Rävjakt

"Ja då är jakten på räv över för ett tag,det har gått riktigt bra för mig i år..."

Vem vill inte bli bekräftad?

Se inlägget från Mineral
 
"de skjuter bort lite av överskottet av rovdjur"
Förklara?
Inte än massa hänvisningar hit och dit!

De flesta jägare har ett väldigt STORT behov av bekräftelse och använder sig av en massa argument för att upprätthålla detta behov.
De lider ofta av väldigt dåligt självförtroende och skaffar sig ett gevär för att kompensera detta.
Jag menar inte att alla gör det men de flesta.
Andra faktorer som påverkar upprätthållande av jakt är: makt, rädsla, spänning och grupptryck.
Jag tror inte att det handlar om jaktinstinkt längre den mat vi behöver kan lätt inhandlas i närmaste butik.
Spänning kan man söka på annat håll så slipper djuren lida.
Det är få inom media som vågar ifrågasätta jakten. Jägarna är en alldeles för stor grupp att ge sig på. Man kan också undra över varför jägarna måste gå omkring med orange kläder? Ser dem inte
skillnad på en människa och ett djur?
Naturen har klarat sig i miljoner år utan människan.

Låter inte som du vill beskriva jakten generelt utan snarare någon person som du känner.
(och som jagar)
 
"Ja då är jakten på räv över för ett tag,det har gått riktigt bra för mig i år..."

Vem vill inte bli bekräftad?

Se inlägget från Mineral

*suck* nu blev jag besviken, du är inte ens ett påläst troll.. vi är ganska bortskämda med skickliga och riktigt irriterande troll på utsidan.. du var inte ens lite underhållande.. jaja.. troll blir till sten när solen går upp..
 
Det ironiska är ju att jägarkåren totalt sett ökar predationstrycket.

Dels har man planterat ut 150 000 vildsvin som glufsar i sig allt från fågelägg upp till rådjurskid. Nu senast har de hittats i Klarälvdalen, och dit har de inte tagit sig själva!

http://www.vf.se/nyheter/allman/webb-tv-forsta-kanda-vildsvinskultingarna-i-klaralvdalen

Dessa vildsvin matas sedan aktivt med grönsaker, spannmål och matavfall, vilket naturligtvis också i än större grad matar rävar, grävlingar och kråkfåglar.

Dessutom slängs det ut slaktavfall från hundratusentals djur i skogen varje år.
 
Det ironiska är ju att jägarkåren totalt sett ökar predationstrycket.
Dels har man planterat ut 150 000 vildsvin som glufsar i sig allt från fågelägg upp till rådjurskid. Nu senast har de hittats i Klarälvdalen, och dit har de inte tagit sig själva!
http://www.vf.se/nyheter/allman/webb-tv-forsta-kanda-vildsvinskultingarna-i-klaralvdalen
Dessa vildsvin matas sedan aktivt med grönsaker, spannmål och matavfall, vilket naturligtvis också i än större grad matar rävar, grävlingar och kråkfåglar.
Dessutom slängs det ut slaktavfall från hundratusentals djur i skogen varje år.

Vad trevligt att dom sprider sig. Nu behöver man inte åka till ICA och handla ekologiskt fläsk.
Vildsvinen får ersätta älgen som går till vargfoder. Sen verkar svinen vara härdiga mot vargen oxå.
Svinen kan vi driva med varghundar i 100-kilosklassen.
Lösningen på vargproblemet....
 
Jakt.....

Jag tycker om att jaga dvs. överlista ett villebråd och till slut lyckas nedlägga det. Punkt.

Sen om det klarar sig fler fåglar, harungar och rådjurskid är det bara bonus.


Jag då jag inte har något etiskt problem med att döda ett djur drar likhetstecken mellan fiske=svamplockning=bärplockning=jakt....

Men många har svårt för den synen på jakten som intresse...inte jag...

Jag tycker om att jaga helt enkelt....
 
Tja, jag tycker ju att (vettigt utförd) jakt är bra mycket mer etiskt försvarbar än att fara till ICA och handla kött.
Ett djur fällt genom jakt har levt ett fritt liv, sluppit timslånga transporter, inte släpats in i ett slakteri som fullkomligt *stinker* död (ni kommer få svårt att övertyga mig om att inte grisar är smarta nog att fatta vad slakterier handlar om), utan i de allra flesta fall fått en snabb död.
 
Jag tycker om att jaga dvs. överlista ett villebråd och till slut lyckas nedlägga det. Punkt.

Sen om det klarar sig fler fåglar, harungar och rådjurskid är det bara bonus.


Jag då jag inte har något etiskt problem med att döda ett djur drar likhetstecken mellan fiske=svamplockning=bärplockning=jakt....

Men många har svårt för den synen på jakten som intresse...inte jag...

Jag tycker om att jaga helt enkelt....

Heja! Gillar att någon talar klarspråk och säger som det är, du är värd all respekt tycker jag.
Obs! Jag är inte sarkastisk eller ironisk och heller inte jägare.
Pär
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...