Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Vilken regel är det?

Vägtrafikförordningen som har citerats i tidigare inlägg. Där står också att man inte har skyldighet att släppa förbi snabbare trafik så länge man inte kör på en väg som saknar omkörningstillfällen. Tyvärr är ju folk så otåliga att de inte tål långsammare trafik. Det är också skillnad mellan en traktor samt cyklister som tar upp lika mycket bredd. Är det cyklister blir man irriterad. Tycker alla som blir irriterade ska ta en funderare. Vi är alla trafikanter och har rätt till vägen. Även de som vill komma i form. ADHD verkar vara vanligt i trafiken. Det ska gå fort och folk jagar sekunder.

Cyklar man inte på cykelvägen är det oftast på grund av att den har höga kanter eller är i ett sådant skick att den inte kan användas. Skyltning saknas också så ofta har man klättrat på bullerplank för att veta var man ska någonstans. Inte allt för sällan är de användarovänliga på grund av att man har satt stridsvagnshinder där man hade kunnat lämna vägen på ett bra sätt för att komma in på cykelvägen. Likaså blir man ofta ledd in på villovägar samt halvvägs in på ett villakvarter innan man tar sig ut till ordinarie rutt. För att bara nämna några självupplevda saker.
 
Jag hade kunnat passera cyklisterna med ca en halvmeters maginal utan att passera mittlinjen, så ja jag kunde säkert ha kört om, ändå större marginal om de höll sig till lagen och inte körde i brädd!

Att du hade kunnat passera tvivlar jag inte på — men 50 cm avstånd och 60–90 km/h? Varför ta onödiga risker, oavsett vem som kan tänkas ha lagen på sin sida?

Vänta istället lite till de mötande bilarna passerat och du kan köra om med god marginal. På så sätt kan du köra vidare med bibehållet gott humör efteråt också.
 
Jag har oftast inte haft möte utan de kör så yvigt så jag inte vågar köra om just med tanke på eventuellt möte. Det är då det skulle kännas schysst om man samsas och tänker på varandra i trafiken = håller åt sidan. Det verkar inte vara förenligt med träning på allmän väg. Dvs. jag antar att man tycker att det är jobbigt med en massa bilar som stör träningen hela tiden och därför skiter i övriga.

Vänta istället lite till de mötande bilarna passerat och du kan köra om med god marginal. På så sätt kan du köra vidare med bibehållet gott humör efteråt också.
 
Jag fattar inte varför bilister anser sig ha större rätt till vägen än cyklisterna? När jag kör bil på landsväg så har jag aldrig stört mig på cykelklungor, oavsett om de är två eller en cyklister breda. När jag gick i grundskolan fick jag iaf lära mig av någon konstapel att man fick cykla två i bredd. Kanske har det ändrat sig.

Cyklisterna är ju fler, mer miljövänliga, sysslar med friskvård, sliter mindre på vägen etc. Varför ska alltid bilar värderas högre av många debattörer? Nepp, sakta ner och kör om när tillfälle ges.

Dessutom har jag aldrig, vare sig som bilist eller cyklist varit med om att landsvägscyklister cyklat 'yvigt' (vad det nu innebär), utan håller en effektiv klunga.

Tycker det vore mer rimligt att diskutera hur taxichaufförer kör, det är ju trafikvidrigt om något.
 
Yvigt = efffektivt blockerar vägen utan tendens till att vilja släppa förbi. Jämför en gående som skulle gå mitt i körfältet.

Dessutom har jag aldrig, vare sig som bilist eller cyklist varit med om att landsvägscyklister cyklat 'yvigt' (vad det nu innebär), utan håller en effektiv klunga.
 
Yvigt = efffektivt blockerar vägen utan tendens till att vilja släppa förbi. Jämför en gående som skulle gå mitt i körfältet.

Landsvägscykling har blivit lite av en fluga tror jag, och vissa nybörjare köper hela konceptet med hull och hår. Då verkar det ingå att glida ut vid sidan och kanske byta några ord då och då. Problemet är när vederbörande inte riktigt har koll på sin omgivning, inkl vad som händer bakåt. Jag tycker att det är dålig stil och tyder på orutin.
 
Jag fattar inte varför bilister anser sig ha större rätt till vägen än cyklisterna?

Jag fattar inte varför cyklisterna anser sig ha större rätt till vägen än bilisterna.

En sak som ju bör vägas in i ekvationen är att de flesta bilar innebär nån form av "nyttotrafik", medans de flesta cyklister är ute och "nöjescyklar" (träning får nog allt räknas som nöje). Visst finns det undantag, men generellt sett ser det ut så.

På vattnet finns det gamla etikettregeln att "nöjestrafik håller undan för nyttotrafik".
 
Hur som...

I trafiken i allmänhet (och när jag inte har plåtskal omkring mig i synnerhet) bryr jag mig tusen gånger mer om min egen säkerhet än om andra blir irriterade. Oavsett om jag "tränar" eller är ute av något annat skäl.

Den som inte har blåljus på får faktiskt vackert anpassa sig till framförvarande fordons hastighet.
 
Hur som...

I trafiken i allmänhet (och när jag inte har plåtskal omkring mig i synnerhet) bryr jag mig tusen gånger mer om min egen säkerhet än om andra blir irriterade. Oavsett om jag "tränar" eller är ute av något annat skäl.

Den som inte har blåljus på får faktiskt vackert anpassa sig till framförvarande fordons hastighet.

Modigt gjort i relationen ca 1200 kg mot 85!
 
Modigt gjort i relationen ca 1200 kg mot 85!

Njae, nu menar jag inte att jag ägnar mig åt chicken race. Jag menar bara som ovan att jag tar mig rätten att prioritera min säkerhet högre än andra trafikanters bekvämlighet. Det kan innebära att ligga ute i vägrenen eller längre ut, beroende på situationen.

Inte konstigare än att jag anpassar farten vid vinterväglag till MITT väggrepp och ger blanka fasen i om bilen bakom tycker att man kan köra fortare.
 
Stämmer inte, åtminstone inte map personbilstrafiken.
För den är >50% "nöjestrafik".

Dessutom är en stor del av min cykling nyttocykling -till jobbet. Fast det är ju också ett nöje iaf rent cykelmässigt. Hmm... har jag mindre rätt att ta plats om jag cyklar till jobbet och samtidigt njuter av tillvaron? Måste nog säga att nermander som normalt är klok och förståndig är ute och... :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...