resa jorden runt med vandring på vägen... Trekking 0
igs Vandring på Irland ???? Trekking 4
torols VANDRING PÅ LA GOMERA Trekking 15
aza_bergman Tips på vandring i Maj Trekking 7
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
kgh Vandring på Kreta Trekking 1
johaon Tips om vandring på Serre Chevalier-området Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
Maffe Vandring på Island Trekking 7
tessans Vandring på Teneriffa? Trekking 3
PeterOom VAndring på svalbard? Trekking 3
Ulrica Vandring på Korsika Trekking 12
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...