Nej till vargjakt 2011!

Sen finns det mycket risker för en lös hund i skogen. En del blir dödade av älg och t o m råbockar. Vassa pinnar som sticker upp och drunkningar, och en del svälter ihjäl.....(eller ingen får veta nåt)
Så några fler faror behövs inte.

Det finns väldigt många faror för hunden inom jakten där trafiken och vargen är två av dem. Det finns även statistik som visar att riskerna ökar med lösdrivande hund jämnfört med kopplad hund. Om nu jägarna vill skydda sina jakthundar så borde det vara en fördel att bara använda kopplade hundar vid jakt. Det funkar på andra ställen i världen och det borde inte vara svårare att göra det i Sverige

/Stellan
 
?

"Medlemsavgiften" på 275 kr, har nån utomstående insyn i vad den användes till?

Det finns massor med "behjärtansvärda" rörelser som lever i gråzonerna.

Har du koll på vad exempelvis Svenska jägareförbundets medlemsavgift går till?
Stryknin och glykol?
Mig veterligen har de flesta föreningar och förbund en medlemsavgift som går till bla lokalhyror,tidskrifter,forskning,möten,information osv.
Men det är inget jag begär att du ska begripa...........
Erik.
 
Om nu jägarna vill skydda sina jakthundar så borde det vara en fördel att bara använda kopplade hundar vid jakt. Det funkar på andra ställen i världen och det borde inte vara svårare att göra det i Sverige
/Stellan

Det är inte mer än ett par veckor sen som den mest brännande tråden handlade om koppeltvång i naturparker, hundägarna vill tydligen ha hundarna lösa i naturen med ett icke fysiskt koppel. Det vore konstigt om jakthundar var dom enda som måste hållas fysiskt kopplade i skogen, för att inte bli vargmat.
 
Har du koll på vad exempelvis Svenska jägareförbundets medlemsavgift går till?
Stryknin och glykol?
Mig veterligen har de flesta föreningar och förbund en medlemsavgift som går till bla lokalhyror,tidskrifter,forskning,möten,information osv.
Men det är inget jag begär att du ska begripa...........
Erik.

Menar du föreningar typ Hem och Skola och Röda Korset? Gråzoner finns så visst är en aning misstänksamhet befogad, utan att för den skull specifikt peka på den berörda föreningen. Vill man se på ekonomin så säger inte verksamhetsberättelsen så mycket, det är bättre att studera bokslutet och revisionsrapporten. Men inte ens detta är någon garanti mot oegentligheter.
 
Nu är det så att det är helt gratis att skriva på protestlistan utan några som helst krav på medlemskap eller avgifter.
Reklam för medlemskap hittar du dock som på hundratusentals andra sidor inkl jägareförbundets.
God fortsättning!
Erik.
 
28 hundar på fem år. Inte alls märkvärdigt, hunden ligger sämst till i skottögonblicket.
Relativt få dödsfall jämfört med övriga orsaker.
.

spännande, med tanke vad du tidigare skrivit om skytte och "snabba" lägen så förstår jag att du tycker att det är ok att hundar skjuts ihjäl.. sedan håller jag med det är få till antalet om man jämför med bilar men dubbelt så många som rovdjursdödas.. okok, gammal statistik, det kanske är 2/3 eller lika många som dödas av rovdjur nu.. men hur du än vänder på det så är inte rovdjuren mycket farligare än puckot med gevär.
 
Då hjälper det inte att bara klaga. Vi har skridit till verket och organiserat en samverkan med lokala hundexperter. Vi har i ett inledningsskede köpt 5 valpar av rasen Kaukasisk ovtjarka som nu går en exklusiv utbildning för att om ca 1 år fungera som livvakter till våra jakthundar.
.


hoppla, hoppas ni vet vad ni gör, ovtjarkan är inga leksaker och linjerna i sverige är riktigt usla.. för övrigt fantastiska hundar, med bättre linjer så skulle jag själv vara intresserad. (med reservation för att man fått ordning på linjerna..)
 
Consono.......beskriv hur hunden Kaukasisk ovtjarka arbetar..

Jag förstår att vargen flyr i nästan alla lägen. Men vad händer om dom drabbar samman?
Finns det några praktiska exempel därborta?
Om hunden fixar en §28 själv, kommer husse att hamna i fängelse?
Husse har ju ansvaret för vad hunden gör.

Hur stor är olycksrisken för andra djur? (och människor?)
 
Om hunden fixar en §28 själv, kommer husse att hamna i fängelse?
Husse har ju ansvaret för vad hunden gör.

Hur stor är olycksrisken för andra djur? (och människor?)

Nöd bryter lag:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nödvärnsrätt
Tredje part har rätt att överta nödvärnsrätten om den drabbade är oförmögen att själv hantera situationen. Förmodligen kommer vargen inte att hinna fly.
Eftersom det är ett försöksprojekt så kan jag i nuläget inte svara på dom andra frågorna. Svaret kommer när vi utvärderar verksamheten.
 
Nöd bryter lag:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nödvärnsrätt
Tredje part har rätt att överta nödvärnsrätten om den drabbade är oförmögen att själv hantera situationen. Förmodligen kommer vargen inte att hinna fly.
Eftersom det är ett försöksprojekt så kan jag i nuläget inte svara på dom andra frågorna. Svaret kommer när vi utvärderar verksamheten.

Intressant. Om hunden tuggar på vargarna här i Sverige så lär det väl bli problem. Skador skall ju följas upp. (ointressant i Ryssland?) Men sak samma...
-Finns det inga referenser utomlands där jakten har fungerat?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...