Hur ska vi göra för att bevara varg!

Tycker du att den svenska rovdjurspolitiken fungerar bra?

...eller - är det konstigt att det finns en hel del röster som är missnöjda?

men att det finns missnöjda röster är naturligt, se äldrevård, skola, näringslivspolitik, utrikespolitik mm. Finns det nmågon fråga som alal är eniga om?

Till och med Ranelid har ju supportrar:)
 
men att det finns missnöjda röster är naturligt, se äldrevård, skola, näringslivspolitik, utrikespolitik mm. Finns det nmågon fråga som alal är eniga om?

Till och med Ranelid har ju supportrar:)

Det sista vägrar jag tro på ;)

Men annars är det ju helt rätt som du säger - och något bra. Åsiktsfrihet och debatter är konstruktivt för det mesta, och andra människors åsikter är det som ändrar mina... bara de är bra nog.

Frågan är dock hur man kan prata om dessa saker på ett sansat sätt så att vi får en vargpolitik som är hållbar i längden. Nu rusar vi ju mot fullt krig, snudd på.

Jag kan ärligt talat inte riktigt se någon öppning överhuvudtaget.
 
Jag är rädd att du har rätt, i frågan är skyttegravarna så djupa redan att det är svårt att se en lösnin g, som vi så effektfullt brukar illustrera här.

men får jag fotografera vargen innan du skjuter den iallafall:)

;)
Jag är mycket ambivalent i vargfrågan egentligen (inte så tydligt kanske..), har spårat varg och varit nära den flera gånger och får alltid en härlig puls när jag hittar spår.
Jag planerar för fullt en kommande vistelse som förhoppningsvis kommer att ge mig riktig närkontakt. Skulle nog aldrig kunna skjuta varg, men - jag är definitivt för en jakt då detta får vargen att förknippa människan med problem. Ett tak är även det en självklarhet.

Och jag är som sagt mer för djuruppfödares fortsatta leverne än mitt intresse av vildmarksupplevelser. Den finns ju kvar även utan vargen.

Det är väl för synd att halva Sverige - där den egentliga vildmarken finns tydligen inte kan inneha varg...
 
Estland har fler vargar på en betydligt mindre yta!

Tycker du att den svenska rovdjurspolitiken fungerar bra?

...eller - är det konstigt att det finns en hel del röster som är missnöjda?

Det är ju också något vi kan lära av Estland.

För uppenbarligen är det ju fullt möjligt att ha en vargtäthet som är 4-5 gånger högre än i Sverige i ett land som har högre befolkningstäthet och mer utbredd djurhållning och jordbruk.

Det svåra är att får det förankrat lokalpolitiskt och det är något man också lyckats med i Estland.
 
Och med Sverige avses då befolkningen antar jag, för rent naturmässigt finns det ju inga hinder. Hindren är ju av psykolsocial karaktär,

Så är det, och det är ju det denna fråga skall vara kopplad till för att den ska fungera.

Men jag syftar kanske mest på en lagfråga, kopplat till ursprungsbefolkning och deras livsstil...


Som sagt - ser inte ens en gnutta ljus i tunneln.


...nu skall jag ut, blir förvånad om jag inte ser ett vargspår inom tre timmar ;)
 
Vargförekomsten i ryssland-sibirien har ju markant ökat på senare tid.
Myndigheterna har ny provat olika vägar om att bli av med eländet, bl a och lägga ut gift och att höja
arvodet för skottpengar.

Enligt uppgifter som jag fått så beror problemet delvis på att dom fått modernare tågvagnar.
Nuförtiden så skiter inte passagerna direkt ut på rälsen utan i tankar som töms vid stationerna.
Vargar älskar folkskit, vilket innebär att en högst betydande mängd helt enkelt blev överkörda tidigare.

Vi kunde få en antydan om detta på Skavlan i TV om detta. En hade gått ut på utedasset
och när han skulle gå tillbaka stod 12 vargar mellan dasset och huset.
 
Nu hinner jag inte bemöta dig med dina matematiska uträkningar men,
varför gör dom gör dom sig av med sina kramdjur med en hastighet av 50% per år?

Det måste vara oförklarigt eller...?

Jag är fortfarande nyfiken på din kommentar till hur ett land som Estland, med högre befolkningstäthet, mer utbrett jordbruk och djurhållning än Sverige, kan ha klara av att ha en 5 gånger så hög vargtäthet än Sverige. Som du redan påpekat så har Estland minskat sin vargstam men en 5 gånger högre vargtäthet än i Sverige är alltså en helt acceptabel nivå enligt Estland.

Hur tror du det är möjligt och hur ska vi göra i Sverige för att uppnå samma acceptans för varg som i Estland?
(Det var du som tog upp Estland som exempel och jag vill därför höra vad du tror.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...