värmesulor / batteridrivna sulor/strumpor

Hej!
jag fryser ofta om fötterna när jag åker slalom/telemark men också när jag cyklar på vintern.
Tror mig ha sett att det finns batteridrivna strumpor eller sulor?

Har någon erfarenhet av batteridrivna strumpor eller sulor?
vilken sort rekommenderar ni? och vad ska man tänka på när man köper dem?

Rekommenderad återförsäljare?

trevlig kväll / Jonas
 
Hade en kollega som körde med dylika när vi stog stilla och hängde på skjutfält. Varje lunch bytte han batterier. En lunch klev en gammal kollega fram till honom och bad honom ta av sig yttersocken. Den satt som ett korvskinn. Den äldre kollegan sa lugnt byt till passande sockar och gå upp en storlek i stövlar. Min kollefa följde rådet och körde därefter batterilöst.
 
Har provat sockor med några värmeplattor vid häl, sidor och tår, sladdar genom byxbenen och batteripack. Kände lite punktvärme inomhus. Utomhus i minusgrader var det inget att ha. Kanske finns bättre.

Jag tycker dock att sulor har bätttre förutsättningar attt utveckla något vettigt av. Strumpor blir obekväma om de ska värma runtomkring eller underifrån. Kanske eluppvärmda sulor, eller om det existerar sulor med värmekuddar som till gastuber.

Raskesven
 
Haft i flera år

Är väldigt frusen om fötterna, speciellt i telemarkskängor och slalompjäxor. Jag använder en modell som har uppladdningsbart batteri och man fäster en platta under "tårna/trampdynan", denna värmer svagt och håller fötterna varma en hel dag i backen/på fjället.

STARK rekommendation.
 
Är väldigt frusen om fötterna, speciellt i telemarkskängor och slalompjäxor. Jag använder en modell som har uppladdningsbart batteri och man fäster en platta under "tårna/trampdynan", denna värmer svagt och håller fötterna varma en hel dag i backen/på fjället.

STARK rekommendation.


Hej Jörgen! vad heter din "modell" - är det en sula eller en strumpa? och var har du köpt den?
mvh Jonas
 
En bit kanthaltråd umder sulorna har jag på mina mcstövlar, mcn var sen födsel utrustad med värmehandtag och dito sits. CO tillhandahöll kantaltråden. Fd polismc har stort batteri, 32Ah samt alternator och givetvis en likriktare ombord. Värmekällor förlänger säsongen rejält. Givetvis måste man koppla loss sig före det man vill gå av. YMMV
 
Jag cyklade fatbike ett par rundor i veckan hela förra vintern och när det är riktigt kallt, ned under -25-30°, vilket det är här i Jokkmokk rätt frekvent så är det svårt att hålla tårna varma när jag cyklar. När det är som kallast så brukar jag få stanna och jogga upp värmen i fötterna med jämna mellanrum så i år tänkte jag testa värmesulor, men vad ska man ha?

Någon som har erfarenhet av dessa:
https://www.outnorth.se/therm-ic/set-heat-kit-c-pack-1300#Black
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.